Povestea Pasajului din Decebal a început pe 25 iulie 2022 și pare să se termine, cu bine, la finele lui decembrie 2023, în prima parte a lui 2024. O lucrare de amploare ce face parte din proiectul cu fonduri europene ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului” (63,8 milioane lei, circa 13 milioane euro). Bani foarte, foarte mulți dar și interese economice și politice la fel de multe și, care toate gravitau în jurul constructorului și ale unor forțe politice.
Cu două momente grele din punct de vedere politic, noiembrie 2022 și iulie 2023, primarul Ioan Turc pare să îl fi salvat pe liberalul Ioan Turc, candidat PNL la un nou mandat de primar în toamna lui 2024. A contat, foarte mult, zicem noi, relaxarea relației cu MIS Grup, firmă mare, puternică din punctul de vedere al contractelor pe care le derulează, influentă în zone economice importante ale Bistriței-Năsăud. Politic vorbind, Ioan Turc vede luminița de la capătul tunelului și se pregătește puțin mai relaxat de viitoarea campanie electorală.
La început a fost groapa
Nu e ”Groapa” lui Eugen Barbu, dar povești s-au țesut și încă se mai pot țese în jurul ei și a ceea ce a urmat datei de 25 iulie 2022, dată la care MIS Grup începea organizarea de șantier pentru axa str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureşanu – str. Năsăudului. În august 2022 , practic, au început săpăturile pentru construirea pasajului, înainte de acest lucru, constructorul trebuind să devieze rețelele de apă, current din zonă. Prin luna septembrie au demarat primele lucrări la pasaj, fiind vorba de foraje la 6, respective 10 metri adâncime- vezi foto
Octombrie-Noiembrie 2022
Cronologic vorbind, la o lună de zile distanță de la începerea forajelor, mai precis pe data de 25 octombrie 2022, pe adresa primăriei Bistrița era trimisă o adresă în care aceasta era informată asupra faptului că, respectivele foraje ar cauza, consecință a vibraților, fisuri la mai multe blocuri . Tot în respectiva adresă, era cerută stoparea lucrărilor și trimiterea unei echipe care să facă expertizarea blocurilor din zonă.
2023
Lucrările au mai continuat o vreme, după care, așa cum au explicat cei de la MIS Grup, au intervenit mai multe probleme ce au avut drept consecință, oprirea lucrărilor. Pe data de 8 februarie 2023, MIS Grup făcea următoarea informare: Apariția în spațiul public a faptului că, acest proiect trebuie să fie gata în data de 31.12.2023, “în caz contrar municipalitatea este nevoită să restituie Uniunii Europene contravaloarea“ este un neadevăr, dovedit de contractul semnat. În plus, la nici o întâlnire de lucru nu ni s-a semnalat această situație, noi fiind informați cu ajutorul presei. • De asemenea, facem precizarea că obiectivul de investiții a fost întârziat pentru o perioadă de un an jumătate întrucât în această perioadă proiectul s-a aflat în faza de evaluare la Primăria Municipiului Bistrița. • În acest moment, din cauza devierilor de rețele electrice pentru pasajul subteran din zona bdul. Decebal și a sensurilor giratorii, activitatea companiei este suspendată, noi lăsând compania responsabilă de partea electrică să își realizeze contractul.
În luna martie a anului 2023, mai precis pe 18 martie, Consiliul Municipal aproba o serie de noi lucrări pe axa de transport și prețurile aferente, termenul de finalizare fiind sfârșitul acestui an. Atunci, primarul Ioan Turc vorbea de faptul că, asupra proiectului initial, au intervenit mai multe modificări care au vizat și pasajul subteran care urmează să fie construit la jumătate Bulevardului Decebal.
IOAN TURC, martie 2023: ”Am fost obligați să venim cu o serie de modificări. Am introdus în proiectul pasajului subteran și scări rulante, ținând cont de faptul că pasajul va fi intens folosit de către pietoni, având în vedere și faptul că vom construi o piață nouă cred că montarea de scări rulante este binevenită. Un sistem de scară rulantă costă undeva la 142.000 de euro, aici discutăm de 670.000 de euro în total, o sumă consistentă, dar ținând cont de durata mare de exploatare merită. Suntem obligați să venim cu toate elementele de natură să-i ajute pe bistrițeni, pasajul va fi folosit și de persoane în vârstă, de persoane cu anumite deficiențe. Apreciez că este absolut obligatoriu ca, pe lângă lift, pasajul să fie dotat și cu scări rulante pe componenta de urcare”.
Cu toate acestea, pe 11 martie 2023, primarul Ioan Turc transmitea următorul mesaj : „Pe segmentul de pe bulevardul Decebal, au fost realizate rețelele pluviale, de iluminat și de fibră optică și s-au finalizat lucrările la drum pe porțiunea Decebal-Crinilor la nivel de strat binder. Ca etapă următoare, vor fi instalați stâlpii de iluminat, camerele pentru rețelele de fibră optică și sistemul de management al traficului. În zona pasajului pietonal subteran, sunt în stadiu de execuție 57 de piloți de susținere, urmând să se lucreze la excavarea propriu-zisă a culoarului în condiții de siguranță. Lucrările de la pasajul subteran au fost temporizate ca urmare a unei sesizări pentru care Inspectoratul de Stat în Construcții a dispus efectuarea unei expertize din care să rezulte dacă clădirile din proximitatea șantierului au fost sau nu afectate”
Ce a urmat? Evident oprirea lucrărilor la PASAJ
Virginia Farcaș, administrator MIS Grup, ne-a spus în iulie 2023 următoarele: ” Așa este, nu se lucrează! E un blocaj pe care însă nu îl putem asuma, asta pentru că, nu este vina companiei noastre. Noi, avem capacitatea tehnică și umană de-a efectua lucrările existente în proiect și să le încheiem la termen”. Adminstratorul MIS Grup, Virginia Farcaș mai spune că, respectiva expertiză nu trebuia făcută după începerea lucrărilor, expertizarea trebuia să existe în proiect. ” În acest moment, situația trebuie rezolvată de către beneficiar (n.red- primăria Bistrița) și proiectant. Repet, suntem pregătiți și avem capacitatea de-a termina tot ceea ce prevede proiectul și să onorăm contractul semnat cu primăria Bistrița”.
DECEMBRIE 2023
Din punctul de vedere al construcției, distanța dintre iulie 2023-decembrie 2023 este una uriașă. Cert, după reautorizarea lucrărilor din zona Decebal, pe 7 septembrie, șantierul se anima din nou iar activitatea s-a reluat în ritm susținut, angajații MIS reușind în mai puțin de 3 luni de zile să aducă ”groapa” la stadiul de pasaj cu posibilități mari pentru reluarea circulației rutiere până la finele lui 2023.
REAMINTIM CĂ: Lucrările în proiectul cu fonduri europene ”Reconfigurarea axei de transport public pe traseul str. Gării – b-dul Decebal – str. Andrei Mureșanu – str. Năsăudului” (63,8 milioane lei, circa 13 milioane euro) constau în: realizarea de benzi dedicate transportului public, realizarea pistelor pentru bicicliști, reabilitarea trotuarelor, realizarea unui sistem rutier nou la partea carosabilă, realizarea unui pasaj pietonal subteran pe B-dul Decebal în zona pieței, iluminat public cu sistem de telegestiune, modernizarea stațiilor de transport public existente, realizarea de sisteme de monitorizare video. Capacități: stații de transport – 10, lungime piste bicicliști – 4.596 m, lungime trotuar – 4.435 m, lungime carosabil reabilitat – 2.347 m. Constructor este M.I.S. Grup.
Recent Comments