Facebook Youtube
Search
Close
  • Acasa
  • POLITICA
    • Politica externa
    • Istorie Politica
    • Servicii Secrete
  • EVENIMENT
    • REPORTAJ
  • SOCIAL, SOCIETATE
    • Administratie
    • Afaceri locale
    • Comune
      • Telciu
    • Cultura-Tineret-Invatamant
    • Ecumenica
    • Orase
      • Beclean
      • Nasaud
    • Sanatate
      • C0VID-19
      • SJU Bistritta
    • SPORTURI
  • ANALIZE-COMENTARII-EDITORIALE
  • Anchete
  • SONDAJE DE OPINIE
Menu
  • Acasa
  • POLITICA
    • Politica externa
    • Istorie Politica
    • Servicii Secrete
  • EVENIMENT
    • REPORTAJ
  • SOCIAL, SOCIETATE
    • Administratie
    • Afaceri locale
    • Comune
      • Telciu
    • Cultura-Tineret-Invatamant
    • Ecumenica
    • Orase
      • Beclean
      • Nasaud
    • Sanatate
      • C0VID-19
      • SJU Bistritta
    • SPORTURI
  • ANALIZE-COMENTARII-EDITORIALE
  • Anchete
  • SONDAJE DE OPINIE
Home»SOCIAL, SOCIETATE»Ecumenica»Pr. Ioan Aurel Rus: Duminica a 3-a după Paști (a Mironosițelor)
Ecumenica

Pr. Ioan Aurel Rus: Duminica a 3-a după Paști (a Mironosițelor)

redactiaBy redactiaMay 8, 2022No Comments12 Mins Read
Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
Share
Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

„În vremea aceea a venit Iosif cel din Arimateea, sfetnic ales, care aștepta și el Împărăția lui Dumnezeu, și, îndrăznind, a intrat la Pilat și a cerut trupul lui lisus. Iar Pilat s-a mirat că Iisus a murit așa curând și, chemând pe sutaș, l-a întrebat dacă a murit de mult. Deci, aflând de la sutaș, a dăruit lui Iosif trupul. Atunci Iosif, cumpărând giulgiu și coborându-L de pe cruce, L-a înfășurat în giulgiu și L-a pus într-un mormânt care era săpat în stâncă și a prăvălit o piatră la ușa mormântului. Iar Maria Magdalena și Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus. Și, după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, și Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. Și dis-de-dimineață, în ziua cea dintâi a săptămânii, pe când răsărea soarele, au venit la mormânt; și ziceau între ele: Cine ne va prăvăli nouă piatra de la ușa mormântului? Dar, ridicându-și ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci era foarte mare. Și, intrând în mormânt, au văzut un tânăr șezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veșmânt alb, și s-au spăimântat. Iar el le-a zis: Nu vă înspăimântați! Căutați pe Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au pus. Dar mergeți și spuneți ucenicilor Lui și lui Petru că va merge în Galileea mai înainte de voi; acolo Îl veți vedea, după cum v-a spus vouă. Și, ieșind, au fugit de la mormânt, căci erau cuprinse de frică și de uimire, și nimănui nimic n-au spus, căci se temeau.”

     Iată că Evanghelia aceasta ne trimite un pic în urmă, la Vinerea Mare, în care Iosif cel din Arimateea preia responsabilitatea înmormântării Domnului, îngropării Lui, şi, iată, acest sfetnic cu bun nume, pe care noi îl mai numim şi Iosif cel cu bun chip, ia de pe lemn trupul Domnului şi-L înmormântează în mormânt nou, în mormânt nou pe care şi-l cumpărase probabil pentru sine, acolo, în apropiere de Crucea Golgotei. I-a trebuit curaj şi se vădeşte că este un om important al vremii sale, pentru că Pilat stă de vorbă cu el. Nu s-a temut Iosif nici că se spurcă intrând, chiar zilele azimelor fiind, în casa lui Pilat. Nu s-a temut nici de mânia cea mare a iudeilor. Nu s-a temut nici de vreun sacrilegiu gândind că, iată, va îngropa un răstignit în mormântul său. Se vădeşte Iosif din Arimateea mai tare decât cei care-L ascultaseră zilnic pe Hristos, cu o credinţă mai fermă decât a acelora care, iată, se deziseseră de El. Până şi Pilat se cutremură că Iisus a murit. Pentru că, cerându-i-se corpul, trupul Domnului, Pilat se miră că Iisus a murit aşa de curând şi, chemând pe sutaş, l-a întrebat dacă a murit demult. „Şi, aflând de la sutaş timpul morţii Lui, a dăruit lui Iosif trupul mort.” Fără îndoială, Pilat ar fi putut să fie până la capăt un păgân, ar fi putut să-i ceară lui Iosif din Arimateea bani grei pentru a vinde trupul mort al lui Hristos. Iuda cere bani să-L vândă pe Domnul şi primeşte treizeci de arginti. Iosif nu dă nici un ban lui Pilat, ci, dimpotrivă, acesta dăruieşte trupul Domnului.

    Tot timpul socotim oarecum pe Pilat un coparticipant la răstignirea lui Hristos Domnul şi aşa este. Spălarea lui pe mâini, dincolo de gestul ritual, presupune lipsa unei responsabilităţi, să-i spunem cel puţin civice. El ar fi putut să spună înaintea iudeilor: „Nu Baraba, ci Iisus trebuie să fie cel scăpat!” N-o face. Dar în aceeaşi vreme trebuie să-l vedem pe Pilat şi ca pe omul care, iată, dăruieşte trupul lui Iisus, dăruieşte sau redă ucenicilor pe Mântuitorul, chiar dacă aşa, în starea aceea de neinvidiat a cadavrului ce se îndreaptă spre groapă.

    Iosif, în graba cea mare, pentru că, să nu uităm, veneau Paştile, cumpără giulgiu de in şi-L pogoară pe Iisus de pe cruce. Îl înfăşoară în giulgiu şi-L pune într-un mormânt care era săpat în stâncă. Este o înmormântare în grabă, este o înmormântare pe care o facem de obicei atunci când trebuie să ascundem trupul, nu când trebuie să-l îngropăm. Nu cred că a mai fost vreme nici de cântare de laudă şi apoi Iosif este singur. Nu ni se spune că „Iosif împreună cu ucenicii”, sau „Iosif împreună cu femeile”, ci, din contra, ni se spune despre femei că priveau unde L-au pus pe Domnul, de undeva de departe probabil. Dar Iosif îşi asumă riscul acesta de a-L înmormânta pe Cel răstignit, până la capăt. Îl cere pe Hristos, cumpără cele necesare înmormântării, ba, mai mult, înfăşurându-L în giulgiu, Îl pune într-un mormânt care e săpat în stâncă. Apoi prăvale o piatră la uşa mormântului, o piatră care – ne spune textul ceva mai încolo – era mare foarte, ca un fel de pecete a siguranţei că nu va ieşi nimeni de acolo.

    Şi vă aduceţi aminte, dacă citiţi celelalte Evanghelii, că iudeii, amintindu-şi de faptul că Iisus promisese că va învia, fuseseră şi ceruseră de la Pilat, iarăşi Pilat, ostaşi romani să păzească mormântul. Pilat le spune că au cu ce să păzească, să-şi vadă de-ale lor şi să păzească ei, dacă vor să aibă siguranţa aceasta. Poate că până şi Pilat vrea să vadă dacă va învia Hristos.

    Iată, Evanghelia de la Marcu ne povesteşte mai apoi despre Maria Magdalena şi Maria lui Iosif care privesc unde L-au pus pe Domnul. Iar după ce trece ziua sâmbetei, zi a Paştelui, zi de bucurie pentru Ierusalimiteni,dar, iată, de tristeţe totală pentru femeile acestea şi pentru ucenicii lui Hristos, Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme ca să meargă să ungă trupul lui Iisus. Femeile voiau să-şi facă treaba până la capăt, voiau să aducă până la capăt prinosul lor de recunoştinţă, chiar dacă, iată, se şi temeau totodată, gândindu-se că nu avea cine prăvăli piatra de la uşa mormântului.

    Domnul n-are nevoie de ungerea aceasta. El o primise înainte, în viaţă fiind încă, de la femeia din Betania care, după ce I-a uns cu untdelemn sfinţit, cu mir, picioarele şi capul, Îi ştersese mai apoi picioarele cu părul capului său şi-I spălase picioarele cu lacrimi.

    Femeile veneau să împlinească un gest al familialului. Erau membrele familiei lui Iisus-Hristos, ale marii familii care, prin reprezentantele sale, mergeau spre mormânt.

    „Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului?” e întrebarea de bază a Evangheliei de astăzi. Iar răspunsul este de-a dreptul uimitor, pentru că, ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată, căci era foarte mare. Şi, intrând în mor-mânt, au văzut un tânăr şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi s-au spăimântat.

    Iar el le-a zis: „Nu vă spăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au fost pus”.

    Vă daţi seama; între agonia care le cuprinsese în drum spre mormânt şi momentul acesta: „A înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au fost pus” este o trecere de la moarte la viaţă. Toţi am trecut în viaţa noastră prin momentul acesta al mersului la mormântul cuiva sau la patul de suferinţă al cuiva şi toţi ne-am temut că s-ar putea să-l găsim mai mort decât îl ştim, mai schimbat, mai călcat în picioare de suferinţă, mai distorsionat de starea de moarte. Acestei tristeţi, acestei temeri, acestei frici, iată îi vine răspunsul acesta extraordinar, magistral: din străfundul mormântului chipul tânărului şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, striga Învierea.

    E rolul preotului de a reuşi ca în fiecare Utrenie, la citirea Evangheliilor Învierii, cum se numesc, să înveţe să stea în partea de răsărit a Sfintei Mese, exact ca acest înger înveşmântat în lumină, şi să vestească de acolo că Hristos a înviat.

    Iată-le pe femei intrate înăuntru! Drama şi-a găsit epilogul în chip fericit, pentru că nu descoperă înăuntru spaimă, nu descoperă moarte. Văd giulgiurile, dar Cel înfăşurat în giulgiu nu mai era acolo, ci era înviat. Ba, mai mult, parcă pentru a întări faptul că nu minte, îngerul le aduce aminte de o promisiune făcută de Domnul chiar în Joia Mare. Şi, dacă vă aduceţi aminte, în Evanghelia Joii celei Mari, de dimineaţă, se spunea cum Domnul, atrăgându-i atenţia lui Petru că va cădea, le spune şi să se întoarcă, deoarece li se va arăta lor în Galileea. Iată! Acelaşi lucru le spune şi îngerul: „Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru că merge în Galileea, mai înainte de voi”. „Ucenicilor Lui şi lui Petru”. Petru nu mai făcea parte dintre ucenici. Trădarea lui era oarecum similară cu a lui Iuda. Numai că, în timp ce Petru ieşise afară şi plânsese cu amar, păstrând nădejdea că Hristos va învia şi-l va ierta, Iuda ieşise afară, plânsese cu amar şi se spânzurase. Petru, în cele din urmă, seamănă oarecum ca gânduri cu Iuda,doar că în timp ce unul deznădăjduieşte la maxim trădând pe Hristos, celălalt, trădând pe Hristos, nădăjduieşte că Domnul îi va ierta trădarea. Şi învinge, câştigă.

    Iată, aşadar, că femeile trec dintr-o teamă de dinainte de moarte într-o teamă de după Înviere, căci ele, ieşind din mormânt, au fugit de acolo, căci erau cuprinse de cutremur şi de spaimă şi n-au spus nimănui nimic, căci se temeau. Ies din mormânt. Fug cuprinse de cutremur şi de spaimă. Nu spun nimănui nimic. Se tem. Este ca şi cum femeile acestea însele ar fi înviat. Este ca şi cum ele ar fi dat faţă în faţă cu moartea şi, nedescoperind-o, le era teamă să creadă că înviase Hristos. Astfel de veşti nu le dai oricui. Nu le strigi oricum.

    Mai este un moment interesant când Sfântul Apostol Petru este chinuit la Roma, băgat în puşcărie. La un moment dat, este eliberat în chip minunat. Şi una dintre slujnice deschide vizorul, să‑i spunem, al casei unde erau ascunşi apostolii, tot de teamă de comunitatea romană. Şi, când îl vede pe Petru, se sperie, crezând că este şi el, la rândul său, înviat din morţi. Este o teamă normală ca, văzând pe cineva pe care crezi că l-ai pierdut pentru totdeauna, să-l vezi reapărând în faţa ochilor tăi, să te bucuri din nou, împreună vieţuind cu tine, dăruindu-ţi iarăşi ceea ce credeai că nu-ţi va mai putea dărui niciodată.

    Dar sensul Evangheliei de astăzi este mult mai profund pentru că, iată, un text liturgic din cadrul Sfintei Liturghii vine să arunce o lumină nouă: „Ca un purtător de viaţă şi mai înfrumuseţat decât Raiul cu adevărat şi decât toată cămara împărătească mai luminat, s-a arătat, Hristoase, mormântul Tău, izvorul Învierii noastre.”

    Femeile au intrat în izvorul Învierii noastre. Mormântul Domnului pentru câteva clipe se prefăcuse, înaintea ochilor lor, din izvor de spaimă în izvor de bucurie, izvorul acela de bucurie care face să se cutremure omul. Femeile sunt cutremurate. Cărămizile sufletului lor, dacă ar fi să vorbim astfel, sunt mişcate de la loc. Toate par noi, pentru că totul este nou. Întâlnirea cu tânărul înveşmântat în alb le înspăimânta. Dar cât le va fi înspăimântat mai mult cuvântul întrebării care primeşte şi răspuns: „Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, cel răstignit?” cu alte cuvinte: „Căutaţi pe omul cel răstignit? Pe concetăţeanul vostru cel răstignit? Pe cel al cărui buletin de identitate îl ştiţi de la Betleemul Iudeii până în Vinerea Mare a Golgotei? A Înviat! Nu este aici. Iată locul unde L-au fost pus.” Cu alte cuvinte: Căutaţi cu privirea de-acum de-a dreapta Tatălui, căutaţi cu privirea de-acum pe Muntele Galileii, unde trebuie să vă întâlniţi cu Hristos cel Înviat. Iisus Nazarineanul Răstignitul rămăsese undeva în mormântul sufletelor lor. Se ridicase din mormânt Hristos Biruitorul, Iisus Biruitorul, Hristos Cel care călcase cu moartea pe moarte.

    Minunată pildă aceasta a alergării la mormântul Domnului! N-au aşteptat prea mult femeile mironosiţe să treacă vremea pentru a face pe plac Domnului până la capăt, pentru a-şi aduce prinosul lor de recunoştinţă.

    Eu zic că astăzi este Duminica femeii creştine, pentru că minunat ar fi ca femeile să priceapă şi ele că ele se cade a fi mai întâi căutătoare ale lui Dumnezeu, purtând în braţe miresme, purtând în mâini untdelemn de ungere lui Hristos, pentru ca, pentru familia lor şi pentru cei dragi ai lor, mormântul Domnului să se facă izvor de Înviere.

    Prea des se creează imaginea femeii afaceriste, a femeii îmbrăcate sumar, a femeii care vorbeşte despre orice, numai despre Dumnezeu nu. Dumnezeu să binecuvânteze neamul românesc ale cărui femei ştiu să mai intre dimineaţa în biserică, ştiu că mai trebuie să se poarte decent în biserică, ştiu că trebuie să se spovedească şi să se împărtăşească, ştiu să-şi ducă copiii sau nepoţii de mână înaintea lui Hristos, ştiu să se roage pentru soţii lor, pentru duşmanii lor şi pentru toate celelalte. Eu cred că aşa este imaginea adevăratei femei, ca a unei femei mironosiţe care dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii, iată, Duminica, pe când răsare soarele, merge la izvorul învierii, care este Biserica, bucurându-se şi veselindu-se pentru tăria ce va primi în Biserică.

 

Să facă Domnul ca femeile să nu mai iasă din Biserică, fugind de acolo, cuprinse de cutremur şi de spaimă, ci să spună tuturor ce bine le-a făcut Domnul şi să nu se teamă. Ştim noi Unul Care a biruit lumea.

 

    Domnul murise pe cruce și rămăsese rastignit.

Până când Iosif din Arimateea ,la Pilat a venit,

Și cerând trupul mort,ca să-l pună în groapă

Ca pe un fiu al său, pe Iisus,singur, îl ingroapă.

    Femeile mironosițe de departe priveau și plângeau,

Pe Domnul ce-L ascultară,iată, de-acum nu-L aveau.

Și trecuse ziua sâmbetei și când zorii se aratau

Ele fugeau la mormânt cu miresme și se întrebau:

    Cine ne va prăvăli nouă piatra de la ușa mormântului?

Dar ajungând ele acolo,dau peste un înger al Domnului.

Și acesta uimit ,pe ele le întreabă : de ce-L căutați printre morți,

Pe Domnul cel Viu,care a Înviat și-i înviază pe toți?

    De spaimă cuprinse și astfel de vorbe auzind,

Ele nu înțeleg,unde-i Domnul și astfel plângând.

Aud de la înger îndemnul,Îl veți vedea în Galileea

Mergeți și spuneți ucenicilor și lui Petru,aceasta-i ideea!

    Cuprinse de frică și bucurie amestecată

Spre Galileea ele pornesc de îndată

Dar nimănui nimic nu spun ,pe al lor drum

Până ajung la apostoli și Învierea o vestesc,acum.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
redactia

Related Posts

VIDEO: Sfinţii Împărați Constantin și Elena, cinstiţi la Mănăstirea Dobric

May 23, 2022

Primarii din Telciu și Zagra, Sever Mureșan și Nicolae Bușcoi au primit distincții din partea BOR. E vorba de Ordinul „Sfinții Martiri Năsăudeni”, respectiv Ordinul „Episcop Nicolae Ivan” pentru mireni

May 18, 2022

Părintele Nicolae Feier a fost premiat în Italia. E vorba de un premiu acordat de Federația Tradițiilor Populare.

May 17, 2022

VIDEO: Ziua Internațională a Familiei a fost sărbătorită astăzi și la Bistrița. Pe scena evenimentului organizat în pădurea Schullerwald de Bisericile Neoprotestante au urcat deputații Robert Sighiartău și Bogdan Ivan

May 15, 2022
Add A Comment

Leave A Reply Cancel Reply

Advertisement
Colecteaza Selectiv
Casa cu Bere
Recent Posts
  • Liga Florilor, penultima etapă: Gloria Bistrița vs SCM Râmnicu Vâlcea, astăzi, ora 18.00
  • ROCK THE BACKYARD sau  „Curţile care ne-adună”, un eveniment de zile mari la Bistrița
  • Heniu Prundu Bârgăului s-a calificat pentru al doilea an consecutiv în finala Cupei Românie la fotbal feminine. Meciul cu Universitatea Olimpia Cluj se va disputa în 5 iunie pe stadionul ”Arcul de Triumf„ din București!
  • Centrul Județean pentru Cultură Bistrița Năsăud: Întâlnire de lucru cu factorii implicați în promovarea Culturii Tradiționale
  • Primarul Ioan Turc, invitat la Adunarea Generală a Asociației de Prietenie Wiehl, Germania
Recent Comments
  • Remus on Guvernul a lansat aseară noul pachet de măsuri sociale și economice: Ajutor de 700 de lei pentru pensionarii cu pensii sub 2.000 de lei, rate amânate la bănci și suspendarea angajărilor la stat
  • Toni on Noul sediu de la Bistrița al Universității Tehnice Cluj-Napoca a fost  astăzi inaugurat official. Fostul imobil care a adăpostit Tribunalul a fost transformat într-o bijuterie arhitectonică grație unui proiect investițional în valoare de aproape 11 milioane de lei.
  • Paul on Guvernul a lansat aseară noul pachet de măsuri sociale și economice: Ajutor de 700 de lei pentru pensionarii cu pensii sub 2.000 de lei, rate amânate la bănci și suspendarea angajărilor la stat
  • Paul on Dialogul Coaliției de la mică distanță: Radu Moldovan- ” Sunt un om profund de stânga!”. Ioan Zăgrean: ” Eu prefer dreapta, e mai bine așa”.
  • Remus on SINTEZE: Avantajele și dezavantajele introducerii impozitării progresive. Ce spun deputații Daniel Suciu și Robert Sighiartău???
Archives
  • May 2022
  • April 2022
  • March 2022
  • February 2022
  • January 2022
  • December 2021
  • November 2021
  • October 2021
  • September 2021
  • August 2021
  • July 2021
  • June 2021
Categories
  • Administratie
  • Afaceri locale
  • ANALIZE-COMENTARII-EDITORIALE
  • Anchete
  • ARMATA, SERVICII SECRETE
  • Beclean
  • BISTRITA
  • BISTRITA DE ALTADATA
  • C0VID-19
  • CAIETE CULTURALE
  • CLUJ
  • Comune
  • CONSILIUL JUDETEAN
  • Cultura-Tineret-Invatamant
  • ECOLOGICA
  • ECONOMIE-AFACERI-FINANTE
  • Ecumenica
  • EVENIMENT
  • GLORIA 2018
  • INSTITUTIA PREFECTULUI
  • Istorie Politica
  • ISU, POLITIE, JANDARMI
  • JUDETUL LA ZI
  • Nasaud
  • Orase
  • POLITICA
  • Politica externa
  • REPORTAJ
  • REPORTAJE-OAMENI-LOCURI
  • Sanatate
  • SARBATORI
  • Servicii Secrete
  • SINTEZE
  • SJU Bistritta
  • SOCIAL
  • SOCIAL, SOCIETATE
  • SONDAJE DE OPINIE
  • SPORTURI
  • Telciu
  • TRADITII, FOLCLOR, CJC
  • UCRAINA
Meta
  • Log in
  • Entries feed
  • Comments feed
  • WordPress.org
Editors Picks
Latest Posts

Subscribe to Updates

Get the latest sports news from SportsSite about soccer, football and tennis.

Contactați-ne

  • 0762 655 681
  • alincordos(at)yahoo.com
  • Bistrița, România

Link-uri rapide

  • Politică Locală
  • Administrație
  • Analize-comentarii

Link-uri utile

  • Poliția română
  • Prefectura Bistrița-Năsăud
  • Informații meteorolgice
Facebook

Ultima știre

Liga Florilor, penultima etapă: Gloria Bistrița vs SCM Râmnicu Vâlcea, astăzi, ora 18.00

May 26, 2022

Copyright ©2014 - 2022 Toate drepturile rezervate | Site realizat de by DoKyd

  • Politici de confidențialitate
  • Termeni și condiții