Societatea Comercială Lucrări Drumuri și Poduri SA, firmă care cu ani în urmă asfalta și construia dumuri și poduri în județul Bistrița-Năsăud a ajuns la fundul sacului. Nu de azi, de ieri sau alaltăieri, decăderea firmei unde acționar majoritar este Consiliul Județean, a început în momentul în care au apărut firmele specializate în construcții civile din mediul privat cu mașini și utilaje mai moderne, unele de ultimă oră. Asta se întâmpla cu vreo 15 ani în urmă, iar ultimul manager al LDP SA pe timpul căruia lucrurile mai funcționau a fost Liviu Aurel Ciupe, dar asta e o altă poveste.
2022- anul insolvenței
În luna mai a.c. SC LDP SA cerea intrarea în insolvență , cerere aprobată de Tribunalul Bistrița-Năsăud. Potrivit https://gazetadebistrita.ro/ judecătorii de la Tribunal au stabilit ca până în luna august să fie definitivat tabelul de creanțe și a stabilit ca administrator judiciar provizoriu Cabinetul Individual de Insolvență Ioja Paula Sabina. Astfel, 58 de entități s-au înscris la masa credală. Printre cei care trebuie să își recupereze bani de la constructorul Consiliului Județean se numără Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Administrația Bazinală de Apă Someș-Tisa, Primăria Orașului Beclean, Municipiul Bistrița, dar și numeroase companii precum Dimex 2000 Company, Frasinul, Anvelo Mital, Aquabis, Electrica Furnizare.
Din păcate, după șase luni trecute în insolvență, situația LDP SA nu este deloc ușoară, spectrul falimentului fiind tot mai vizibil. În urmă cu un an de zile, adică în octombrie 2021, LDP SA anunța Consiliul Județean, în calitatea lui de acționar principal, că intenționează să ia un credit în valoare de 1.000.000 de lei. Atunci, firma constructoare avea de recuperat suma de 1.826.768 lei din contracte de lucrări derulate prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL) de la mai multe primării din județ.
Mai mult, într-un raport al conducerii LDP SA se arată următoarele: „Conducerea societății Lucrări Drumuri și Poduri SA Bistrița nu a reușit până la finalul lunii ianuarie 2022 să contracteze o linie de credit care să asigure plata datoriilor restante și eficientizarea activității societății, întocmind în acest sens Raportul situația financiară nr. 125/26.01.2022 pe care l-au înaintat spre analiză Consiliului de Administrație. În raport se precizează că la data de 25.01.2022 societatea înregistrează datorii totale de 5,8 milioane de lei, din care: salarii restante 686.624 de lei, credit restant la Banca Comercială Română: 1.346.253 de lei, datorii la bugetul statului 1.175.060 și furnizori: 2.592.453 de lei. De asemenea, societatea avea la data de 25.01.2022 facturi de încasat de 470.000 de lei și contracte în curs de executare pe anul 2022 în sumă totală de 24.532.407”.
În această situație, Consiliul Județean a aprobat în ședința ordinară din martie 2022, vânzarea a două active. E vorba de sediul central de pe strada Cuza Vodă – un teren și construcții de pe strada Cuza Vodă nr 17A, care și este ipotecat pentru creditul luat deja de la Banca Comercială Română, estimate la 947.500 de euro, la care se adaugă TVA-ul dar și un alt teren și construcțiile aferente aflate pe Drumul Cetății la nr. 53A, cu prețul de pornire de 321.500 de euro, la care se adaugă TVA-ul.
Primăria Bistrița își dorește sediul central de pe Cuza Vodă
Municipalitatea vrea să mute în sediul LDP activitatea aferentă Serviciului Evidența Persoanelor și Serviciul Stare Civilă. Instituția a alocat 775.725 de euro fără TVA pentru aceste bunuri, sub prețul cerut de LDP la ultima licitație publică. Valoarea de piață a bunurilor imobile este un milion de euro.