Edilul Bistriței, Ioan Turc a vorbit miercuri, în cadrul conferinței dedicate bugetului municipal pe 2023, și despre situația în care se află cele două proiecte majore ale Bistriței: Axa de transport Decebal – Năsăudului și Linia Verde. Așa cum se știe, cele două proiecte beneficiază de finanțări mari și care ar însuma 110.000.000 de lei adică undeva la 22.000.000 de euro. De asemenea, aici trebuie spus că iarna ce traversăm în acest moment, blochează activitățiile pe șantiere, termenul limită pentru finalizarea lucrărilor fiind cel de 31 decembrie 2023. În caz contrat, există obligativitatea ca municipalitatea să returneze întreaga sumă de bani, sumă la care se vor adăuga penalitățiile.
În acest context, primarul Ioan Turc a confirmat faptul că municipalitatea nu are acești bani: „Nu prea putem discuta de fonduri de la bugetul local. În situația în care proiectele nu se vor finaliza la timp până în decembrie 2023, riscul este major. Riscul e acela de a returna întreaga valoare. Discutăm despre Linia Verde și Axa de Transport, cele două mari proiecte”.
Cu toate acestea, Ioan Turc a dat asigurări că firma care se ocupă de materializarea celor două proiecte- MIS Grup, va munci pe brânci și se va încerca finalizarea proiectelor măcar în proporție de 90%:
IOAN TURC: ”Am avut întâlniri cu ADR, am avut întâlniri cu constructorul. Eu sunt cât se poate de mobilizat în parcurgerea tuturor etapelor, în așa fel încât la 31 decembrie lucrările să fie finalizate. Nu e o dramă dacă o mică componentă se va întinde pe primul trimestru din anul viitor, dar în proporție de 90% sau peste 90% proiectele trebuie să fie gata. Riscuri există, dar prin mobilizare și când vorbesc despre mobilizare discut în primul rând despre constructor, dar și la colegii mei din Primăria Bistrița. E nevoie de o comunicare cât se poate de bună”.
REAMINTIM CĂ: Axa de transport Decebal – Năsăudului a primit o finanțare de 10,5 milioane de euro. Proiectul presupune refacerea covorului asfaltic pe patru artere importante: strada Gării, Bulevardul Decebal, strada Andrei Mureșanu și strada Năsăudului. Sunt rebilitate trotuarele pe toată lungimea celor 4 străzi, sunt realizate benzi dedicate transportului public, sunt amenajate piste pentru bicicliști pe ambele sensuri, este realizat un pasaj subteran în zona Pieței Decebal, prevăzut cu scări rulante, sunt îngropate toate rețelele electrice, iluminat public nou cu telegestiune și sunt modernizate cele 10 stații de autobus existente.
De asemenea, Linia Verde a primit o finanțare de 12,8 milioane de euro și presupune reabilitarea traseului: Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara. Traseul nu doar că va fi reabilitat, ci va fi operat cu vehicule electrice, ce urmează și ele să fie achiziționate. Se amenajează un depou pentru staționare, încărcare și mentenanță, stații de încărcare și dispecerat pentru managementul traficului.