Anul şcolar 2022 – 2023 debutează, luni, cu o multitudine de schimbări care impun adaptarea tuturor celor implicaţi în procesul educaţional. Anul şcolar are cinci module, nu două semestre ca până acum, dar numărul săptămânilor de şcoală rămâne acelaşi. Între cele cinci module există vacanţe, pe care le vor avea în acelaşi timp toţi elevii din toate ciclurile de învăţământ. Tezele nu mai sunt obligatorii, iar evaluarea trebuie făcută pe toată durata anului şcolar, urmând a fi date mai puţine note. La finalul anului şcolar va exista o singură medie la fiecare materie. Pe lângă ”Şcoala altfel” a fost introdusă şi ”Săptămâna verde”, în care se vor organiza activităţi de protejare a mediului şi de conştientizare a schimbărilor climatice.
Anul şcolar 2022 – 2023 începe luni şi se va încheia în 16 iunie 2023, pentru majoritatea claselor. Elevii din clasele a VIII-a vor termina cursurile în 9 iunie 2023, iar cei din clasele a XII şi a XIII-a în 2 iunie.
În locul celor două semestre care existau până acum au fost introduse cinci module de predare.
Structura anului şcolar:
cursuri: de luni, 5 septembrie 2022, până vineri, 21 octombrie 2022;
vacanță: de sâmbătă, 22 octombrie 2022, până duminică, 30 octombrie 2022;
cursuri: de luni, 31 octombrie 2022, până joi, 22 decembrie 2022;
vacanță: de vineri, 23 decembrie 2022, până duminică, 8 ianuarie 2023;
cursuri: de luni, 9 ianuarie 2023, până vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz;
vacanță: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 6—26 februarie 2023;
cursuri: de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până joi, 6 aprilie 2023;
vacanță: de vineri, 7 aprilie 2023, până marți, 18 aprilie 2023;
cursuri: de miercuri, 19 aprilie 2023, până vineri, 16 iunie 2023;
vacanță: de sâmbătă, 17 iunie 2023, până duminică, 3 septembrie 2023.
Pe durata anului şcolar dascălii trebuie să facă evaluarea continuă a elevilor, dar numărul de note va fi mai mic, iar la finalul anului va exista o singură medie a fiecare materie.
Numărul de note va depinde de numărul de ore din programa şcolară. Pentru o materie care se predă de două ori pe săptămână, profesorul trebuie să acorde cel puţin cinci note într-un an şcolar.
Tezele nu vor mai fi obligatorii, dar orice profesor le poate susţine, în cazul în care consideră necesar pentru evaluarea elevilor.
Au mai fost introduse şi alte modificări începând cu acest an şcolar. De exemplu, fiecare elev va avea un plan individual de învăţare, dar deocamdată nu se ştie exact cum va arăta acesta. Transferul elevilor de la o unitate şcolară la alta se va accepta doar în situaţii excepţionale, iar elevii nu vor mai putea fi exmatriculaţi.
Pe lângă ”Şcoala altfel” a fost introdusă şi ”Săptămâna verde”, în care se vor organiza activităţi de protejare a mediului şi de conştientizare a schimbărilor climatice. Cele două au loc în perioada 27 februarie— 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare.
Măsuri sanitare
După doi ani de pandemie, în care de multe ori cursurile au fost suspendate, fie din cauza incidenţei, fie din cauza cazurilor de coronavirus confirmate în şcoală sau în clasă, nouă an şcolar debutează fără măsuri sanitare excepţionale.
Şcolile pot organiza festivităţi de deschidere, la care prezenţa părinţilor şi a bunicilor nu este restricţionată. De asemenea, familiile pot intra în sălile de clasă, ceea ce nu s-a întâmplat în ultimii doi ani şcolari.
Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, anunţa recent că masca de protecţie ”va fi recomandată, nu va fi impusă”.
Cu toate acestea, Ministerul Sănătăţii a emis o serie de recomandări, având în vedere şi sezonul gripal.
Reguli de igienă:
igiena mâinilor: spălarea frecventă a mâinilor şi/sau dezinfecţia lor (înainte de intrarea în clasă, înainte de masă, după utilizarea toaletei, după tuse/strănut, ori de câte ori e necesar);
igiena respiratorie: tuse, strănut în şerveţel de unica folosinţa sau în plica cotului, aruncarea şerveţelului la gunoi imediat după folosire, spălarea/dezinfecţia mâinilor după tuse/strănut;
igiena în clase: aerisirea frecventa a sălilor de clasă (păstrarea ferestrelor deschise ori de câte ori este posibil sau aerisirea cel puţin 10 minute după fiecare oră de curs), curăţenia şi dezinfecţia suprafeţelor şi obiectelor din unităţile de învăţământ înaintea începerii cursurilor;
evitarea schimburilor de obiecte personale.
Reducerea transmiterii virusurilor respiratorii:
purtarea măştii în spaţiile închise aglomerate, slab ventilate;
respectarea distanţării fizice de minim 1,5 metri în timpul cursurilor, dacă e posibil;
informarea periodică a părinţilor de a nu trimite la scoală copilul atunci când se confruntă cu simptome de viroza respiratorii, dureri în gât;
personalul didactic şi nedidactic cu simptome respiratorii va evita intrarea în colectivitate;
realizarea zilnică la prima oră de curs, de către cadrul didactic, a unei inspecţii vizuale a elevilor prezenţi în clasă cu scopul identificării unui eventual elevul bolnav care prezintă semne de febră/boală infecto-contagioasă (faţă congestionată, tuse, etc).
în cazul identificării unui elev cu semne de boală transmisibilă respiratorie, se recomandă izolarea lui faţă de restul clasei şi informarea părinţilor în vederea îndrumării către un medic şi asigurarea tratamentului specific;
anunţarea conducerii şcolii, de către părinţi/cadrele didactice, în cazul confirmării unui caz cu SARS-CoV-2 sau gripă.
Măsuri preventive specifice şi de informare:
vaccinarea împotriva COVID-19 şi a gripei sezoniere a elevilor eligibili şi a personalului din unităţile de învăţământ:
derularea de acţiuni de educare-informare a elevilor privind regulile care trebuie respectate pentru a preveni îmbolnăvirile respiratorii.
Măsuri organizatorice şi logistice:
afişarea în clase/locuri vizibile a panourilor cu materiale informative privind modalităţilor de prevenire a îmbolnăvirilor respiratorii;
asigurarea cu materiale pentru igiena mâinilor (săpun lichid, substanţe dezinfectante şi prosoape de hârtie) precum şi pentru curăţenia şi dezinfecţia sălilor de clasă;
respectarea ritmului de verificare, curăţare şi igienizare a aparatelor de aer condiţionat, conform recomandărilor producătorului.
1 Comment
Motto:
“Școala va fi bună, când popa va fi bun, darea mică, subprefecții oameni care să știe administrație, finanțe și economie politică, învățătorii pedagogi – pe când adică va fi școala școală, statul stat și omul om, precum e în toată lumea, iar nu ca la noi- adică ca la nimeni- unde găsești în cercurile cele mai înalte oameni ce trăiesc în vecinică dușmănie cu gramatica, necum cu alte cunoștințe sau cu dreapta judecată”.
(Mihai Eminescu)
„Turma de netrebnici” din parlamentul României actuale ar trebui să adopte acte normative sau legi care sa duca la reformarea statului si la reducerea cheltuielilor de funcţionare a institutiilor, prin :
-Reducerea numărului de ministere la 15-16, la fel cum este in Franţa şi Germania;
-Desfiinţarea agenţiilor şi instituţiilor care nu sunt neapărat necesare, atribuţiile lor putând fi preluate de alte instituţii, simultan cu o descentralizare reală;
-În administraţia locală, păstrarea acelor primării care servesc peste 8.000 de cetăţeni, şi comasarea celorlalte;
-Reducerea numărului de judeţe la 16, într-o primă etapă, apoi la 8, echivalente cu regiunile de dezvoltare;
– Înlocuirea instituţiilor care servesc acum cetăţenii prin numerosi funcţionari, cu aplicaţii informatice care funcţionează nonstop, online.
Vezi si : https://www.cotidianul.ro/eminescu-alungati-turma-acestor-netrebnici/