Potrivit inspectorului general școlar, prof. Cristian Nicula, proiectele din cadrul Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar sunt finanțate prin PNRR. Contractele de finanțare se vor semna în luna august, anul 2022 – Perioada de derulare a proiectului PNRAS în cele 15 școli este de 3 ani!
PNRAS utilizează trei pârghii pentru a fi sustenabil:
– autonomia școlii în utilizarea resurselor – granturile vor fi implementate direct de către unitățile de învățământ, în colaborare cu comunitatea locală;
– răspundere pentru rezultate – sunt stabilite țintele ce trebuie atinse la nivel de școală: o rată mai mare de înscriere, o rată mai mică de absenteism, o rată mai mare de participare la examenele naționale, un procent mai mare de elevi care reușesc sa promoveze examenul de final de ciclu cu cel puțin nota 6;
– evaluare – monitorizarea elevilor detectați în risc de abandon pentru a fi sprijiniți prin planuri individuale de învățare.
Unități școlare din județul Bistrița-Năsăud care urmează să semneze contractul de finațare în perioada următoare
ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR.7 VIIIȘOARA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ BUDACU DE SUS
ȘCOALA GIMNAZIALĂ BUDEȘTI
ȘCOALA GIMNAZIALĂ DUMITRA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ “GRIGORE HERINEAN” GALAȚII BISTRIȚEI
LICEUL TEHNOLOGIC LECHINȚA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ NR.1 LEȘU
ȘCOALA GIMNAZIALĂ LIVEZILE
ȘCOALA GIMNAZIALĂ “IACOB SI IOACHIM MUREȘANU” REBRIȘOARA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ “ION POP RETEGANUL” RETEAG
ȘCOALA GIMNAZIALĂ ȘIEU
ȘCOALA GIMNAZIALĂ ȘIEU-MĂGHERUȘ
ȘCOALA GIMNAZIALĂ ȘIEUȚ
ȘCOALA GIMNAZIALĂ SÂNMIHAIU DE CÂMPIE
LICEUL TEORETIC “CONSTANTIN ROMANU VIVU” TEACA
ȘCOALA GIMNAZIALĂ TIHA BÂRGĂULUI
ȘCOALA GIMNAZIALĂ TUREAC
Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE)
Ordinul nr. 6000/2021 privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE) şi a Metodologiei de implementare şi utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii
Începând din anul școlar 2022-2023 va fi înglobat în SIIIR un modul MATE
Părăsirea Timpurie a Şcolii (PTŞ) este un fenomen complex declanşat de un ansamblu de cauze asociate cu diverşi factori de risc, de la contexte individuale şi familiale şi medii socio-economice până la factori culturali şi sociali. Ministerul Educaţiei (ME) a selectat reducerea PTŞ drept cea mai importantă prioritate la nivel de politici, care necesită aprofundare la nivelul programelor şi completare cu politici adecvate pentru a combate PTŞ prin măsuri preventive mai eficiente şi mecanisme care să vizeze elevii în situaţie de risc. Instituirea unui Mecanism de Avertizare Timpurie în Educaţie (MATE) pentru reducerea PTŞ a reprezentat una dintre principalele măsuri stipulate în Strategia Naţională de reducere a PTŞ.
În acest context, MATE reprezintă un cadru instituţional şi procedural bazat pe un set de instrumente care permite Ministerului Educaţiei, inspectoratelor şcolare şi şcolilor să identifice elevii în risc de abandon sau părăsire timpurie, cu nevoi specifice şi sa-i sprijine corespunzător şi la momentul oportun pentru parcurgerea şi finalizarea cu succes a studiilor, pe baza unor semnale timpurii înregistrare în sistemul de date.
Instrumentele MATE aplicate în pilotul MATE
• SASAT (Instrument de Evaluare a Succesului Şcolar) este un instrument care permite şcolilor să colecteze informaţii printr-un sondaj aplicat elevilor cu privire la sprijinul parental, emoţional şi şcolar, sprijinul din partea profesorilor, sentimentul de apartenenţă la şcoală, mediul din clasă, comportament şcolar şi aspiraţiile şi planurile de viitor ale elevilor. Acest instrument a fost elaborat în cadrul proiectului RESL.eu pentru reducerea PTŞ în Europa şi pe baza unei cercetări aprofundate la care au participat mai multe ţări europene (Polonia, Belgia, Marea Britanie, Portugalia, Suedia, Olanda, Spania, Ungaria şi Austria).
• Fişa de Observare MATE reprezintă un instrument aplicat de diriginţi pentru a identifica elevii aflaţi în situaţie de risc pe baza datelor legate de prezenţă, note, repetenţie şi comportament.
• Observatorul Şcolii reprezintă lista elevilor în risc de abandon sau PTŞ, care este validată de directorul şcolii împreună cu diriginţii.
• Dosarul de Caz este un fişier generat automat în Modulul informatic MATE, după validarea Observatorului Şcolii, pentru fiecare elev identificat ca fiind în situaţie de risc.
• Fişa de Evaluare MATE este un formular completat de diriginţi cu cele mai recente date şi informaţii despre situaţia familială a elevului, condiţiile de locuire, nivelul de educaţie al părinţilor, relaţia cu colegii şi profesorii/personalul din şcoală, dificultăţi de învăţare/dizabilitate, etc.
Intervenţiile MATE vizează elevii de gimnaziu (clasele V – VIII), deoarece riscul de abandon şcolar este mai mare în învăţământul gimnazial, în special în clasa a V-a, anul de tranziţie dela ciclul primar la cel gimnazial. MATE vizează următoarele grupuri: (1) elevii cu risc de abandon şcolar şi de PTŞ; (2) copiii de vârstă şcolară (6-17 ani) care nu au fost înscrişi niciodată la şcoală; (3) copiii de vârstă şcolară (6-17 ani) care părăsit timpuriu şcoala; şi (4) tinerii cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani, inclusiv copiii migranţi, care au absolvit cel mult învăţământul secundar inferior (echivalentul clasei a VIII-a) şi nu s-au înscris în nicio altă formă de educaţie sau de formare profesională.
Planul de acţiune MATE reglementează procesul instituţional şi operaţional necesar pentru implementarea unui sistem eficace de avertizare timpurie şi de colectare a datelor pentru prevenirea părăsirii timpurii a şcolii. Planul de acţiune multianual pentru implementarea mecanismului include elemente-cheie, cum ar fi activităţile, responsabilităţile, calendarul, legăturile clare dintre acţiunile propuse şi instrumentele utilizate. Planul de acţiune grupează activităţile din cadrul componentelor de prevenire, intervenţie şi compensare în patru etape: identificare, evaluare şi planificare, implementare şi monitorizare. Activităţile sunt prezentate într-o secvenţă logică, menţionându-se instrumentele utilizate în fiecare etapă şi la fiecare nivel de intervenţie. Având în vedere că nu există deocamdată în SIIIR catalogul electronic, cadrele didactice introduc în modulul MATE rata prezenţei la clasă şi media generală a notelor, pe baza instrucţiunilor primite.
Modulul informatic MATE dezvoltat ca parte integrantă a SIIIR are un manual ce conţine o descriere detaliată a specificaţiilor funcţionale generale, rolurile atribuite pentru utilizatorii de la nivelul unităţilor şcolare, inspectoratelor şcolare şi Ministerului Educaţiei. Modulul MATE permite înregistrarea datelor legate de identificarea iniţială în timp real a elevilor aflaţi în situaţie de risc pe baza a cinci indicatori legaţi de rezultatele şcolare, absenteism, repetenţie şi comportament şcolar inadecvat. Elevii care sunt evaluaţi cu “da” la unul dintre cei cinci indicatori sunt înregistraţi în Observatorul şcolar şi evaluaţi pe baza a 24 de indicatori de risc care se referă la familie, elev, comunitate şi şcoală, rezultând un scor general. Pentru aceşti elevi se întocmeşte un dosar unde sunt monitorizaţi individual şi primesc planuri de intervenţie stabilite de către diriginţi în comun acord cu directorii. Dirigintele clasei, împreună cu personalul administrativ al şcolii, coordonat de director, este responsabil de colectarea datelor, de introducerea datelor în modulul MATE şi de utilizarea, monitorizarea şi raportarea seturilor de date ale elevilor aflaţi în situaţii de risc.