SCURT ISTORIC: În luna mai a.c. primarul municipiului Bistriţa, Ioan Turc, anunţa că noua staţie de mixturi asfaltice era aproape de finalizare, fundaţiile pentru montarea componentelor fiind realizate în proporţie de 95% şi fiind instalate deja predozatoarele pentru agregate, filtrul şi uscătorul. În iunie, Agenția pentru Protecția Mediului BN, a respins solicitarea de emitere a acordului de mediu, având în vedere că lucrările de construcţie fuseseră demarate înainte de a se cere acest acord. La începutul lunii august, pe adresa Gărzii de Mediu ajungea o sesizare despre ansamblarea stației fără forme legale, însă controlul va avea loc o lună mai târziu, mai precis pe 27 septembrie.
Ce s-a întâmplat după 27 septembrie
Primăria municipiului Bistriţa a fost amendată de Comisariatul Judeţean al Gărzii de Mediu cu 50.000 de lei pentru că a ridicat o nouă staţie de asfalt, lângă cea veche, fără a obţine acordul de mediu din partea Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Bistriţa-Năsăud. De asemenea, Garda de Mediu a transmis primăriei că este obligată să să demonteze construcţia şi să aducă terenul la starea iniţială, având termen de conformare până la data de 27 decembrie, decizie confirmată atunci de comisarul șef Grațian Morariu.
„Eu m-am dus la control, am găsit staţia ridicată cu decizie de respingere a solicitării acordului de mediu şi, ca atare, a trebuit să aplic Legea 292/2018, care spune că trebuie să dau sancţiune şi, ca sancţiune complementară, să desfiinţeze lucrările efectuate şi să aducă terenul la starea iniţială”, a declarat şeful Gărzii de Mediu Bistriţa-Năsăud.
Noiembrie 2022: situația la zi- Deocamdată, stația de producere a mixuturilor asfaltice aflată în curtea Direcției de Servicii Publice de pe strada Victor Babeș, paralelă cu râul Bistrița, este în stand by dar instalația este întreagă, nefiind încă nimic demontat.
De ce? Aflăm în cele ce urmează: Într-o emisiune la AS TV, directorul Agenției de Protecție a Mediului Bistrița-Năsăud, Sever Roman a recunoscut faptul că s-a găsit o soluție, zicem noi de compromis.
Reamintim că: Soluția a venit după ce la Bistrița a ajuns vicepreședintele Agenției pentru Protecția Mediului, Adrian Haralambrie Bidu. Acesta a avut o întâlnire cu reprezentații Primăriei Bistrița, dar și cu directorul Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud, Sever Roman, pentru a lămuri problematica autorizării stației de asfalt. Atunci, primarul Ioan Turc a spus următoarele: „În urma discuțiilor, s-a convenit ca primăria să finalizeze demersurile începute, iar APM Bistrița-Năsăud să revizuiască autorizația de funcționare aflată încă în termen. Ce înseamnă asta: Primăria Bistrița are obligația să obțină aprobarea de dezvoltare a proiectului, iar primul pas în acest sens este obținerea unei autorizații de construire.
Sever Roman: „La discuția avută cu Primăria Bistrița am agreat soluția de dezvoltare a proiectlui, asta pentru a debloca situația și să putem legal să emitem autorizația de mediu revizuită”. Cu toate acestea, Mureșan a punctat faptul că, există mai multe instituții care vor trebui să emită acele condiții de funcționare, printre care și Direcția de Sănătate Publică: ” Ei trebuie să emită un aviz de specialitate și să realizeze anumite studii și să le impună anumite condiții de funcționare: o perdea vegetală, o perdea umectată care să rețină praful sau mirosul. Sunt mai multe condiții pe care le poate impune DSP”.
Noua staţie de asfalt a costat aproximativ 3,6 milioane de lei şi urma să o înlocuiască pe cea veche, care funcţiona din 1968, şi să aibă o capacitate de producţie de 40-60 de tone de mixturi asfaltice pe oră.
2 Comments
Vai de viața locuitorilor din împrejurimi , in raza a cel puțin 1 km de „epicentru”.
”Sănătatea” economică v-a distruge sănătatea publică a locuitorilor din zona!
Cum rămâne cu Ordinul Ministerului Sănătății 119 /2014 și a Ordinul 994 / 2018, art. 11 pct. 42?!!
Trebuie să analizeze DNA să vadă cum stă treaba cu corupția și abuzul de putere?
Ce perdele verzi umectate?!!! Studii de ani de zile arată că norul de particule fine degajate de agregat se înalță la peste 40 de metri la care se adaugă si prafurile sorturilor ce se manipulează pe platforma stației
Si in plus cu siguranță că se vor utiliza și POLIMERI și diferiți aditivi pentru a obține un asfalt îmbunățit față de rețetele standard. Costurile realizării unui nou amplasament in afara orașului vor fi cu mult mai mici decât suma invocată în prețul stației. O foarte mare valoare o au utillajele de deservire a agregatului (camioane, utilaj de asfaltat, etc, ).
Nu vă lăsați păcăliți de ”praful in ochi” aruncat cu perdelele verzi umectate că veți înghiți și inhala praful la propriu, după aceea.