Municipiul Bistrița mai are de așteptat până va avea parte de rețele de apă și canalizare noi sau reabilitate. Aquabis a organizat deja patru licitații, la care nu s-a prezentat niciun constructor, deși valoarea contractului este uriașă: peste 120 de milioane de lei. La ultima licitație care a avut loc pe data de 25 mai nu s-a prezentat niciun constructor.
Cum s-a ajuns în această situație?
În luna decembrie a anului 2022, managerul SC Aquabis SA, Ion Șandru ieșea public în cadrul unei conferințe de presă și explica de ce până la acea data nu au fost organizate licitații: ”La Bistriţa am fi putut da drumul la licitaţie cel puţin de un an de zile, dar am avut probleme cu străzile care ţin de domeniul public și s-a întârziat foarte mult. A trebuit să scoatem peste 100 de străzi din aplicaţie la extindere reţele, fiind vorba despre străzi care nu ţineau de domeniul public. Pe urmă a trebuit să obţinem din nou toate avizele pentru că expiraseră. Nu am stat pe loc, am depus din nou documentaţia la Primărie pentru avize, pentru a obţine autorizaţia de construire odată cu analiza ofertelor. Deci anul acesta (n.red. – 2022) se vor analiza ofertele și cred că lucrările vor începe anul viitor, dacă nu vor fi contestaţii, poate spre sfârşitul anului, să sperăm într-o iarnă blândă ca cea de anul trecut și să putem lucra”.
DE UNDE S-A PLECAT? -ION ȘANDRU, ianuarie 2022: ”S-au făcut proiecte pe 139 de străzi în municipiul Bistrița (pentru a fi racordate la rețeaua de apă și canalizare prin contractul doi al Masterplanului de apă și canalizare -n.r.). Când am demarat, am discutat cu domnul primar de atunci (n.r. – Ovidiu Crețu) și i-am spus că nu putem face proiecte decât pe domeniul public fiindcă scrie clar. Ne-a răspuns: Le intabulăm, le rezolvăm într-un an. Au trecut 7-8 ani de atunci și au rămas (în programul Aquabis -n.r.) 31 de străzi din 139 în Bistrița, deci ne ducem pe sate, pe toate coclaurile și ne rugăm de ei să se racordeze la canal și să plătească 1 mc de apă – dacă îl consumă și pe ăla – iar în Bistrița, unde sunt atât de multe cereri, nu racordăm străzi pentru că au spus: cum să meargă cei din Primărie pe străzi și să discute cu cetățenii dacă vor să predea cu titlu gratuit drumul? Pentru că drumul respectiv trebuie apoi întreținut. Cred că aici a fost problema. De ce să se lege cineva la cap dacă nu îl doare? Preluând un drum, acela trebuia asfaltat, întreținut, însemna niște cheltuieli”
Acuzele aduse atunci managentului defectuos al primăriei Bistrița nu au rămas fără răspuns, viceprimarul Sorin Hangan, venind cu următoarea replica: ”Cu mare mâhnire, vreau să vă informez că licitația pentru Lotul 2 din Masterplanul de apă, mult trâmbițatul Materplan de apă al Aquabis, a eșuat. Lotul 2 care cuprinde Bistrița, extinderi de rețele și reabilitări de rețele, a eșuat. Acest lucru înseamnă încă vreo 4 luni de așteptare. Sperăm ca măcar la următoarea procedură să reușească Aquabis-ul să intervină și pe municipiul Bistrița, pentru că noi îi ținem în viață, dar dânșii ne-au lăsat cumva în urmă. Am început discuțiile în urmă cu un an și jumătate, indiferent ce s-a spus în spațiul public. Am avut discuții repetate și chiar aprinse și am sperat ca măcar acum, după câtă presiune am pus pe dânșii, vor rezolva problema aceasta și vor interveni și în orașul nostru. Avem mare nevoie pe traseele de mobilitate și nu numai. Din păcate, am fost informat de Aquabis că a eșuat licitația, din varii motive. E irelevant de ce. Cei de la Aquabis vor urca din nou licitația pe site, procedură care va mai dura vreo trei luni. Să sperăm că nu mai mult. Mi-e și rușine de cei din Slătinița și de multe alte zone în care am sperat că vom avea extinderi de rețele de apă”.
Banii nu aduc fericirea, dar aduc apă și canalizare
Bugetul mic alocat de AC AQUABIS SA este principalul vinovat pentru situația deloc ușor de rezolvat. Astfel, potrivit unor documente, bugetul pentru primele trei licitații: septembrie 2022, respective februarie și martie 2023, suma alocată initial a fost de 104,2 milioane de lei fără TVA, ceea ce, în opinia unor constructori, nu acoperă costul lucrărilor. În acest context, trebuie explicat faptul că, cei de la Aquabis au făcut calculele la prețurile de acum 3-4 ani ale materialelor de construcții, ale manoperei și ale echipamentelor speciale care ar urma să fie instalate. De atunci, prețurile au crescut cu 30-40 % la materiale sau manoperă și cu 100% la multe echipamente. După primele licitații ratate, AQUABIS a făcut un efort și a suplimentat bugetul cu 11,2 mil. lei. Așadar, a patra licitație a avut o valoare estimată de 115,3 mil. lei, fără TVA, adică cu 11% mai mare, , scrie https://bistritabusiness.ro/
Viitor de aur, asfaltul din Bistrița nu are
Nu trebuie să explicăm foarte mult că, o mare parte dintre aceste lucrări pe apă și canalizare se suprapun peste șantiere aflate deja în lucru, cum ar fi de exemplu Axa Winmarkt-Han. La ora redactării acestui material, constructorul axei a turnat asfaltul și pe strada Andrei Mureșanu, existând și varianta ca MIS Grup să încheie toate lucrările la cele două linii de transport și comunicare prin Bistrița, după care, să vină Aquabis-ul și să spargă asflatul nou-nouț pentru începerea lucrărilor la apă și canal.
Așadar, alți bani, altă distracție pe aceste artere de circulație!
Cât de complicate și de extinse vor fi lucrările celor de la AQUABIS?
Pentru reabilitarea rețelelor de aducțiune de apă sunt luate în calcul Valea Rusului, Valea Căstăilor, străzile Drumul Tărpiului, Drumul Cetății, strada Horticultorului. De asemenea, vor fi reabilitate rețelele de alimentare cu apă de pe strada 1 Decembrie, Aleea Fântânele, Bulevardul General Grigore Bălan, Aleea Pârcălabului, Aleea Plăieșului, Aleea Spătarului, Aleea Trandafirilor, Strada Alexandru Odobescu, strada Avram Iancu, strada Baba Novac, Bulevardul Decebal, Bulevardul Republicii, Calea Moldovei, strada Constantin Roman Vivu, strada Crinilor, strada Dâmbului, Drumul Cetății, Drumul Înfrățirii, Drumul Sigmirului, strada Dumbravei, Strada Eroilor, Strada Gării, strada General Eremia Grigorescu, strada George Coșbuc, strada Gheorghe Pop de Băsești, strada Griviței, strada Industriilor, strada Intrarea Muncelului, strada Intrarea Pârcălabului, strada Ion Slavici, strada Ion Luca Caragiale, strada Lacului, strada Libertății, strada Mihail Kogălniceanu, strada Miron Cristea, strada Nicolae Drăgan, strada Nicolae Titulescu, strada Octavian Iosif, strada Pescarilor, strada Pietrosu, strada Sergent Major Octavian Popa, strada Solomon Halița, strada Someșului, Strada Ștefan cel Mare, strada Sucevei, strada Tărpiului, strada Țibleșului, strada Tudor Vladimirescu, strada Ursului, strada Valea Ghinzii, strada Vasile Alecsandri, Strada Vasile Lupu, strada Zorilor. În total peste 25.000 de metri de rețea de distribuție reabilitată.
DE ASEMENEA – Vor fi amenajate 4 stații de pompare apă potabilă, două în Slătinița, una pe strada Podgoriei și alta pe strada Crângului. Vor fi reabilitate două stații de pompare a apei potabile, una de pe Drumul Dumitrei nou și alta din zona RAAL.
MAI MULT – Rețelele de alimentare cu apă vor fi extinse pe 6 străzi din Slătinița, precum și pe strada Agronomului, strada Azurului, strada Bisericii, strada Bistriței, strada Constantin Brâncoveanu, strada Crângului, DJ 172 B, strada Gheorghe Bozga, strada Izvorul Rece, strada Matei Corvin, strada Podgoriei, strada Profesor David Gălățean, strada Profesor Mircea Călușeriu, strada Profesor Vasile Haja, strada Socului, strada Strugurașului, strada Ulmului, strada Valea Ghinzii, strada Valea Scurtă, strada Valentin Raus, strada Viile cu Pomi, strada Zăvoaie de Jos, strada Zmeurei. În total, e vorba despre peste 22.000 de metri de rețea nouă de distribuție a apei.
CANALIZAREA- Când vine vorba de canalizare sunt luate în calcul 5 stații de pompare a apelor uzate. Va fi extinsă rețeaua de canalizare de pe 9 străzi din Sărata, de pe strada Agronomului, Anemonei, Apusului, Astrelor, Azurului, Bistriței, DJ 154, DJ 173, străzile Iazului, Izvorul Rece, Lacului, Mușcatei, Orion, Podgoriei, Profesor David Gălățean, Profesor Mircea Călușeriu, Profesor Vasile Haja, Socului, Strugurașului, Valea Ghinzii, Valea Jelnei, Zăvoaie de Jos, Zmeurei, Izvorul Sărat.
Vor fi reabilitate rețelele de canalizare de pe străzile 1 Mai, Aleea Heniu, Aleea Pandurilor, Aleea Spătarului, Aleea Toporașului, Arțarilor, Avram Iancu, Axente Sever, Bulevardul Independențe, Calea Moldovei, Colibiței, Constantin Roman Vivu, Dragoș Vodă, Eroilor, Gheorghe Pop de Băsești, Grănicerilor, Grigore Pletosu, Împăratu Traian, Ineu, Intrarea Clopoțeilor, Intrarea Pârcălabului, Ioan Slavici, Ion Rațiu, Mărăști, Năsăudului, Panait Cerna, Pescarilor, Petre Ispirescu, Pietrosu, Romana, Sergent Major Octavian Popa, Subcetate, Tănase Tudoran, Tărpiului, Toporașului, Vasile Lupu, Zefirului și Zorilor.
Și Primăria Bistrița vrea o extindere a rețelelor de apă și canal
Nu doar furnizorul de apă și canal vrea o extindere a rețelelor din municipiu. Primarul Ioan Turc a anunțat în urmă cu două luni că încearcă să obțină finanțare prin PNRR pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare pe mai multe străzi din municipiu. Se pare că municipalitatea ia în calcul străzile Galaxiei, Astrelor, Constantin Brăiloiu, Viorelelor, Secundară 3, Agricultorilor, Secundară 11, Secundară 12, Știubei, Aviației, Asfințitului, Agronomului, Izvorul Sărat, Strada Lungă, Orion, Orizontului, pentru extinderea rețelei de distribuție a apei. Pentru extinderea rețelei de canalizare sunt luate în calcul străzile Ioan Căianu, Constantin Brăiloiu, Viorelelor, Filip Cristian Petru, Matei Corvin, Strada Nouă, Valentin Raus, Bradului, DJ 172 B, Aviației, Asfințitului, Pasajului, Valea Stânelor.
Se pare că valoarea proiectului pus la punct de Primăria Bistrița ar trece de 13,6 milioane de lei cu TVA. Acesta ar include și construirea unor stații noi de pompare pentru transportul apelor uzate.
Lotul 2 face parte din Materplanul de apă și canalizare, proiect derulat de Aquabis SA cu fonduri europene de aproape 240 de milioane de euro. Prin intermediul acestui proiect, cele 4 orașe ale județului Bistrița-Năsăud și încă 43 de comune din județ, membre ale ADI Apă-Canal Bistrița-Năsăud, vor avea parte de dezvoltarea infrastructurii de apă și canalizare.