În urma studiului de caz din newsletterul anterior, am primit solicitarea de a explica ce este și la ce folosește analiza de senzitivitate.
Ce este analiza de senzitivitate?
Analiza de sensibilitate (Sensitivity Analysis) este o metodă utilizată în luarea deciziilor financiare și strategice pentru a evalua impactul variațiilor unor factori-cheie asupra rezultatelor unei afaceri sau ale unui proiect.
Cu alte cuvinte, această analiză testează cât de sensibilă este o decizie la schimbările unor variabile esențiale, cum ar fi:
✔ Veniturile
✔ Costurile de producție
✔ Rata dobânzii
✔ Prețurile materiilor prime
✔ Cererea de piață
✔ Cursul de schimb valutar
Cum funcționează analiza de senzitivitate?
Se modifică un factor (sau mai mulți) dintr-un model financiar și se observă cum afectează rezultatul final.
De obicei, se analizează scenarii diferite, cum ar fi:
Scenariul pesimist: Dacă costurile cresc cu 10% și vânzările scad cu 15%, cum este afectată profitabilitatea?
Scenariul optimist: Dacă cererea crește cu 20%, ce impact va avea asupra veniturilor și marjelor?
Scenariul realist: O combinație între factorii pozitivi și negativi, luând în calcul probabilități realiste.
Exemplu concret:
O companie vrea să lanseze un produs nou. Estimează un profit anual de 500.000 €, dar acest rezultat depinde de mai mulți factori:
✔ Costul de producție poate crește sau scădea cu 10%.
✔ Cererea poate varia între -15% și +20%.
✔ Concurența poate reacționa agresiv prin reduceri de preț.
Prin analiza de sensibilitate, compania simulează impactul acestor variabile și decide dacă investiția merită făcută.
Importanța Analizei de Sensibilitate
✅ Ajută la luarea unor decizii informate – Permite managerilor și investitorilor să vadă riscurile și oportunitățile unei decizii.
✅ Reduce incertitudinea – Modelează mai multe posibile rezultate pentru a anticipa scenariile dificile.
✅ Permite pregătirea unor strategii de adaptare – Dacă apare un factor nefavorabil, compania știe deja ce măsuri să ia.
✅ Se folosește în investiții, bugetare și planificare strategică – Este esențială în orice decizie care implică risc și variabile incerte.
Analiza de senzitivitate se afla de obicei printre ultimele etape de evaluare a proiectelor de investitii, după studiul de fezabilitate, analiza tehnico-economică, calculul cash-flow-ului (venitului net actualizat – VNA) și a ratei interne de rentabilitate financiara (RIR).
Astfel, se poate observa în ce măsura dinamica anumitor input-uri poate afecta rezultatul final al unui proiect. În general, analiza de senzitivitate răspunde la întrebarea „Ce s-ar intampla dacă?” (What If Analysis) si este folosită pentru investigarea viabilității programelor de investiții, simplificarea modelelor și, totodată, poate fi definită ca un element de asigurare a calității înainte de finanțarea și demararea unui proiect.
Dacă ai de luat o decizie strategică, analiza de sensibilitate te ajută să te pregătești pentru orice scenariu!
Vrei să cumperi sau să vinzi o companie? Contactează-ne pentru o strategie personalizată!
Cu salutări,
Iulius – office@ideas.ro, iulius.dumitru@ideas.ro
Pentru programare la o discuție gratuită accesează acest link.
Pentru a vedea newsletterele anterioare accesează acest link.
Pentru mai multe informații accesează acest link.