Subiectul acestui material nu este deloc singular în media, tensiunile din diferite primării și firmele care se ocupă de implementarea și materializarea unor investiții fiind cunoscute, cele mai multe dintre neînțelegeri fiind soluționate de instanțele de judecată. Un astfel de caz este cel al Far Foundation SRL, firmă care a acționat în instanță primăria comunei Dumitrița, încercând astfel să recupereze bani din execuția unor lucrări de construcție-montaj aferente obiectivului de investiții ”Modernizarea infrastructurii de drumuri forestiere în comuna Dumitrița”. E vorba de peste 1,7 milioane de lei.
De unde a început totul?
Contractul dintre primăria Dumitrița și Far Foundation SRL are numărul 22 din 24 iulie 2019. Da, a trecut ceva vreme de atunci, vreo 5 ani, iar de atunci între cele două entități au fost schimbate numeroase adrese.
Conform termene.ro, un site care se este un fel de registru al comerțului on line, sigur cu amănunte foarte interesante despre societăți comerciale, e vorba de contractul de lucrări nr.22 din 24.07.2019 având ca obiect ”Execuția lucrărilor de construcții- montaj aferente obiectivului de investiții Modernizarea infrastructurii de drumuri forestiere în comuna Dumitrița”.
Conform contractului prețul convenit, respectiv prețul lucrărilor executate plătite executantului de către achizitor conform graficului de plăți, este de 6,3 milioane de lei plus TVA de 1,2 milioane de lei. Durata contractului era specificată la 52 de luni adică de la 24.07.2019 până la 24.11.2023 și include durata de execuție a lucrărilor de 16 luni și termenul de garanție de 36 de luni.
Până la instanța de judecată, au fost ”consumate” toate etapele legale, iar executorul a început din 2022 să trimită pe adresa primăriei Dumitrița mai multe adrese cu privire la situația lucrărilor și actualizarea conform OUG 15/2021, cât și facturile aferente.
Ce spune primăria Dumitrița?
Un răspuns oficial al primăriei Dumitrița vine în martie 2023 și spune următoarele: ” Suma de 891.734,58 de lei se va achita după virarea sumelor din transa finală de la AFIR, iar diferența de sumă de 834.455 de lei se va achita conform clauzelor din ACTUL ADIȚIONAL nr. 3829/17.09.2021 care specifică următoarele: plata valorii aferentă ajustării materialelor conform OG 15/20121 se va realiza de la bugetul de stat prin bugetul ministerului de resort care gestionează programul cu finanțare europeană”. Cert, răspunsul este în litera și spiritul legii…
Și totuși s-a ajuns în instanță
Banii nu au fost virați așa că, în cele din urmă, în 13 noiembrie 2023, la secția a II-a civilă, de contecios administrativ și fiscal, este înregistrat dosarul cu nr. 2788/112/2023, având ca obiect un litigiu privind achițiile publice. Conform https://portal.just.ro/ reclamant este firma Far Foundation SRL, pârâta este primăria Dumitrița, existând și o chemare în garanție a Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și AFIR-ului ( Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale) .
Până la ora redactării acestui material, au avut loc 6 ședințe de judecată, cauza fiind amânată pentru data de 17 septembrie 2024 în vederea prezentării de probe.
Contactat telefonic, administratorul Far Foundation SRL, Alexandru Farcaș, nu a dorit să comenteze situația.