Eveninementul a avut loc în această dimineață la un obiectiv de investiții care vizează modernizarea DJ 172, pe tronsonul DN 17 – Cociu – Mocod – Zagra (24 km), investiție realizată cu bani europeni prin Programul Operațional Regional. Valoarea investiției (proiectare + execuție) este de 14,9 milioane euro, iar constructori sunt firmele Frasinul și Hydrostroy (Varna – Bulgaria).
În acest context, specialiștii grupului de firme Frasinul, alături de cei ai MOL Ungaria au turnat astăzi, demonstrative, 1,8 km de strat de uzură în care au folosit noua mixtură asfaltică compusă dintr-un bitum special bitum special obținut din reciclarea cauciucurilor uzate. Noua mixtură, este mai rezistentă la traficul greu, întreținerea costă mai puțin, distanța de frânare este mai mică, iar durata de viață cu 50% mai mare. Costurile au fost suportate de compania Frasinul și de MOL Ungaria, firma care a patentat bitumul special.
L-am întrebat pe managerul grupului de firme Frasinul, Traian Larionesi ce reprezintă din punct de vedere tehnic această nouă mixtură: ” Un pas mare înainte pentru toți cei care construiesc drumuri, cât mai ales pentru beneficiari, asta pentru că vorbim despre o mixture asfaltică special, extrem de rezistentă la traficul greu, mai ușor de întreținut decât tot ceea ce am avut până la această oră. A trebuit să căutăm acest fel de soluție fiindcă beneficiarii cer garanții mari la drumuri, așa că, în cadrul grupului am căutat altceva, o altfel de soluție tehnică. Am trimis adrese companiilor producătoare de bitum, OMV, MOL, iar cei de la MOL ne-au invitat la Budapesta la o discuție, ne-au explicat datele tehnice și ne-au arătat drumuri asfaltate cu acest bitum, le-am văzut eu cu ochii mei. Mi-a plăcut cum arătau drumurile după 6 ani și am luat hotărârea ca împreună cu ei să facă un tronson inovativ. Avantajele sunt durata de viață mai mare cu 50% față de drumurile asfaltate cu bitumul standard, costuri la întreținere mai mici, distanța de frânare mai mică cu 5-10%, zgomotul de rulare mai mic”.

Prezent la eveniment a fost și președintele Radu Moldovan care a punctat faptul că la Cociu se scrie, în acest moment, istorie: ” E o mândrie pentru mine că aici, pe un drum județean, să aibă loc acest proces de turnare a unui mixturi asfaltice. Felicit pe cei de la Frasinul că și-au asumat găsirea unei soluții pentru creșterea cu 50% a duratei de viață a acestui tronson și le mulțumesc că au găsit și soluții să suporte financiar împreună cu cei de la MOL acest tronson inovativ de circa 1,8 km. E importantă și reducerea costurilor de întreținere, și a duratei de viață, și a distanței de frânare, a zgomotului, dar creșterea cu 50% a duratei de viață este extrem de importantă ca și creșterea suportabilității la tonajul ridicat, iar în a această zonă avem foarte multe balastiere cu tonajul ridicat”.
Alături de constructori și reprezentanții celor de la MOL Ungaria, au mai venit directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloș, dar și foarte mulți primari: Nicolae Moldovan, Beclean, Dorin Vlașin, Năsăud, Ioan Bob, Șintereag, Valentin Grapini, Rodna, Aurel Horia, Ilva Mică, Nicolae Bușcoiu, Zagra, vicepreședintele CJ BN, Ciprian Kecskes-Simionca, reprezentanți la vîrf de la Dimex, CML sau Îndemânarea.