Prin Planul Național de Redresare și Reziliență, a fost aprobată și finanțarea proiectului „Extindere sistem de management al traficului în municipiul Bistrița”, care are ca scop îmbunătățirea capacității administrației publice de a gestiona traficul la nivel local, precum și creșterea atractivității serviciilor de transport public în detrimentul autovehiculului personal. Potrivit primarului Ioan Turc, în cadrul proiectului, se vor achiziționa echipamente care permit interoperabilitatea cu sistemul de management al traficului ce va fi implementat prin cele două proiecte aflate în curs de execuție prin POR 2014-2020, Linia Verde și Reconfigurarea axei de transport Gării – Decebal – Andrei Mureșanu – Năsăudului, cu rolul de a-l completa.
Edilul Bistriței a explicat că, propunerea continuă abordarea folosită până acum în municipiu, de a permite dirijarea circulației prin intermediul sensurilor giratorii și nu propune modificarea sau remodelarea intersecțiilor în care au fost amenajate girații. Propunerea implică asigurarea posibilității de acordare a priorității de trecere pentru vehiculele de transport public local prin sensurile giratorii.
Pentru extinderea sistemului inteligent de prioritizare a transportului public, sunt necesare următoarele:
– introducerea semaforizării pentru autovehicule, pietoni și bicicliști în apropierea sensurilor giratorii;
– montarea senzorilor inteligenți care pot comunica / recunoaște vehiculele de transport public;
– dotarea vehiculelor de transport public cu senzori care comunică cu cei instalați pe carosabil;
– introducerea dotărilor suplimentare pentru trecerile de pietoni semaforizate, astfel încât să permită acordarea priorității autobuzelor / microbuzelor;
– extinderea dotărilor centrului de comandă și asigurarea software-urilor necesare, altele decât cele achiziționate în cele două proiecte aflate în curs de implementare.
Valoarea totală a investiției ce va fi finanțată prin PNRR este de 6.297.363,98 lei (1.279.250,00 euro) cu TVA.
1 Comment
Prin definitie, conceptul de „Linie Verde” presupune inafara mijloacelor de transport public ecologic si implementarea unor masuri de separare a benzilor de rulare a vehiculelor de transport public in scopul cresterii vitezei de deplasare si diminuarii duratei calatoriei. Ori in situatia actuala, pe strada Gh. Sincai doar banda de pe sensul dinspre Posta veche spre Piata Centrala poate fi dedicata transportului public de calatori, in timp ce banda de pe sensul opus este comuna cu circulatia celorlalte mijloace auto, ceea ce creaza inevitabil o serie de perturbatii soldate cu prelungirea duratei de deplasare a mijloacelor de transport public. De aceea, de la Poșta veche traseul ar trebui deviat pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde ar putea fi amenajate fără probleme benzi pentru Linia Verde de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in centru pe traseul pasajelor recent amenajate cu bani europeni. De asemenea din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri . In felul acesta, pe strazile Gh. Sincai si Dornei ar putea sa ramana doar pistele de biciclete cu dublu sens, asemanatoare cu cele existente pe Bul. Independentei, care sa permita trecerea prin centrul vechi pana la Piata Petru Rares.
Oricum ar trebui reconfigurate si sensurile giratorii de pe traseul Liniei Verzi, astfel incat sa poata fi acordata prioritate biciclistilor si pietonilor , prin configurarea unui inel interior pentru masini, altul exterior pentru biciclisti si deasemenea treceri de pietoni cu zebra la toate iesirile din sensul giratoriu:
(Vezi: https://www.bbc.com/news/uk-england-cambridgeshire-53769480)