Consilierii municipali au fost convocați astăzi, începând cu ora 13.00, în ședința ordinară a lunii august, ședință pe a cărei ordine de zi sunt trecute și două proiecte de hotărâre ceva mai greu ”digerabile” pentru consilierii din opoziție, atâția câți sunt și ei.
Potrivit ordinii de zi, a fost vorba de următoarele două proiecte de hotărâre: Proiect de hotărâre nr.152/22.08.2023 privind modificarea Hotărârii Consiliului Local al municipiului Bistrița nr.132/28.08.2018 pentru aprobarea Proiectului “Linia verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă” şi a cheltuielilor legate de proiect, respectiv Proiect de hotărâre nr.153/22.08.2023 pentru modificarea și completarea Hotărârii nr.70/12.05.2016 a Consiliului local al municipiului Bistriţa pentru aprobarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie, a proiectului „Restaurarea Bisericii Evanghelice C.A. Bistriţa în vederea introducerii sale în circuitul turistic internaţional” şi a cheltuielilor legate de proiect, în vederea solicitării finanţării prin Programul Operational Regional 2014 – 2020, Apelul de proiecte POR / 2016 / 5 / 5.1 /, cu modificările şi completările ulterioare. Preizăm faptul că, cele două proiecte sunt inițiate de primarul Ioan Turc și au deja avizul comisiei economice.
Ce s-a întîmplat în ședința de Consiliu Municipal de astăzi, 31 august?
Proiectul „Linie verde de transport public utilizand mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau norma de poluare redusa”, a fost selectat în vederea solicitării finanţării prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, primind codul SMIS 119105, iar Contractul de finanțare nr. 4121 a fost semnat la Valoarea totală a proiectului, conform Contractului de finanțare nr 4121/25.03.2019, este de 68.899.677,03 lei, din care valoarea totală eligibilă de 54.180.440,25 lei și valoarea totală neeligibilă de 14.719.236,78 lei.
Prin proiectul de hotărâre se propune modificarea valorii totale a proiectului, ca urmare a aplicării prevederilor OUG nr. 64/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile si a Ordinului nr. 1586/10.08.2022 privind aprobarea metodologiei privind ajustarea preturilor si a valorii devizelor generale in cadrul proectelor finantate din fonduri externe nerambursabile, conform OUG 64/2022, pentru demararea procedurii de încheiere a unui Act adițional la Contractul de finanțare nr. 4121/25.03.2019, de modificare a bugetului proiectului, ca urmare a modificarii contractului de lucrari nr. 84/L/29.07.2019. Valoarea totală a proiectului propus este de 88.775.990,35 lei, din care valoarea totală eligibilă de 63.992.587,53 lei și valoarea totală neeligibilă de 24.783.402,82 lei. data de 25.03.2019.
În acest sens, urmare a creșterii valorii devizului general prin aplicarea OUG nr. 64/2022, se modifică contribuţia proprie în proiect a Municipiului Bistriţa, de la 15.802.845,57 lei la 26.063.254,56 lei, reprezentând atât cheltuielile neeligibile ale proiectului, cât şi contribuţia de 2% din valoarea eligibilă a proiectului.
Care a fost poziția Augustei Săsărman (PSD):” Dragi bistrițeni, astăzi s-a votat în Consiliul Local Bistrița una dintre cele mai dubioase, nelegale și abuzive hotărâri de când sunt consilier local. Legați la ochi, consilierii PNL au votat secătuirea bugetului local cu suma de aproape 25 de milioane de lei, sumă de 12 ori mai mare decât cea prevăzută inițial în proiectul PSD – LINIA VERDE – aprox. 2 milioane lei. Primarul Turc nici nu a participat la ședință, o fi fost prea ocupat să-și curețe pantofii de mizerie și praf. Ceilalți n-au dorit să răspundă la nicio întrebare pe care le-am adresat-o și mi-au transmis ca data viitoare să le fac în scris întrebările și să le trimit înainte de ședință (să aibă timp să caute minciuni și scuze)!”
Ce s-a mai spus în ședința de Consiliu Municipal?
În acest context, directorul executiv din cadrul primăriei Bistrița, Lia Ivașcu, a explicat consilierului Augusta Săsărman, care a adresat Executivului un număr de 10 întrebări legate de acest proiect dar și de cel al finanțării proiectului LINIA VERDE, următoarele: cheltuielile suplimentare vin de la noul pavaj, însă am aflat că, respectivul contract a fost semnat după ce au existat sumele necesare implementării. De asemenea, mai trebuie știut faptul că: contractul de execuție a avut clauză de ajustare. De altfel, există scrise atît referatul de necessitate cât și cel de revizuire a proiectului.
Obiectivul general al proiectului este acela de a asigura un serviciu eficient de transport public de călători şi de a îmbunătăţi condiţiile pentru utilizarea modurilor nemotorizate de transport, în vederea reducerii numărului de deplasări cu transportul privat (cu autoturisme) şi reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport, prin configurarea/reconfigurarea infrastructurii rutiere pe străzile urbane.
Obiectivele specifice ale proiectului:
- Realizarea benzilor dedicate pentru mijloacele de transport public local de călători (autobuze electrice) prin construirea infrastructurii rutiere aferente culoarului benzii dedicate şi separarea fizică a acesteia de restul traficului rutier prin sisteme specifice, in vederea imbunatatirii eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs, accesibilităţii, transferului sustenabil al unei părţi din cota modală a transportului privat cu autoturisme (în creştere în Bistrita, dar si in România) către transportul public;
- Achizitionarea de mijloace de transport aferent sistemului de transport public de calatori – autobuze electrice;
- Construirea pistelor pentru biciclete si modernizarea traseelor pentru pietoni;
- Modernizarea/reabilitarea benzilor (partea carosabilă) utilizate pentru transportul autoturismelor, ca parte a activităţii de reconfigurare/configurare a străzilor urbane cu benzi dedicate, pe strazile General Grigore Balan, Gheorghe Sincai si str. Calea Moldovei – partial;
- Construirea unei autobaze aferente transportului public local de călători cu autobuze electrice, cu centru de comanda pentru managementul traficului Liniei verzi de transport public;
- Achiziţionarea şi instalarea punctelor de reîncărcare a autobuzelor electrice;
- Construirea şi modernizarea staţiilor de transport public de călători;
- Crearea unui nou traseu de transport public.
Prin proiect se urmăreşte reducerea emisiilor de carbon în municipiul Bistrița prin crearea unui traseu nou pentru transportul public urban, operat cu mijloace de transport ecologice, respectiv autobuze electrice, care va traversa municipiul Bistriţa de la vest la est, prin centrul istoric al oraşului, concomitent cu crearea de piste/trasee pentru ciclisti/pietoni.
Acesta va asigura transportul dinspre extremităţile oraşului spre centru, a cetăţenilor, dar şi a elevilor, rapid si curat, determinându-i astfel să renunţe la autoturismele personale.