Împreună cu partenerii noștri de la Pitchbook am realizat un studiu privind piața de fuziuni și achiziții din Europa Centrală și de Est, piață din care face parte și România. Iată cele mai importante concluzii:
1/ Piața de achiziții crește cu 3,8% in fiecare an, investitorii căutând să achiziționeze în special companii cu cifră de afaceri de peste 5 milioane de euro și EBITDA de cel puțin 500 mii euro.
2/ În următorii 5 ani vor fi scoase la vânzare încă 47.000 de companii, pe lângă cele existente deja pe piață. Motivul principal? Generația baby boomers a ajuns la vârsta în care dorește să se retragă din afaceri și nu există o strategie clară de succesiune.
3/ Procentul de reușită al achiziției de companii este de 16,67%. Astfel, la nivelul întregii Europe de data aceasta avem următoarele cifre: 25,1 milioane de companii existente, din care scoase la vânzare sunt 1,5 milioane, din care doar 250 de mii se vor vinde. Restul de 1,25 milioane de companii pot deveni ținte de achiziții pentru consolidare pe piață.
4/ Cele mai folosite metode de finanțare a achizițiilor de companii sunt: finanțarea oferită de vânzător (seller financing) și plata pe baza performanței companiei achiziționate (earn out). Au început să fie din ce în ce mai folosite sindicalizarea finanțării pentru diminuarea riscului și, surpriză, leasingul de companii.
5/ În ceea ce privește multiplii de achiziție, avem următoarele date:
- a) Companii sub 5 milioane de euro cifră de afaceri și SDE (Seller Discretionary Earnings – profitul operațional al companiei la care se adaugă unele cheltuieli ale proprietarului și salariul acestuia) sub 500 de mii de euro, fără echipă managerială profesionistă, fără creșteri anuale semnificative. Acest tip de companii se vând cu multiplii între 1,5x și 2,5x. De pildă, o companie cu 100 de mii de euro SDE se va vinde cu sume cuprinse între 150-250 mii de euro, dacă proprietarul știe să negocieze bine și compania este într-un domeniu de activitate interesant. Dacă nu, atunci va primi în jur de 100 de mii de euro, poate chiar mai puțin. Procentul de reușită este sub 10%. Cumpărătorii potențiali sunt companii mici care vor să se consolideze pe piață sau investitori individuali. Interesul investitorilor instituționali (fonduri de investiții de tip Private Equity) pentru acest tip de companii este mic spre foarte mic.
- b) Companii cu cifră de afaceri sub 10 milioane de euro și EBITDA sub 1 milion de euro, cu echipă managerială profesionistă, cu creștere anuală 15-20% Acest tip de companii se vând cu multiplii de 3,8x. O companie cu 500 de mii de euro EBITDA se va vinde cu 2 milioane de euro, dacă este pe trend crescător și are avantaj competitiv relevant în piață. Procentul de reușită este în jur de 15%. Cumpărătorii potențiali sunt companii medii care vor să se consolideze pe piață sau investitori individuali relevanți. Interesul investitorilor instituționali (fonduri de investiții de tip Private Equity) pentru acest tip de companii este mediu.
- c) Companii cu cifră de afaceri peste 10 milioane de euro și EBITDA peste 1 milion de euro, cu echipă managerială profesionistă, cu creștere anuală 25-32% YoY. Acest tip de companii se vând cu multiplii de 15,2x. O companie cu 1 milion de euro EBITDA se va vinde cu 15 milioane de euro, dacă este pe trend crescător și are avantaj competitiv relevant în piață. Procentul de reușită este în jur de 20%. Cumpărătorii potențiali sunt companii medii/mari care vor să se consolideze pe piață. Interesul investitorilor instituționali (fonduri de investiții de tip Private Equity) pentru acest tip de companii este mare, fiind cel mai căutat tip de achiziție, întrucât aceste companii urmează a fi listate la bursă .
- d) Companii cu cifră de afaceri peste 10 milioane de euro și EBITDA peste 2 milioane de euro, cu echipă managerială profesionistă, cu creștere anuală 35-40% YoY. Acest tip de companii se vând cu multiplii de 27,1x. O companie cu 2 milioane de euro EBITDA se va vinde cu 55 milioane de euro, dacă este pe trend crescător și are avantaj competitiv relevant în piață. Procentul de reușită este în jur de 22%. Cumpărătorii potențiali sunt companii mari care vor să se consolideze pe piață. Interesul investitorilor instituționali (fonduri de investiții de tip Private Equity) pentru acest tip de companii este mare, fiind cel mai căutat tip de achiziție, întrucât aceste companii urmează a fi listate la bursă.
Ce se întâmplă dacă identifici o companie din clasele 5.a) sau 5.b) și o duci în 3-5 ani de zile (inclusiv prin alte achiziții) în clasa 5.d)? Dacă faci asta în mod organizat și temeinic, cu un portofoliu de 3-5 companii pe care să le crești? O să-mi spuneți că nu aveți bani pentru achizițiile inițiale. Vă voi prezenta în curând 30 de metode creative de finanțare a achizițiilor folosite de profesioniști. Aștept răspunsul vostru și putem dezbate pe larg subiectul.