Diana Morar : Ce ar fi dacă de data asta s-ar răspunde conform legii?

Must Read

LICEUL ”TUDOR JARDA” rămâne cu muzica dar i se taie ”pedagogicul” ceea ce duce la desființarea liceului

Consiliul de Administrație al Liceului ”Tudor Jarda” a decis astăzi să ceară Ministerului Educației și ISJ BN, menținerea atât...

Consiliul Concurenței a amendat două firme din BN din piața lemnului

O investigație Rise Project arată cum mai multe companii au cartelizat piața lemnului din România, fiind sancționate, în perioada...

They… cei care merg la școală din plăcere: vocația e una, meseria cu totul altceva

Politic vorbind, dincolo de oameni sunt zidurile pe care ei le tot ridică: vorbim prea mult de școală, dar...

Atunci când se întâmpla o tragedie precum cea petrecuta in Viisoara, in care existente nepătate și vieți ce urmau a fi trăite sunt curmate subit și crud, reacția primara a tuturor este de a pune întrebări și de a găsi răspunsuri, pentru a putea depăși șocul creat de impactul unei asemenea vesti atât de nefiresti. Cine e de vina?De ce s-a putut întâmpla una ca asta? Cum s-a întâmplat așa ceva? Toate sunt întrebări la care noi, semenii căutam răspunsuri pentru a ne putea justifica in forul nostru interior un asemenea nefiresc și, poate, pentru a ne putea accepta efemeritatea noastră.

Intr-o mare de întrebări, cea care răzbate cel mai des este CINE e de vina?

Cel mai probabil la aceasta întrebare vor raspunde cei abilitați sa constate vinovății. Va sta la baza unei asemenea concluzii constatarea dinamicii producerii accidentului, iar aici totul tine de conduita șoferului, dacă și in ce mod a respectat regulile de circulație pe acea porțiune de drum.
Dar cum șoferul român este ținut sa respecte atâtea reguli, altfel e in culpa și poate plăti prețul suprem, viața sa, de partea cealaltă, cu toate ca exista obligații clar consfintite de texte legale, nimeni nu raspunde in vreun fel.
M-am pus in situația soferiței și m-am întrebat ce as fi făcut? Pentru a putea fi mai exact răspunsul și la atenționarea unor oameni ce mi-au scris pe fb, am fost pana la acea trecere la nivel cu calea ferată.

Ce am observat?
Mai întâi trecerea e semnalizată SAT, adică „Crucea SF. Andrei”. Atât. Fără semnale acustice sau luminoase, ce sa mai vorbim de bariere.

Diferența de nivel dintre carosabil și locul unde este amplasată calea ferată pe carosabil este de cel puțin 1,5m înălțime sau chiar mai mult. Cu alte cuvinte dacă vrei sa te asiguri ca sa poți trece, trebuie sa te apropii bine de tot de calea ferată ca sa te poți uita stânga dreapta înainte de a te angaja in traversare. Asta presupune sa poziționezi mașina ta „in rampa”, pe acea înclinație a drumului, sa stai cu botul mașinii pe calea ferată și sa te asiguri dacă nu vine trenul.

Dacă ajungi sa performezi echilibristica asta cu mașina și încă nu te-a ras niciun tren, care, apropo, in acea zona circula cu viteza medie de 70 km/h, atunci poți îndrăzni sa efectuezi procedura de a te asigura, întorcând capul stânga-dreapta.
Stupoare! Nu ai ce vedea. E plin de buruieni la o distanță mai mică de 50m de locul unde ești oprit tu. Buruienile sunt de mai multe categorii. Cele mai mici, cam minim de 50 cm înălțime se petrec desfăcute ca niște evantaie de o parte și de alta a sinelor de cale ferata, secondate mai încolo de unele și mai mari ce se înfig batoase între pietrele aflate in exteriorul sinelor, iar ultima categorie, plante înalte tip arbuști ce își împletesc coroanele intr-un veritabil tunel verde aflat pe calea ferată.
Intr-un asemenea peisaj desprins din jungla, in care singura urma de civilizatie este tabla de fier pe care e vopsita denumirea Halta Viisoara si care îți obturează practic, orice urma decenta de vizibilitate, tu, hazardatul conducator auto, ești pus in situația de a distinge dacă e liberă calea ferata sau dacă vine un tren.
Dacă e liber, înseamnă ca de data asta soarta a fost de partea ta.
Dacă nu e liberă…

CINE raspunde?

In afara de conducătorul auto care e in mod tradițional scos vinovat?
Ce ar fi dacă de data asta s-ar raspunde conform legii? Ca nu va faceți griji, legi exista!
Una ar fi pentru CFR, responsabil de exploatarea și administrarea caii ferate, inclusiv cu perimetrul de siguranța și cel de protecție al caii ferate, ceea ce presupune obligativitatea curățării acestora pentru a asigura vizibilitate maxima?
O alta ar fi tot pentru CFR, responsabil și cu montarea de bariere sau semnale acustice sau vizuale in asemenea zone care intersectează șosele din localități frecventate des de participanți la trafic?
Și dacă CFR nu a vrut și nu a putut, Primaria Bistrita, cu ce a fost reținută din acțiunea de montare a unei bariere, ca se poate legal, dle Primar, așa, cu titlu de excepție de la regula enunțată mai sus? Și CFR ar fi fost obligat sa va susțină in obținerea de avize și aprobări specifice.
Și asta cu atât mai mult cu cât, dle Primar in Decembrie 2015, când alți patru oameni au pierit in același mod, ați promis ca veți amplasa o bariera. Atunci stiati ca se poate. Dar nu ați făcut nimic.
Este inutil sa adresam intrebarea ce poate fi retorica – oare câți oameni trebuie sa mai moara acolo, ca sa se schimbe ceva?
Dar dacă ati fi toți trasi la răspundere pentru aceste morți nedrepte, oare la fel de nepăsători ați fi?
Avocat Diana Morar

- Advertisement -
- Advertisement -

Latest News

LICEUL ”TUDOR JARDA” rămâne cu muzica dar i se taie ”pedagogicul” ceea ce duce la desființarea liceului

Consiliul de Administrație al Liceului ”Tudor Jarda” a decis astăzi să ceară Ministerului Educației și ISJ BN, menținerea atât...

Consiliul Concurenței a amendat două firme din BN din piața lemnului

O investigație Rise Project arată cum mai multe companii au cartelizat piața lemnului din România, fiind sancționate, în perioada 2011-2016, cu amenzi uriașe, aplicate...

They… cei care merg la școală din plăcere: vocația e una, meseria cu totul altceva

Politic vorbind, dincolo de oameni sunt zidurile pe care ei le tot ridică: vorbim prea mult de școală, dar nu facem nimic pentru Ea. ...

BECLEAN: A fost lansată licitația pentru proiectarea, asistența tehnică și execuția lucrărilor la centura ocolitoare a orașului. Bugetul disponibil este de 76,2...

Primăria Beclean a lansat ieri licitația pentru proiectarea, asistența tehnică și execuția lucrărilor la centura ocolitoare a orașului de pe Someș. Bugetul disponibil pentru...

COVID 19: Doar 27 de cazuri raportate astăzi în Bistrița-Năsăud. Până la această oră s-au vaccinat 2250 de persoane

Un număr de 27 de cazuri noi de îmbolnăvire cu Sars Cov 2 au fost raportate pentru ziua de astăzi, 19 ianuarie, de la...
- Advertisement -

More Articles Like This

- Advertisement -