LIVIU ALEXA scrie despre un subiect tabu al presei de business, sugrumată de sindromul “publicitate pentru tăcere”: ultramonopolul lui Teszari Zoltan, patronul Digi, pe piața telecom, miliardar blindat cu implicarea total necompatibilă în piața media, a drepturilor de transmisie a competiilor sportive și care are drept scut șantajul dur și silențios la adresa competitei.
A avut dreptate. Faptele descrise de el s-au petrecut întocmai: Lovitură pe piața de telefonie: patronul Prima TV preia Telekom Romania. Grupul elen OTE anunță că a avut negocieri cu Quantum Projects Group, controlat de Adrian Tomșa, proprietarul grupului Clever Media, pentru vânzarea integrală a Telekom Romania Mobile.
Părțile au semnat un Memorandum de Înțelegere, pentru a facilita acest proces, documentele fiind depuse spre aprobare la autoritățile române competente, informează Profit.ro.
Un cal troian ascuns intr-un alt cal troian
Gazeta Sporturilor a publicat ieri după amiază informația potrivit căreia OTE, companie din Grecia si Deutsche Telekom, au semnat un acord cu Clever Media pentru achiziționarea operațiunilor Telekom România Mobile.
În fapt, informații mult mai elaborate au fost furnizate de ZF printr-unul dintre cei mai serioși jurnaliști ai săi, Adrian Seceleanu, iar articolul nu a avut tracțiune datorită faptului că a fost restricționat la citirea gratis și introdus la tâmpenia de ZF Corporate, ediția electronică pe bani a falimentarei publicații.
Seceleanu dă insighturi foarte bune despre tranzacție:
“Acordul ar fi sub forma unui SPA – share purchase agreement (acord de vânzare a acţiunilor), dar entitatea care a semnat cu DT şi OTE ar putea fi alta decât Clever Media Network, cea mai cunoscută firmă din grup, cu care este asociat numele lui Tomşa. A fost creat probabil un SPV, un special purpose vehicle, o entitate specială pentru acest acord”, afirmă o sursă din piaţă.
“Tranzacţia nu s-a semnat cel mai probabil prin Clever, dar grupul a fost implicat în toate discuţiile. Entitatea poate fi o firmă din România sau un offshore din Cipru, este un detaliu mai puţin important”. (mentiune din articolul jurnalistului ZF Adrian Seceleanu)
Adrian Tomşa ar fi obţinut promisiuni de finanţare de la mai mulţi investitori locali (se vehiculeaza numele unui om de afaceri ce a fost actionar in RDS-RCS si numele unei banci), împreună cu care ar fi reuşit să convingă DT şi OTE că ar fi capabili să susţină o tranzacţie de 100-110 mil. euro, cât ar putea costa operaţiunile Telekom România Mobile (TKRM), luând în calcul o evaluare tipică pentru această industrie – un multiplu de 5 – 6 aplicat profitului operaţional raportat de operator.
Clever Media, care deține postul Prima și alte surate tv fără importanță, dar și drepturile de televizare ale meciurilor de Superligă, nu este altceva decât compania săgeată a lui Zoltan Teszari, bossul Digi, care de câțiva ani pune la cale o operațiune de consolidare nu a unui monopol, că deja îl deține, ci de distrugere a altor actori din piață: Vodafone și Orange.
O fi făcut aseară Prima ceva audiență fiindcă a avut monopol pe meciul Israel-România, dar, în rest, Prima TV e un canal foarte slab ca audiențe, având în vedere pretențiile.
Dorința ”Calului Troian”, Adrian Tomșa, de a cumpăra Telekom este de fapt obiectivul mai amplu al Rusiei de a capusa indirect Europa, de aceasta data cu banii lui Viktor Orban, premierul Ungariei, dați lui Teszari intr-un anumit context, pentru ca el sa penetreze una din zonele sensibile și strategice ale României, zona de telecom, fapt care ar trebui să îngrijoreze la nivel maxim CSAT, fiindcă discutăm de o zonă strategică de maximă importanță mai ales în contextual regional actual.
Exact de aia m-am pornit să scriu această analiză, fiindcă mi s-a dat de înțeles că tranzacția Clever-Telekom se află în analiza Consiliului de Apărare al Țării și, dacă e așa, aș vrea că CSAT să aibă pe masă și perspectiva unui jurnalist de investigații cu experiență de 25 de ani.
Calul troian pare o poveste veche, oricum, rușii au inventat si strategia Matrioska, o abordare neconvențională și până acum eficientă prin care au acaparat (sau influențat) organe mass media, rețele sociale, producție și distribuție de țiței și acum telecom.
Sunt singurul jurnalist din România la care veți citi această abordare, singurul care-și asumă să scrie povestea adevărată a unuia dintre cei mai nocivi cetățeni români din această țară: Zoltan Teszari.
Pentru a înțelege foarte bine această piesă de teatru este foarte important să aveți răbdare să-i cunoașteți pe actori și contextele în care au performat până acum.
Durează un pic, dar de aia am eu cititori deștepți, nu?
Orange și Vodafone
Orange și Vodafone sunt companiile care se confundă cu procesul de democratizare și europenizare al României, în sensul că aceste două reputate companii din Occident au adus în România, în vremuri confuze, primele standarde de etică financiară, primele programe de responsabilitate socială, investind sute de milioane de euro în infrastructură, în niște vremuri în care România se milogea la FMI pentru o tranșă de subzistență de 50 de milioane de dolari.
mai multe citește aici: