Există o zicală în lumea financiară: banca îți oferă o umbrelă când este soare afară și ți-o ia când plouă. Ce înseamnă asta? Că este aproape imposibil să obții o finanțare când ai nevoie de ea ca de aer, dar este relativ ușor dacă reușești să demonstrezi finanțatorului că banii lui nu-ți fac folosință. De aceea, procesul de obținere a unei finanțări trebuie să înceapă cu mult înainte de apariția nevoii. Compania trebuie pregătită riguros, temeinic. Trebuie dezmembrată, curățată, îmbunătățită și reintegrată astfel încât să creeze competiție între finanțatori.
Finanțarea unei afaceri nu este o activitate izolata, o întâmplare fericită, ci este un proces riguros care trebuie să se desfășoare încontinuu. De asemenea, acest proces necesită timp, in medie între 3 și 6 luni, dar poate dura mult mai mult. Cel mai frecvent finanțarea se obține în mai multe tranșe, pe măsură ce sunt atinse obiectivele propuse prin planul de afaceri și agreate cu finanțatorii/investitorii (milestones). Este nevoie de timp pentru a identifica sursele cele mai potrivite de bani, dar mai ales pentru a pregăti compania și materialele de prezentare necesare atragerii banilor.
Iată cele 5 principii care stau la baza obținerii unei finanțări sau vânzarea unei companii:
1/ Obținerea unei finanțări/investiție de orice fel este în primul rând o provocare de marketing și negociere, nu una financiar-contabilă sau juridică.
2/ Obținerea unei finanțări/investiții de orice fel este un proces continuu, nu o activitate disparată. Precum marketingul sau vânzările.
3/ Pregătirea riguroasă a unei companii pentru obținerea unei finanțări (sau pentru vânzare) este cea mai importantă etapă a procesului. Nimeni nu investește într-o companie pentru performanțele din trecut, ci pentru potențialul de creștere din viitor.
4/ Trebuie identificate și accesate sursele de finanțare/investitorii care se potrivesc cel mai bine stadiului de dezvoltare în care se află compania, industriei în care activează și zonei geografice. Vezi piramida de finanțare https://ideas.ro/call-to-action/formular-piramida-de-finantare
5/ Pentru a avea succes în atragerea de finanțatori/investitori, aceștia trebuie să știe că se află în competiție unii cu ceilalți. Unicul factor și cel mai puternic care va asigura un preț mare de vânzare/investiție este generarea unei piețe de cumpărători/investitori motivați și puternici din punct de vedere financiar. În negocieri se va intra doar când vor exista suficient de multe alternative (investitori/cumpărători potențiali care trebuie să afle că sunt în competiție).
Exact cum ne-a învățat John Nash, matematician și laureat al premiului Nobel pentru economie (pentru contribuții aduse la teoria jocurilor) în filmul ”A Beautiful Mind” (O minte sclipitoare): dacă toți bărbații dintr-o încăpere o curtează doar pe cea mai frumoasă femeie prezentă, atunci aceasta va stabili ea regulile jocului. În schimb, dacă bărbații își îndreaptă atenția și spre celelalte femei prezente, atunci regulile se schimbă dramatic deoarece apare concurența. Mai mult, dacă cea mai frumoasă femeie din încăpere este voit ignorată, atunci ea se va strădui să câștige atenția bărbaților, renunțând de bunăvoie la multe din pretențiile inițiale.