Facebook Twitter
Search
Close
  • Acasa
  • POLITICA
    • Istorie Politica
  • ANALIZE-COMENTARII-EDITORIALE
  • Anchete
  • SONDAJE DE OPINIE
  • Telciu
  • ECUMENICA
  • SPORTURI
  • BECLEAN
  • NASAUD
Menu
  • Acasa
  • POLITICA
    • Istorie Politica
  • ANALIZE-COMENTARII-EDITORIALE
  • Anchete
  • SONDAJE DE OPINIE
  • Telciu
  • ECUMENICA
  • SPORTURI
  • BECLEAN
  • NASAUD
Home»Anchete»Povestea nefardată a Pasajului de pe Bulevardul Decebal
Anchete

Povestea nefardată a Pasajului de pe Bulevardul Decebal

Alin CordosBy Alin CordosMay 8, 20251 Comment9 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

Proiectul rămâne închis până în decembrie 2025. Primarul Gabriel Lazany recunoaște că, problemele ridicate de pasaj sunt complexe, dar trebuie rezovate până la finele anului. Dacă pasajul nu va fi finalizat așa cum cere proiectul , municipalitatea se va adresa organelor de anchetă penală.

Povestea Pasajului din Decebal a început pe 25 iulie 2022 și păre să se va termina, cu bine,  la finele lui decembrie 2023, în prima parte a lui 2024. Nu a fost să fie așa, fiind vorba de o lucrare de amploare  ce face parte din proiectul cu fonduri europene ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului” (63,8 milioane lei, circa 13 milioane euro). Bani foarte, foarte mulți dar și interese economice și politice la fel de multe și, care toate gravitau în jurul constructorului și ale unor forțe politice. Cum s-au întâmplat lucrurile, aflăm din materialul următor.

 

La început a fost groapa

Nu e ”Groapa” lui Eugen Barbu, dar povești s-au țesut și încă se mai pot țese în jurul ei și a ceea ce a urmat datei de 25 iulie 2022, dată la care MIS Grup începea organizarea de șantier pentru axa str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureşanu – str. Năsăudului. În august 2022 , practic, au început săpăturile pentru construirea pasajului, înainte de acest lucru, constructorul trebuind să devieze rețelele de apă, current din zonă. Prin luna septembrie au demarat primele lucrări la pasaj, fiind vorba de foraje la 6, respective 10 metri adâncime- vezi foto

Octombrie-Noiembrie 2022

Cronologic vorbind, la o lună de zile distanță de la începerea forajelor, mai precis pe data de 25 octombrie 2022,  pe adresa primăriei Bistrița era trimisă o adresă în care aceasta era informată asupra faptului că, respectivele foraje ar cauza, consecință a vibraților, fisuri la mai multe blocuri . Tot în respectiva adresă, era cerută stoparea lucrărilor și trimiterea unei echipe care să facă expertizarea blocurilor din zonă.

2023

Lucrările au mai continuat o vreme, după care, așa cum au explicat cei de la MIS Grup, au intervenit mai multe probleme ce au avut drept consecință, oprirea lucrărilor. Pe data de 8 februarie 2023, MIS Grup făcea următoarea informare: Apariția în spațiul public a faptului că, acest proiect trebuie să fie gata în data de 31.12.2023, “în caz contrar municipalitatea este nevoită să restituie Uniunii Europene contravaloarea“ este un neadevăr, dovedit de contractul semnat. În plus, la nici o întâlnire de lucru nu ni s-a semnalat această situație, noi fiind informați cu ajutorul presei. • De asemenea, facem precizarea că obiectivul de investiții a fost întârziat pentru o perioadă de un an jumătate întrucât în această perioadă proiectul s-a aflat în faza de evaluare la Primăria Municipiului Bistrița. • În acest moment, din cauza devierilor de rețele electrice pentru pasajul subteran din zona bdul. Decebal și a sensurilor giratorii, activitatea companiei este suspendată, noi lăsând compania responsabilă de partea electrică să își realizeze contractul.

În luna martie a anului 2023, mai precis pe 18 martie, Consiliul Municipal aproba o serie de noi lucrări pe axa de transport și prețurile aferente, termenul de finalizare fiind sfârșitul acestui an. Atunci, primarul Ioan Turc vorbea de faptul că, asupra proiectului initial, au intervenit mai multe modificări care au vizat și pasajul subteran care urmează să fie construit la jumătate Bulevardului Decebal.

IOAN TURC, martie 2023:

”Am fost obligați să venim cu o serie de modificări. Am introdus în proiectul pasajului subteran și scări rulante, ținând cont de faptul că pasajul va fi intens folosit de către pietoni, având în vedere și faptul că vom construi o piață nouă cred că montarea de scări rulante este binevenită. Un sistem de scară rulantă costă undeva la 142.000 de euro, aici discutăm de 670.000 de euro în total, o sumă consistentă, dar ținând cont de durata mare de exploatare merită. Suntem obligați să venim cu toate elementele de natură să-i ajute pe bistrițeni, pasajul va fi folosit și de persoane în vârstă, de persoane cu anumite deficiențe. Apreciez că este absolut obligatoriu ca, pe lângă lift, pasajul să fie dotat și cu scări rulante pe componenta de urcare”.

Cu toate acestea, pe 11 martie 2023, primarul Ioan Turc transmitea următorul mesaj : „Pe segmentul de pe bulevardul Decebal, au fost realizate rețelele pluviale, de iluminat și de fibră optică și s-au finalizat lucrările la drum pe porțiunea Decebal-Crinilor la nivel de strat binder. Ca etapă următoare, vor fi instalați stâlpii de iluminat, camerele pentru rețelele de fibră optică și sistemul de management al traficului. În zona pasajului pietonal subteran, sunt în stadiu de execuție 57 de piloți de susținere, urmând să se lucreze la excavarea propriu-zisă a culoarului în condiții de siguranță. Lucrările de la pasajul subteran au fost temporizate ca urmare a unei sesizări pentru care Inspectoratul de Stat în Construcții a dispus efectuarea unei expertize din care să rezulte dacă clădirile din proximitatea șantierului au fost sau nu afectate”

 Ce a urmat? Evident oprirea lucrărilor la PASAJ

Virginia Farcaș, administrator MIS Grup, ne-a spus în iulie 2023 următoarele: ” Așa este, nu se lucrează! E un blocaj pe care însă nu îl putem asuma, asta pentru că, nu este vina companiei noastre. Noi, avem capacitatea tehnică și umană de-a efectua lucrările existente în proiect și să le încheiem la termen”. Adminstratorul MIS Grup, Virginia Farcaș mai spune că, respectiva expertiză nu trebuia făcută după începerea lucrărilor, expertizarea trebuia să existe în proiect. ” În acest moment, situația trebuie rezolvată de către beneficiar (n.red- primăria Bistrița) și proiectant. Repet, suntem pregătiți și avem capacitatea de-a termina tot ceea ce prevede proiectul și să onorăm contractul semnat cu primăria Bistrița”.

DECEMBRIE 2023

Din punctul de vedere al construcției, distanța dintre iulie 2023-decembrie 2023 este una uriașă. Cert, după reautorizarea lucrărilor din zona Decebal, pe 7 septembrie, șantierul se anima din nou iar activitatea s-a reluat în ritm susținut, angajații MIS reușind în mai puțin de 3 luni de zile să aducă ”groapa” la stadiul de pasaj cu posibilități mari pentru reluarea circulației rutiere până la finele lui 2023.

APRILIE 2025

Primarul municipiului Bistrița, Gabriel Lazany, a anunțat că în zona pasajului subteran din Decebal au fost constatate noi probleme și sunt necesare lucrări suplimentare esențiale pentru siguranța clădirilor din apropiere.

Vineri, primarul Gabriel Lazany, a susținut o conferință de presă în zona pasajului și a oferit detalii despre lucrările care vor fi efectuate și care prevăd realizarea unor injectări cu betonită sub fundațiile blocurilor pentru stabilizarea terenului. Potrivit primarului, lucrările respective nu au fost executate, cu toate că au fost recomandate de o echipă de specialiști din Timișoara care a întocmit expertize în cazul acestui pasaj.

”După cum bine se știe pentru că am mai anunțat de foarte multe ori, au fost anumite probleme cu pasajul din Decebal.

În primul rând, mă refer la divergențele dintre administrația bistrițeană și constructor privind unele măsuri dispuse de administrația bistrițeană, precum montarea unor scări rulante care nu erau în proiect. Aceste scări au fost aduse și urmau să fie montate de alt furnizor, nu de către constructor. Bineînțeles că principalul constructor nu a fost de acord cu montarea acestor scări rulante până când el nu predă amplasamentul. Din acest motiv, nu s-a făcut montarea scărilor rulante și acestea sunt în curtea Primăriei Bistrița și în acest moment. Acesta a fost și unul dintre motivele pentru care am dispus administratorului public să înceapă procedura de recepție a pasajului din Decebal.

După ce am dispus această măsură, am fost contactat de către constructor și mi-a solicitat o întrevedere. În cadrul întâlnirii, m-a întrebat dacă sunt sigur că vreau să fac recepția acestui pasaj având în vedere problemele existente. Eu am spus că sunt dispus pentru că trebuie să ne asumăm problemele cu privire la scările rulante, chiar dacă pierdem garanția. Aceste scări vor trebui montate pentru că s-a turnat pavimentul. Constructorul mi-a mai comunicat că nu aceasta este problema la care se referă, ci alta. În momentul în care au început săpăturile la pasajul din Decebal, când s-a început mutarea coloanelor de canalizare, nivelul de săpătură a fost sub nivelul de fundare al blocurilor. Cetățenii din blocul Turn și din blocul de lângă, constatând la un moment dat că nu li se mai închid geamurile și ușa, au făcut o sesizare către Inspectoratul de Stat în Construcții, care a dispus sistarea lucrărilor de îndată și întocmirea unor expertize. Aproape doi ani nu s-a lucrat în această zonă.

 

În martie 2023 și în aprilie 2023 s-au întocmit două expertize – una geotehnică și alta tehnică – prin care s-au dispus anumite măsuri. O astfel de măsură a fost turnarea de piloți forați pentru stabilizarea terenului. De asemenea, cea mai importantă măsură viza injectarea de betonită sub fundațiile blocurilor pentru stabilizarea terenului, în principal la blocul Turn în cazul căruia s-a constatat că are o deviație mai mare. Aceste lucrări nu au fost executate. În momentul în care am ridicat această problemă Direcției Tehnice, mi s-a spus că nu ar mai fi nevoie de ele, că s-au întâlnit proiectanții, că nu mai trebuie făcute. Cum sunt un om care de obicei verific suplimentar, am contactat echipa de experți de la Timișoara care a întocmite expertizele. Specialiștii de acolo mi-au spus că nici nu încape vorbă de așa ceva. Este obligatoriu să se facă aceste injectări de betonită pentru că altfel, la cea mai mică undă seismică, există un risc real pentru clădirile respective. Este ceva mai mult decât scandalos ca în momentul de față, când totul este acoperit, să începem să decopertăm, să săpăm și să facem injectările respective, dar ele trebuie făcute și le voi face pentru că oamenii și bistrițenii nu trebuie să se simtă niciun moment în pericol”, a declarat primarul Gabriel Lazany

 

REAMINTIM CĂ: Lucrările în proiectul cu fonduri europene ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului” (63,8 milioane lei, circa 13 milioane euro) constau în: realizarea de benzi dedicate transportului public, realizarea pistelor pentru bicicliști, reabilitarea trotuarelor, realizarea unui sistem rutier nou la partea carosabilă, realizarea unui pasaj pietonal subteran pe B-dul Decebal în zona pieței, iluminat public cu sistem de telegestiune, modernizarea stațiilor de transport public existente, realizarea de sisteme de monitorizare video. Capacități: stații de transport – 10, lungime piste bicicliști – 4.596 m, lungime trotuar – 4.435 m, lungime carosabil reabilitat – 2.347 m. Constructor este M.I.S. Grup.

 

 

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Alin Cordos
  • Website
  • Facebook

Related Posts

VIDEO: Noua creșă din cartierul Subcetate al municipiului Bistrița a fost inaugurată. Aici a fost prezent ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila. Valoarea totală a investiției este de 12,5 milioane de lei

May 9, 2025

BISTRIȚA: Ziua de 9 mai va fi sărbătorită la monumentul Eroilor din Piața Petru Rareș.

May 9, 2025

Primarul Gabriel Lazany despre străzile inundate: Vom interveni cu soluții rapide și eficiente

May 7, 2025

Proiectul „Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public în Municipiul Bistrița și comuna Livezile”a fost semnat

May 5, 2025
View 1 Comment

1 Comment

  1. Balan Marius -Horea- ecologist on May 8, 2025 5:02 pm

    Pasajul este perfect pe post de BUNCAR cand o sa ne surprinda balistica lui Putin la cumparaturi in pciata Decebal cu sacosa in mana.

    Reply

Leave A Reply Cancel Reply

Advertisement
Colecteaza Selectiv
Casa cu Bere
Recent Posts
  • Arbitrul bistrițean Mihai Marica, delegare istorică în Finala Ligii Campionilor dintre Inter și PSG
  • Primarul Gabriel Lazany propune un proiect pilot pentru colectarea deșeurilor adus din Finlanda.
  • Ce mai fac primarii din Bistrița-Năsăud în timpul liber? Ionuț Cifor pescuiește crapi uriași la Brăteni iar Vasile Borș aleargă pe munți și cântă pentru români
  • Peste 70 de intervenții ale echipajelor ISU în weekend
  • Cu permisul suspendat sau sub influența alcoolului, dar la volanul unor mașini
Recent Comments
  • Radu on Radu Moldovan: Mergeți la vot. Cu gândul limpede. Cu inima împăcată- V-am ascultat. V-am citit mesajele. Le-am înțeles.
  • Media on Femeie de 76 de ani, rănită într-un accident produs pe DN 17C, între Coșbuc și Telciu
  • Balan Marius -Horea- ecologist on Povestea nefardată a Pasajului de pe Bulevardul Decebal
  • Отзывы on Incendiu cu degajare mare de fum la Beclean
  • Balan Marius -Horea- ecologist on Deputatul Daniel Suciu intervine în scandalul dintre presă și Anamaria Gavrilă: Democrație nu înseamnă să-ți dorești dispariția jurnaliștilor și nici să ai un asemenea comportament, indiferent de valul politic ce pare să-ție azi favorabil
Archives
  • May 2025
  • April 2025
  • March 2025
  • February 2025
  • January 2025
  • December 2024
  • November 2024
  • October 2024
  • September 2024
  • August 2024
  • July 2024
  • June 2024
  • May 2024
  • April 2024
  • March 2024
  • February 2024
  • January 2024
  • December 2023
  • November 2023
  • October 2023
  • September 2023
  • August 2023
  • July 2023
  • June 2023
  • May 2023
  • April 2023
  • March 2023
  • February 2023
  • January 2023
  • December 2022
  • November 2022
  • October 2022
  • September 2022
  • August 2022
  • July 2022
  • June 2022
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • October 2021
  • September 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
Categories
  • 112
  • ACTUALITATE
  • AFACERI LOCALE
  • ALEGERI 2024
  • ALEGERI LOCALE
  • ALEGERI PREZIDENTIALE
  • ANALIZE-COMENTARII-EDITORIALE
  • Anchete
  • ARMATA, SERVICII SECRETE
  • BECLEAN
  • BISTRITA
  • CAIETE CULTURALE
  • CONSILIUL JUDETEAN
  • CRONICA EXTERNĂ
  • ECONOMIE-AFACERI-FINANTE
  • ECUMENICA
  • FOTBAL
  • GLORIA 2018
  • INSTITUTIA PREFECTULUI
  • INTERVIURI
  • INVATAMINT
  • ISTORIE
  • Istorie Politica
  • JUDETUL LA ZI
  • NASAUD
  • PARLAMENTARE
  • POLITICA
  • PSD parlamentari
  • REPORTAJE-OAMENI-LOCURI
  • SARBATORI
  • SINTEZE
  • SJU BISTRITA, SANATATE
  • SOCIAL
  • SONDAJE DE OPINIE
  • SPORTUL BISTRITEAN
  • SPORTURI
  • ȘTIRI NAȚIONALE
  • Telciu
  • TELCIU
  • TRADITII, FOLCLOR, CJC
  • ZIARUL VERDE
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Editors Picks
Latest Posts

Subscribe to Updates

Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

Contactați-ne

  • 0762 655 681
  • alincordos(at)yahoo.com
  • Bistrița, România

Link-uri rapide

  • Politică Locală
  • Administrație
  • Analize-comentarii

Link-uri utile

  • Poliția română
  • Prefectura Bistrița-Năsăud
  • Informații meteorolgice
Facebook

Ultima știre

Arbitrul bistrițean Mihai Marica, delegare istorică în Finala Ligii Campionilor dintre Inter și PSG

May 12, 2025

Copyright ©2014 - 2022 Toate drepturile rezervate | Site realizat de by DoKyd

  • Politici de confidențialitate
  • Termeni și condiții