Astăzi, în cea de-a doua zi a Paştilor, 21 aprilie 2025, misiunea Papei Francisc s-a încheiat. Sunt două cuvinte care caracterizează pontificatul său: sinodalitatea şi noua evanghelizare. De aceea, pe drept cuvânt, activitatea sa se poate numi: ortodoxizarea Bisericii Catolice.
În teza mea de doctorat Noi direcţii ale predicii din Biserica Ortodoxă Română şi relaţia cu predica popoarelor latine catolice, cu studii raportate la tinerii români (UBB, Cluj-Napoca, 2023) am analizat exortaţia Evangelii Gaudium a Papei Francisc cu privire la noua evanghelizare şi la predică. Acest text, publicat în 2013, a devenit foaia de parcurs, manifestul programatic al pontificatului său şi documentul care stă la baza reformei Curiei Romane (guvernul, cancelaria şi ministerele papei) pentru o evanghelizare mai eficientă, prin noua constituţie din Biserica Catolică Praedicate Evangelium (2022).
Papa Francisc a rămas consecvent la ceea ce şi-a propus şi toată predica şi activitatea sa, până când a plecat azi la Domnul, sunt străbătute de acest fir roşu care are în centru kerygma (primul anunţ, proclamare, predică, propovăduire creştină). El utilizează termenul kerygma, „prima vestire calitativă”, de 12 ori în Evangelii Gaudium şi este subînţeles cu referire la predicare (paragrafele 127, 128 şi 129), e prezent cu referire la cateheză (paragrafele 164, 165) şi la acţiunea comunitară şi socială (paragraful 177)[1].
Kerygma pentru papa Francisc cuprinde motivarea actului salvific: „iubirea personală a lui Dumnezeu care s-a făcut om”, jertfa şi învierea din morţi a lui Hristos „s-a dat pe sine însuși pentru noi și, viu” şi finalitatea de împărtăşire personală a actului ontologic de izbăvire din păcat şi moarte: „ne oferă mântuirea și prietenia sa”[2].
Papa Francisc a înţeles că în Europa postmodernă, prin secularizare şi indiferenţă faţă de religie, creşte fenomenul descreștinării care lovește popoarele creștine străvechi şi, de aceea, e nevoie de o nouă evanghelizare. Astfel, în noua evanghelizare, Papa Francisc pune kerygma în centrul predicării, al catehezei şi al acţiunii comunitare şi sociale.
Încă din documentul Evangelii Gaudium (16) va anunţa cele trei linii directoare, pe care le va propovădui în aceşti ani şi care îşi vor găsi manifestarea în noua constituţie apostolică Praedicate Evangelium[3] (2022). Spunea Papa Francisc că „preocupările care mă mișcă în acest moment concret al lucrării evanghelizatoare a Bisericii [… sunt …]: (1.) temele legate de evanghelizare în lumea actuală […] şi (2.) nevoia să procedez într-o „descentralizare” sănătoasă”[4]. O descentralizare care nu se reduce la clerici, ci implică mirenii, laicii din Biserică, căci (3.) „tot poporul lui Dumnezeu vesteşte Evanghelia (111)”[5], „toţi suntem discipoli misionari (119)”[6]. Adică, focusarea Curiei Romane spre noua evanghelizare, o descentralizare sănătoasă a Bisericii Catolice şi implicarea laicilor în Biserică, după cum reiese din expunerea principiilor şi criteriilor pentru serviciul Curiei Romane[7].
Cele două documente principale legate de Papa Francisc (Evangelii Gaudium şi Praedicate Evangelium) deschid calea pentru o Biserică Catolică sinodală şi misionară. Astfel, papa Francisc a pus în mişcare cel mai amplu sinod din Istoria Bisericii (2021-2023) care a pus practic în centru tocmai marele punct de divergenţă dintre ortodocşi şi catolici: sinodalitatea sau sobornicitatea (modul, stilul, forma de a merge împreună). Spunea Papa Francisc că „Sinodul este despre sinodalitate și nu despre tema aceasta sau cealaltă… Important este modul în care se face reflecția, adică în mod sinodal”[8].
Astfel, Papa Francisc a ortodoxizat Biserica Catolică, iar moştenirea acestuia, în faţa conservatorismului, radicalizărilor, prejudecăţilor şi închiderii practicată de unii creştini, cred că trebuie să o apărăm şi să o ducem mai departe pentru unirea dintre Biserica Ortodoxă şi Biserica Catolică.
Dormi în pace, Sfânt Părinte Francisc! Ne vei lipsi! Ai plecat în Lunea Paştilor, când ortodocşii şi catolicii sărbătoresc Paştile deodată şi pe buzele tuturor creştinilor este ceea ce ai vestit mereu, kerygma: „Hristos a înviat! Adevărat a înviat!”
Prof. dr. Florin I. Bojor