luni, iulie 6, 2020
2.8 C
Bistrița
More

    Sărățel: Un drum uitat de lume ce duce la o gară veche

    Must Read

    Bistrița-Năsăud: 106 persoane active și 51 de decese. Un singur caz de infectare raportat în ultimele 24 de ore

    Situația devine tot mai îngrijorătoare la nivelul județului Bistrița-Năsăud, ultimele date oficiale punctând faptul că, lucrurile nu...

    O duminică plină de probleme: 5 victime într-un alt accident la Leșu.Trei au ajuns la spital cu traumatisme cranio-cerebrale

     Modulul SMURD si un echipaj de la Serviciul de Ambulanță Județean Bistrița Năsăud...


    Sărățel este o localitate liniștită, străbătută de un drum național, unul județean, câteva străduțe în mare parte aranjate, dar și de o cale ferată pe care se aud zilnic șuierând peste 50 de trenuri, câteva dintre acestea internaționale. Toate opresc în mica și demodata gară Sărățel, căci este un nod de cale ferată și nu o haltă ordinară, așa cum ai crede la o primă vedere.

    Din păcate nu numai la o primă vedere. Gara din Sărățel pare părăsită, dar nu este. Un impiegat de mișcare își dirijează trenurile de la pupitrul din 1972, cu grijă și dăruire. Sala de așteptare are un mare „1978” placat cu mozaic și este spălată de un nene, cu mișcări uitate într-un ritm al roților de tren. Pereții vorbesc despre generații și preocupări ale călătorilor nerăbdători. Până și mirosul de clor te coboară în scena anilor unui bolșevism original.

    Casa de bilete este o altă amintire. Nu ne mai vorbește nici de cușete, nici de clasele trenurilor. Clinchetul ștanțelor biletelor de tren e o istorie înțeleasă de prea puțini acum. De fapt, ideea de bilet este pauperă, căci nu se mai parctică vânzarea acestora de foarte mult timp la Sărățel.

    În schimb, gara Bistrița-Nord, o gară cu un mănunchi de trenuri de navetiști, este la polul opus al perspectivei. O investiție de aproape 90 de milioane de lei (noi) ne arată ce înseamnă risipă, căci mai mult de 65% din tot acel complex nu este folosit și nici șanse de ridicare a gradului de ocupare nu prea sunt. Investiție făcută să fie făcută…

    Citește și… 100 de lucruri jenante în Bistrița: azi, GARA și antagonismul vizual

    Dacă peste imaginea desprinsă din romanele rusești a gării Sărățel poți trece cât de cât ușor, drumul gării este cel care urează un „bun venit” ornat cu înjurături din cele profunde gândiri neaoșe românești. Este vorba de 550 de metri de drum care, cel puțin în ultimii 30 de ani, nu s-a intervenit absolut deloc, cu excepția câtorva roabe de pietriș aruncate de ceferiști în gropile din spatele gării, din haști în paști.

    Drumul este unul de legătură între gară și Drumul Județean 172G și… DA, este prima impresie pe care și-o face un călător care ajunge în Bistrița-Năsăud via căile ferate! Drumul este plin de gropi pe care nu prea ai cum să le ocolești, și nu sunt gropițe din obrazul „fin” al politicienilor sau administratorilor, ci sunt gropi reale, adânci.

    Timp de 30 de ani s-au perindat diverse administrații locale și județene, iar problama jumătății de kilometru de la gara din Sărățel a fost plasată de la „comună” la „județ”. Confrom primarului comunei Șieu Măgheruș, Sorin Mititean, acest tronson de drum ar fi o extensie a DJ 172G:

    „Acest drum figura ca o extensie a Drumului Județean 172 G, de la Sărățel la Chiraleș. Această situație se poate regăsi în Monitoarele Oficiale de-a lungul timpului”.

    Sorin Mititean este un primar respectat de comunitatea ce l-a votat de trei ori până acum. În mandatele sale, primarul de la Șieu Măgheruș a avut la „județ” inclusiv o conducere „apropiată”, fiind vorba de președintele CJ din perioada 2008-2012, Liviu Rusu, însă chiar și așa, Mititean nu a reușit prinderea tronsonului respectiv în prioritățile județene.

    Vestea bună vine tot de la Mititean care, în pofida situației legate de proprietatea drumului în cauză, a inițiat un proiect legat de reabilitarea și modernizarea mai multor străzi din Sărățel, printre care a fost prinsă și această blestemată bretea de legătură dintre gară și drumul județean. Unii localnici spun că au auzit această poveste în fiecare an, de aproape 20 de ani încoace. Ce spune primarul Mititean:

    „Chiar dacă nu avem drumul ăsta încă înscris în cartea funciară, totuși l-am prins ca modernizare, că nu putem să-l mai lăsăm, din toate străzile tocmai ăsta, o cale de acces către un nod important de cale ferată, să rămână neamenajat. Până la urmă este vorba și de imaginea comunei și implicit a județului, ne-a lămurit Mititean.

    Exact de asta era vorba, de imaginea comunei și a județului: 550 de metri de drum de-a lungul a 30 de ani de impotență sau ignoranță administrativă! Acum, totul depinde numai de condițiile meteorologice, căci procedurile legate de licitații s-au încheiat, contractul a fost atribuit și semnat și se așteaptă soarele pentru ordinul de începere al lucrărilor.

    „În data de 27 ianuarie, în urma respingerii contestației formulate de firma Miron Construct, lucrarea Modernizare drumuri locale în localitatea Sărățel a fost atribuită societății Beni & Alex din Negrești Oaș. La aceeași dată am semnat și contractul de execuție. Acest contract prevede inclusiv lucrările de modernizare a drumului în cauză, inclusiv construirea și amenajarea parcării din spatele gării, locație până unde se va merge cu mixtura asfaltică de la intersecția cu DJ 172G, pe o distanță de 550 de metri. Proiectul prevede în integralitatea lui modernizarea a șase străzi din localitatea Sărățel, iar în prima fază de execuție intră un mănunchi de trei străzi plus drumul gării, considerate de noi ca fiind de o importanță mai mare. Valoarea totală a conctractului este de 3.289.000 lei, iar durata acestuia este de un an de zile de la data emiterii ordinului de începere al lucrărilor, ordin ce se va da odată ce condițiile meteorologice ne vor permite acest lucru”, a precizat Sorin Mititean.

    O vorbă soră cu consolarea spune că „mai bine mai târziu decât niciodată”, sau că „totul e bine când se termină cu bine”. Cunoscându-l pe Sorin Mititean ca un om de cuvânt, nu avem motive să credem altceva. Așa că, drumul gării din Sărățel va căpăta o față nouă, una demnă de 2020. Sau 2021, căci lucrările se vor întinde și în anul următor. Motivul este legat de finanțarea acestui proiect, una făcută exclusiv din bugetul local al comunei Șieu Măgheruș. Din porția financiară a anului 2020 nu se poate finanța întreg proiectul, așa că va rămâne o parte în cârca bugetului viitor.

    Drumul deja beneficiază de iluminat public, iar conform primarului Mititean și de speranță în ceea ce privește asfaltul. Gara, însă, rămâne un fel de muzeu funcțional al CFR, căci în grădina acestora se află. Probabil, alte minți mai luminate vor găsi de cuviință să nu mai finanțeze proiecte doar de bifă electorală și să găsească modalități de aducere în mileniul actual a gării propriu-zise, o haltă a unui nod important de cale ferată.

    - Advertisement -
    - Advertisement -

    Latest News

    Bistrița-Năsăud: 106 persoane active și 51 de decese. Un singur caz de infectare raportat în ultimele 24 de ore

    Situația devine tot mai îngrijorătoare la nivelul județului Bistrița-Năsăud, ultimele date oficiale punctând faptul că, lucrurile nu merg deloc bine din punct...

    O duminică plină de probleme: 5 victime într-un alt accident la Leșu.Trei au ajuns la spital cu traumatisme cranio-cerebrale

     Modulul SMURD si un echipaj de la Serviciul de Ambulanță Județean Bistrița Năsăud intervin în localitatea Lesu la...

    Două accidente au avut loc în această după-amiază. Unul la Bistrița, pe DN 17 și un altul la Podirei în comuna Șieu Măgheruș.

    Două accidente au avut loc în această după-amiază. Unul la Bistrița, pe DN 17 și un altul la Podirei în comuna Șieu Măgheruș.

    Bilă albă : Jandarmii bistrițeni au ajutat un bărbat de 60 de ani care a leșinat pe Calea Moldovei

     Un bărbat a fost observat de jandarmi în timp ce și-a pierdut echilibrul și a căzut în fața unui hipermarket...
    - Advertisement -

    More Articles Like This

    - Advertisement -