Brandul și brandingul politic. Fragilitatea democrației mioritice

Must Read

Summit-ului Biden-Putin din iunie: Yalta-2021 sau Ribbentrop-Molotov 2.0? Ce crede diplomatul Cristian Diaconescu?

Diplomatul Cristian Diaconescu a analizat obiectivele Federației Ruse în regiune, mai ales în contextul agresivității tot mai mari a...

Focar de pestă porcină în Lechința

În urma confirmării pestei porcine africane la porcii domestici dintr-o exploatație de pe raza localității Lechința, la propunerea DSVSA...

Ioan Turc s-a întâlnit cu ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu pentru a rezolva transferul fostului Cinema 23 August

Primarul Bistriței Ioan Turc a avut astăzi o întâlnire cu ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, una din problemele abordare în...

Brandul este o rețea de asocieri, cu un nume de marcă sau de organizație,în creierul unei persoane. Branding-ul este o activitate de consolidare a brandului. Reperele de performanță și evaluare sunt: produsul, promovarea, poziționarea.

Si-amu’ să luăm pe rând parlamentarele:

Grupa mică:

PMP – brand copiat din saloanele de la Bruxelles, fără notorietate evidentă sau relevantă în rândul electoratului neaoș. Produsul, promovarea, poziționarea sunt reunite într-un singur om. Traian Băsescu. Mă întreb de ce nu au folosit acest termen în numele/brandul partidului. Partidul Traian Băsescu. Era mai penetrant.

 

UDMR – nu sunt multe de spus. Nișa minorității maghiare. S-au mobilizat extraordinar în Harghita, unde au salvat, la limită, intrarea în Parlament. Brandul are o problema evidentă de îmbătrânire, de prăfuire. O parte dintre etnicii maghiari nu prea se mai simt reprezentați de aceiași eterni Marko, Verestoy etc. Produsul e neclar, la fel și poziționarea.

 

ALDE –vezi rețeta PMP.  Partidul Călin Popescu Tăriceanu. Puțin mai performant, pentru că au reușit să preia o parte dintre liberalii nemulțumiți, inclusiv să formeze o rețea de primari. Produsul este o struțo-cămilă, un talmeș-balmeș de liberalisme social-democrate. Poziționarea ca partener tradițional PSD este cunoscută.

 

Dacă lehamitea românului privind votul și democrația participativă nu ar fi fost atât de masiv exprimată, dacă participarea la vot s-ar fi apropiat de pragul de 50%, atunci probabil că aceste trei partide nu ar fi intrat în Parlament. In acest caz ipotetic, ar fi existat șanse de cristalizare și consolidare a celor două mari partide, esența democrațiilor vestice (de alternanță la putere). Dar nu ne-am dus la vot. Ghinion.

 

Ce avem în grupa mijlocie-mare?

 

USR – surpriza alegerilor. Inițial plăcută. Partidul anti-sistem. La concurență cu PSD-ul în privința poziționării științific focusată. Promovare eficientă cu resurse limitate. Rezultat peste așteptări. Există, însă, o problemă cu produsul, care nu prea e bine definit. E ca și cum ai vinde Twix fără să ai habar câte batoane de ciocolată pui în ambalaj, sau care pe care parte. La un moment dat, vine concurentul si îți fură produsul. Pentru că nu l-ai vrut ca asociat. Pe Cioloș. Si uite-așa, din cauza orgoliilor, ratezi o șansă istorică de a deveni, vorba CTP-ului, “purtătorul stindardului dreptei”. O dreaptă fragilă, care se va fragmenta și mai mult.

 

PNL – chintesența operei artistice “Cum să faci praf un brand istoric în 5 ani”. Uniunea cu PSD-ul din 2012 a fost deschiderea certificatului de deces, fuziunea cu PDL a fost semnătura, iar desemnarea Alinei Gorghiu ca purtător de stindard în campanie… fără comentarii. La ora actuală, atractivitatea marelui partid istoric tinde spre zero. Teoretic, avantaj ALDE și USR. Practic, eu cred că tot Cioloș va culege electoratul liberal idealist. Produsul PNL e neclar, elementele de liberalism sunt cu nuanțe pronunțat democrat-liberale, promovarea a eșuat, poziționarea e pe rețeaua de primari, încă existentă, dar cu multe tentații și constrângeri de tip PSD – ALDE. Liberalii se consolează că încă mai au un scor cu două cifre, dar ar trebui să fie conștienți că nu reprezintă o opțiune pentru electoratul tânăr, cel ieșit in Piața Victoriei. Sau la noi la Prefectură.

 

Doamnelor și domnilor…. Ursul cel Mare. PSD. Produsul social. Poziționare perfectă pe electoratul captiv. Cu lipici chiar și la o parte din electoratul dezamăgit al PNL/PDL. Promovare cuminte, calculată. Rezultat fabulos. Sunt invidios pe majoritatea parlamentară creată. Cu o liniște totală, perenă, pentru a gândi strategic patru ani de guvernare performantă. Care să mai aducă încă patru. Cum ați reușit, mari politologi și strategi ce sunteți, să faceți zob brandul celui mai mare partid,în doar câteva săptămâni?

 

Problemele brandului PSD vor fi următoarele: electoratul captiv nu va mai crește ca număr, în principal din cauze naturale. Susținerea necondiționată a filialelor și rețelelor din județe a cam dispărut. Chiar dacă nu se strigă în gura mare. Dar cea mai mare problemă este pierderea tinerilor din structura electoratului recent atras. Tinerii educați. Pentru că, la alegerile din Decembrie, nerealizările primarilor PSD de a mobiliza votanții au fost compensate de multe voturi din partea acestor tineri. Probabil tineri dezamăgiți de PNL și cu insuficientă încredere într-un partid nou sau în notorietatea sub 50% a brandului USR. PSD ratează astfel o șansă importantă de a-și întineri electoratul. Iar erodarea brandului partidului aflat la guvernare este inevitabilă. Sunt condamnați să performeze la cel mai înalt nivel, pentru că varianta pompierului de serviciu în ultimul an de guvernare e fumată.

 

Urmează fărâmițările: Ponta (PSD) împreună cu Daniel Constantin (ALDE) își fac partid, PMP și ALDE fac temenele să nu cumva sa le fure DNA locomotivele (vezi dispariția UNPR), PNL își caută Mesia, dar slujitorii liberali de rând pleacă acasă, USR își va cuantifica pierderile în favoarea lui Cioloș.

 

Branding  politic? NU. E politica grupurilor de interese.

 

- Advertisement -
- Advertisement -

Latest News

Summit-ului Biden-Putin din iunie: Yalta-2021 sau Ribbentrop-Molotov 2.0? Ce crede diplomatul Cristian Diaconescu?

Diplomatul Cristian Diaconescu a analizat obiectivele Federației Ruse în regiune, mai ales în contextul agresivității tot mai mari a...

Focar de pestă porcină în Lechința

În urma confirmării pestei porcine africane la porcii domestici dintr-o exploatație de pe raza localității Lechința, la propunerea DSVSA BN, prefectul judeţului a fost...

Ioan Turc s-a întâlnit cu ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu pentru a rezolva transferul fostului Cinema 23 August

Primarul Bistriței Ioan Turc a avut astăzi o întâlnire cu ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, una din problemele abordare în discuții fiind transferul clădirii vechiului...

TVR a rămas fără conducere: Parlamentul a respins raportul de activitate, iar Consiliul de administraţie a fost demis. Ce spune senatorul Ovidiu Florean

Plenul Parlamentului a respins, marţi, rapoartele de activitate ale Societăţii Române de Televiziune pe anii 2017, 2018 şi 2019. S-au înregistrat 142 de voturi pentru...

Deputații PSD, Daniel Suciu și Bogdan Ivan susțin proiectul de lege al președintelui PMP Bistrița-Năsăud, Ionuț Simionca, privind drumul expres Bistrița-Cluj-Napoca.

Deputații PSD, Daniel Suciu și Bogdan Ivan susțin proiectul de lege al președintelui PMP Bistrița-Năsăud, Ionuț Simionca, privind drumul expres Bistrița-Cluj-Napoca. Simionca s-a întâlnit...
- Advertisement -

More Articles Like This

- Advertisement -