Timp de două zile am fost alături de Norbert Lins – președintele Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală din Parlamentul European și Herbert Dorfmann – coordonatorul PPE AGRI în porturile Constanța, Agigea și Galați pentru a observa eforturile autorităților din România în asigurarea unui tranzit fluent de cereale din Ucraina către alte părți ale globului. Foametea bate la ușă, iar astăzi, potrivit FAO, 430 de milioane de oameni sunt deja afectați de lipsa hranei, iar numărul lor este în creștere. În același timp, preocuparea noastră constantă a fost identificarea mecanismelor prin care fermierii români să nu fie afectați de acest tranzit.
În mod cert suntem parte integrantă în eforturile de a asigura securitatea alimentară, dar în niciun caz fermierii din România nu trebuie să fie puși în fața falimentului! Aceștia sunt și așa destul de încercați de secetă (România nu înseamnă doar zona irigabilă), de creșterea prețurilor la inputuri, motorină și lipsa forței de muncă sau a unei piețe de desfacere care să le asigure prețul corect. Astăzi, fermierii români se mai confruntă cu trei mari probleme:
- Lipsa logisticii de transport a cerealelor, deoarece aceasta este supraofertată de cei care fac importuri de cereale din Ucraina;
- Jocul dublu a traderilor care țin prețurile jos în funcție de propriile interese;
- Iar a treia provocare este dată de presiunea asupra prețurilor de către cerealele aduse din Ucraina, care sunt cu mult sub prețul de producție, comparativ cu cel din România!
Alături de mine au fost și domnul Secretar de stat de la Ministerul Agriculturii- Costin Telehuz, domnul Mihnea Drumea- Consilier de stat la Cancelaria domnului Prim-Ministru Nicolae Ciucă! Coordonarea instituțională a fost asigurată de șeful cancelariei Mircea Abrudean!
Am fost plăcut surprins de faptul că autoritățile din România au făcut eforturi supraomenești să crească capacitatea de tranzit a cerealelor, au redus birocrația, au deschis noi puncte de trecere a frontierelor, iar linia de cale ferată cu ecartament larg din portul Galați este funcțională!
În Portul Constanța domul căpitan Florin Goidea a făcut cu adevărat minuni! Omul acesta respiră meseria pe care o face, iar dacă România ar avea măcar un sfert din factorii decidenți la fel ca domnul Goidea , Germania ar rămâne la mii de ani lumină din punct de vedere economic!
Mai există multe lucruri de făcut, dar care presupun însă un sprijin logistic consistent din partea Uniunii Europene! În primul rând, Comisia Europeană trebuie să permită utilizarea fondurilor rămase din Politica de Coeziune in direcția creșterii capacităților de depozitare, a infrastructurii rutiere, a logisticii în porturi și nu numai!
Este nevoie de mai multe barje pentru transport pe Dunăre și pe mare, de vagoane de tren și locomotive, iar lista poate continua! România nu poate fi lăsată singură în fața acestei provocări! Așa cum Ucrainei îi sunt livrate arme pentru războiul cu Putin, României trebuie să-i fie furnizate infrastructura necesară pentru războiul cu foametea. Toate aceste obiective vor fi urmărite și puse pe masa instituțiilor europene astfel încât ele să devină cât mai repede realitate!