joi, iulie 2, 2020
2.8 C
Bistrița
More

    Turismul în Bistrița-Năsaud: Făt-Frumos sau Fata Morgana?! De vorbă cu Răzvan Cerceja, „zmeul” de la ADI Turism (FOTO)

    Must Read

    Vasile Urs: ”Nu s-a prezentat nimeni la licitația organizată pentru vânzarea complexului sportiv ”Jean Pădureanu”. Stadionul l-am închiriat celor de la Fotbal Club ”Gloria...

    Proprietarul stadionului ”Jean Pădureanu”,  SCP CONSULT MANAGEMENT UV IPURL prin practicianul în insolvenţă, economistul  Vasile...

    Ministrul Agriculturii, Adrian Oros este așteptat vineri în Bistrița-Năsăud

    Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, este așteptat vineri, 2 iulie, în județul Bistrița-Năsăud, vizita...

    Asociația de Dezvoltare Intracomunitară TURISM în Bistrița-Năsăud este una dintre acele forme de asociere între mai multe UAT-uri (unități administrativ-teritoriale) care au ca scop dezvoltarea zonei din care fac parte acei membri, pe un anume domeniu, aici fiind vorba de turism.

    Turismul în Bistrița-Năsăud este acea luminiță de la capătul unui tunel pe care unii vor să o vadă și să spere în atingerea ei, iar alții, mai circumspecți, preferă să o treacă la capitolul „Fata Morgana”. Ce-i drept, ambele categorii își împart doza de dreptate.

    Însă, dacă tot sunt la modă exprimările pro-natură, pro-bio, sau alte pro-uri care se îndepărtează de zona industrială, sau mai bine zis de cea a industrializării excesive, atunci turismul este acel domeniu care poate face din Bistrița-Năsăud o atracție, iar populația acestuia să beneficieze din plin.

    Fără să mai trecem în revistă toate resursele turistice ale județului, acestea fiind subiectul unui material viitor, încercăm să identificăm rolul acestui ADI Turism, dacă această asociere își are rostul, în ce stadiu se află și dacă este tardivă sau nu.

    Pentru a ne lămuri de aceste aspecte, am plecat pe un drum imaginar, într-o excursie ideologică, ghid fiindu-ne directorul executiv și, de fapt, singurul om din ADI Turism în Bistrița-Năsăud, Răzvan Cerceja. Răzvan, la cei 40 și „un pic” de ani, este tipul de montaniard neobosit, robust și în același timp, contrar concepției unora legată de oamenii munților, maleabil și cu orizoturi destul de largi. Este din Bistrița-Bîrgăului, iar Colibița este punctul de plecare în ceea ce reprezintă turismul în accepțiunea sa, la acest capitol fiind, evident, subiectiv.

    „ADI Turism în Bistrița-Năsăud este o asociație de dezvoltare care cuprinde, în total, 14 UAT-uri: Consiliul Județean, Livezile (care a făcut cerere de ieșire din Ascoiație, considerând că nu au ce să prezinte și să reprezinte, deși există, după părerea mea, potențial în comună), Josenii Bîrgăului, Prundu Bîrgăului, Bistrița Bîrgăului, Tiha Bîrgăului, Cetate, Dumitrița, Beclean, Năsăud, Poiana Ilvei, Măgura Ilvei, Ilva Mică și Leșu. Practic, vorbim de o asociație de drept public care identifică, creionează, derulează, sau mai bine spus duce în zona de exploatare, mai multe proiecte, evident legate de turism, dar pe diferite tematici. Ideea principală a înființării acestei forme asociative, în 2014, a fost atragerea de fonduri europene, însă, între timp, a ieșit din sfera eligibilității, deoarece această asociație este una fără drept patrimonial, adică nu are în proprietate terenuri sau bunuri imobile. Cu alte cuvinte, noi putem iniția proiecte, dar nu le putem implementa. Un astfel de exemplu este cel al stațiunii de interes local Colibița, aici beneficarul proiectului inițiat de noi, cel care l-a pus efectiv în practică, a fost UAT-ul Bistrița-Bîrgăului, membru în ADI. De asemenea, ne concentrăm pe realizarea unor aplicații care să vină atât în ajutorul turistului ce ne vizitează județul, dar și în sprijinul operatorului turistic, cel care intră în contact direct cu turistul. ADI inițiază, astfel, proiecte care sunt implementate, după cum spuneam, de către UAT-uri sau chair operatori turistici, venim cu know-how în această zonă, și să nu uităm un element esențial, aș spune eu, prezența la târgurile de turism, naționale sau internaționale, acolo unde promovăm imaginea de ansamblu a zonei turistice Bistrița-Năsăud, de fapt destinația turistică Bistrița-Năsăud”, ne-a explicat Cerceja.

    Pentru a ne lămuri dacă această asociație își are sau nu rostul, am încercat să analizăm câteva aspecte legate de ceea ce Răzvan ne-a relatat legat de scopul ADI. În primul rând trebuie să recunoaștem că potențialul turistic al județului Bistrița-Năsăud este unul cel puțin mare, dacă nu imens, fără să cădem în butoiul cu miere al patriotismului local.

    Colibița, „marea de la munte”, chiar dacă pentru mulți „locali” (aici intrând inclusiv bistrițeni) a devenit un leit-motiv insuportabil, probabil și din cauza reclamei excesive în antiteză cu accesul propriu-zis al acestora în zonă (subiect deschis, destul de sensibil); Tihuța, purtătoarea unui brand internațional cu potențial încă nefolosit la justa valoare – Dracula; Băile Figa – exponentul viziunii în acest domeniu (căci să faci dintr-o scăldătoare de diboli o adevărată stațiune, e ceva!); acestea sunt doar trei exemple de locații care au atras, atrag sau vor atrage turiști.

    Însă tot la acest capitol trebuie amintite și zonele așa-zis virgine din punct de vedere turistic, cu un potențial destul de mare: Valea Ilvelor, zonă mirifică din mai multe puncte de vedere; Parcul Național „Munții Rodnei”, acolo unde avem în plină „dezvoltare” un pol turistic în zona Văii Blaznei, sau, la polul opus, o locație căzută pradă indiferenței – Valea Mare și a ei Casă a Scriitorilor; zona de Nord-Vest a județului, acolo unde „drumul lui Pintea” deschide noi perspective de exploatare (aici infrastructura având un rol extrem de important); dar și zona de Sud a județului, cea de câmpie, zonă care nu a fost percepută ca una turistică, însă ea ascunde mai mult „aur” decât s-ar crede.

    Exemplele pot continua și pe latura „creativă” a conceptului turistic, căci avem în oferta genetică zone exploatabile din alte domenii, cum ar fi cel al meșteșugului tradițional (vezi creatorii de costume populare), al unui posibil turism gastronomic (căci mâncărurile din Bistrița-Năsăud au fost pomenite de mulți, dar neexploatate ca atare), cel al turismului cultural unde putem include o sumendenie de castele și nu în cele din urmă a unui turism viticol inovativ, combinat cu alte ramuri, iar aici tronează exemplul deja consacrat la „Povestea vinului cu mocănița Transilvaniei” – un concept născut în ADI Turism.

    Tot legat de „job”-ul ADI Turism, în mod particular, am identificat un alt proiect care este implementat și se va mai implementa, pauza forțată cauzată de prezența noului coronavirus fiind un „punct și virgulă” în implementarea acestuia:„Traseele ciclabile la nivelul județului Bistrița-Năsăud este unul dintre proiectele marca ADI Turism. Am identificat oportunitatea lor ca și existență, l-am dus în zona de contractare a serviciilor pentru elaborare și îl urmărim până în faza de implementare propriu-zisă. Aici sunt situații în care chiar noi le implementăm, acolo unde nu este nevoie de „proprietate”, fiind implicați în tot ce înseamnă contractare, dezvoltare, implementare și inclusiv pormovare a acestora. Pe lângă acest exemplu sunt și alte proiecte, mai ample, acolo unde ne-am implicat și ne implicăm ca și parteneri sau consultanți, iar aici vreau să amintesc Via Transilvanica sau Povestea Vinului. Aceste proiecte le prezentăm în oferta turistică a județului la târgurile cu specific la care participăm. Implementarea proiectelor dedicate zonelor schiabile este una dintre prioritățile noastre, însă aici ne-am izbit de alte probleme. În cazul domeniului schiabil Valea Bîrgăului, am avut trei astfel de ințiative, însă acestea nu s-au putu implemenat ca proiecte, deoarece pe parcursul elaborării documentațiilor s-au identificat probleme litigioase legate de prorpietăți, probleme juridice”, a precizat Cerceja.

    Deși s-a dorit ca întreg județul să fie cuprins în această poveste turistică, nu toate UAT-urile au înțeles, probabil deocamdată, importanța unei astfel de asociații, multe fiind sceptice pornind de la experiențele ADI Deșeuri, acolo unde problematica dată de gunoaie inhibă gândirea unor primari când aceștia se raportează la acest tip de asociere.

    Una dintre locațiile cu potențial turistic important, care are și avut un nume mare în turismul național, Sîngeorz-Băi, nu a dorit să intre în această asociere, probabil considerând că brandul stațiunii balneo-climaterice de altă dată va renaște singur și independent. De asemenea, municipiul Bistrița este de sine stătător în această ecuație, aici fiind vorba de o concentrare turistică diferită, de o viziune și o abordare proprie.

    Dacă turismul în Bistrița-Năsăud va fi acel „Făt-Frumos” care să aducă apa vie pe aceste meleaguri, rămâne de văzut. În continuare avem zeci de puncte de informare turistică în aproape fiecare comună din județ, investiții făcute să fie făcute, dar în care nu se desfășoară nicio activitate de informare sau îndrumare turistică. Cum Doamne-Iartă-Ne, avem aceste mici instutuții plătite din bani publici care funcționează de luni până vineri, de la 8 la 16 (cele care funcționează și așa), pe când turiștii vin preponderent în weekend?! La cine să mai apeleze acei turiști, într-o zi de sâmbătă, atunci când au nevoie de îndrumare?

    Cel mai recent proiect marca ADI Turism, conform directorului acestei asociații, Răzvan Cerceja, este un document ce conține recomandări legate de actuala situație epidemică la nivel de țară, document care a primit incluziv avizul de principiu din partea Direcției de Sănătate Publică și care conține criterii suplimentare de protecție împotriva Covid-19. „Visit BN în Siguranță” este deja implementat în acest moment de peste 10 operatori turistici din județ.“Prin acest demers vrem să arătăm că județul nostru este unul sigur pentru turiști și că unitățile de cazare din județul nostru pun pe primul loc siguranța celor care le trec pragul dar și a personalului care lucrează în turism. Unitățile de cazare care se vor conforma măsurilor recomandate vor primi din partea ADI plachete care confirmăcă respectă toate normele de siguranță, plachete pe care le vor putea expune în interiorul hoteluluilui sau a hotelelor și care poat constitui chiar un mijloc nou de promovare a serviciilor turistice. Vorbim despre un turism “Safe Covid”, care pune în centrul atenție protecția turistului și a celor dragi lui. Lista unităților “Safe” va fi publicată în aplicația de turism a județului dar și pe site-urile și paginile de facebook ale centrelor de informare turistică din județ”, precizează Cerceja în acest document.

    Activitatea ADI Turism Bistrița-Năsăud nu se rezumă doar la aceste aspecte, fiind una destul de complexă și interesantă. Este interesantă, de asemenea, abordarea asociației a problematicilor fiecărei spețe în parte. Un singur exemplu la final, acesta fiind legat de Colibița: câți operatori există la „marea de la munte”? Câți dintre aceștia sunt certificați? Răspunsul pentru a doua întrebare este aproximativ 50%! Restul răspunsurilor le vom afla într-un material viitor, asta dacă deschiderea ADI Turism va rămâne aceeași, căci penumbra în care a șezut până acum nu aduce plus valoare pentru nimeni, iar modestia are și ea limitele ei.

    „Bistrița-Năsăud trebuie să iasă din categoria zonelor turistice de tranzit! Ne aflăm între două destinații turistice mari și puternice, Maramureșul și Bucovina, dar și aproape de zone turistice în plină dezvoltare, cum ar fi Clujul sau Mureșul. Nu ne permintem să rămânem tranzitul dintre aceste destinații, NOI putem și trebuie să fim o destinație!”, a conchis Răzvan Cerceja, directorul executiv al ADI Turism în Bistrița-Năsăud.

    - Advertisement -

    LĂSAȚI UN MESAJ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here

    - Advertisement -

    Latest News

    Vasile Urs: ”Nu s-a prezentat nimeni la licitația organizată pentru vânzarea complexului sportiv ”Jean Pădureanu”. Stadionul l-am închiriat celor de la Fotbal Club ”Gloria...

    Proprietarul stadionului ”Jean Pădureanu”,  SCP CONSULT MANAGEMENT UV IPURL prin practicianul în insolvenţă, economistul  Vasile...

    Ministrul Agriculturii, Adrian Oros este așteptat vineri în Bistrița-Năsăud

    Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, este așteptat vineri, 2 iulie, în județul Bistrița-Năsăud, vizita demnitarului urmând să înceapă la...

    Florin Bojor cere și el candidat unic al dreptei la primăria Bistrița: Scrisoare deschisă către candidații opoziției pentru Primăria Bistrița –

    De ce mă obligați să votez un candidat la Primăria Bistrița care va pierde? Dragi candidați ai opoziției la...

    ”Comedie de modă veche” la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud

    Continuând colaborarea începută anul trecut, cu prilejul organizării Serilor filmului Românesc, eveniment care s-a bucurat de un real succes în rândul...

    Noul lot al Goriei 2018 s-a întâlnit astăzi cu președintele Radu Moldovan. Primul antrenament după 3 luni de pauză va avea loc joi după-amiază

    Lotul cu care Clubul Sportiv Gloria 2018 Bistrița Năsăud va aborda noul sezon competițional al Ligii Florilor MOL s-a întâlnit...
    - Advertisement -

    More Articles Like This

    - Advertisement -