Evaluarea unei afaceri presupune realizarea unei analize amănunțite a întregii companii în vederea estimării valorii acesteia.
Există o distincție foarte clară între valoarea companiei și prețul acesteia.
✔Evaluarea se referă la eforturile de a stabili o valoare justificabila pentru o entitate economică.
✔Prețul se referă la valoarea tranzacției, valoarea convenită între vânzător și compărător pentru efectuarea operațiunii de vânzare-cumpărare a companiei.
Evaluarea are loc dintr-o perspectivă specifică: a cumpărătorului sau a vânzătorului. Cumpărătorul va încerca să stabilească valoarea maximă pe care el ar fi dispus să o plătească pentru companie, în timp ce vânzătorul încearcă să stabilească o valoare minimă pentru care ar fi dispus să vândă compania. Astfel cele două părți participă la negociere pentru a stabili împreună valoarea tranzacției.
✔Suntem întrebați adesea despre metodele de evaluare, acesta fiind unul din subiectele de mare interes pentru orice antreprenor: să știe cât valorează compania sa la un moment dat. În teoria și practica evaluării companiilor se folosesc un număr de 8-10 grupe de metode de evaluare. În cadrul fiecărei grupe se disting alte metode particulare, astfel încât avem un număr de 180-200 de modalități concrete de evaluare.
Cu toate acestea, există trei abordări principale în cadrul cărora se încadrează cele mai multe metode de evaluare, care includ abordarea venitului, abordarea pieței și abordarea bazată pe active.
☑Abordarea venitului estimează valoarea pe baza veniturilor viitoare, folosind tehnici precum analiza fluxului de numerar actualizat.
☑Abordarea pieței compară compania cu alte afaceri similare tranzacționate public sau recent vândute sau implicate într-o anumită tranzacție. Tot în această categorie includem și evaluarea pe baza multiplilor de EBITDA predeterminați din analiza datelor de tranzacționare ale firmelor comparabile din industria respectivă.
☑Abordarea bazată pe active evaluează valoarea netă a activelor prin scăderea datoriilor din activele totale.
Fiecare metodă are punctele sale forte și este aleasă în funcție de specificul companiei, tendințele din industrie și obiectivele de evaluare. Alegerea metodei depinde de tipul de afacere, industrie și contextul specific al evaluării. Experții noștri folosesc un mix al acestor trei abordări pentru a ajunge la un rezultat relevant.
✔Indiferent de metoda selectată, o evaluare de afacere începe întotdeauna cu o analiză diagnostic care permite identificarea și înțelegerea clară a principalelor variabile cheie care influențează valoarea unei companii, atât pe termen scurt cât și pe termen lung. De obicei, acești factori decurg dintr-o analiză macroeconomică și microeconomică a mediului în care operează firma.
✔Câteva cuvinte despre conceptul de Goodwill (GW), un activ intangibil care exprimă valoarea totală a activelor necorporale dintr-o companie. În mod uzual, în Goodwill includem : brandul companiei, denumirea și emblema comercială, sloganul, pagina de website și în general toată prezența online a companiei, clientela permanentă și cea ocazională, dreptul la locație (acces sau reînnoire), licențele și brevetele de invenție, drepturile de proprietate industrială, comercială sau de autor, know-how-ul, echipa managerială și altele. În contextual evaluării întreprinderii, mărimea Goodwill-ului este întotdeauna subiectul negocierilor privind prețul de vânzare.
Indiferent că vrei să vinzi afacerea sau să atragi noi fonduri, evaluarea te ajută să:
1/ obții o imagine clară a situației financiare a companiei;
2/ identifici punctele tari și punctele slabe, iar astfel să stabilești un preț de vânzare corect;
3/ determini nivelul optim de îndatorare, precum și valoarea activelor firmei;
4/ identifici beneficiile sau pierderile financiare previzionate pe care ți le poate aduce în viitor afacerea;
5/ estimezi poziția afacerii în piață, dar și punctele forte față de competitori.
Evaluarea unei companii este o îmbinare între știință, experiență și artă. Instrumentele de lucru devin tot mai sofisticate, pe măsură ce piața globală devine tot mai complexă.
In acest context, suntem foarte aproape de lansarea unei aplicații care va permite evaluarea unei companii pornind de la codul unic de înregistrare al acesteia(CUI), folosind inteligența artificială.
Dacă dorești să afli mai multe despre cât valorează compania ta, te așteptăm la o sesiune gratuită pentru a dezvolta împreună conceptul.
Pentru mai multe informații privind evaluarea unei companii, vizitați acest link.
Programează-te aici pentru o discuție gratuită despre evaluarea companiei tale.
Pentru a vedea edițiile anterioare ale acestui newsletter accesează acest link.
Cu salutări din partea echipei www.ideas.ro,
Iulius – office@ideas.ro, iulius.dumitru@ideas.ro
Iulius Dumitru are peste 25 de ani de experiență în domeniile financiar-bancar, consultanță financiară, strategie și corporate finance. A coordonat proiecte relevante de private-equity, banking, fuziuni și achiziții, creșterea valorii companiilor și pregătirea acestora pentru următorul stadiu de dezvoltare. Coaching financiar/mentoring pentru companii aflate în acceleratorul de afaceri Temis Innovation, Besançon, Franța. Manager general al parcului industrial Bistrița, poziție din care a coordonat și supervizat întreaga activitate. Foarte buna cunoaștere a mediului de afaceri local, fiind inițiatorul înființării incubatorului/acceleratorului de afaceri Bistrița. Relații foarte bune de colaborare atât cu companiile mari, dar și cu cele mici și mijlocii din regiune. Interim CEO și interim CFO pentru companii care se pregătesc pentru o nouă rundă de finanțare sau pentru vânzare. Acum are în față o nouă provocare, să crească platforma de experți independenți IDEAS până când va ajunge suficient de mare încât sa-i ocupe tot timpul!