Barajul Colibița prezintă șanse de a ceda, deoarece nu îndeplinește condițiile de funcționare în siguranță. În momentul de față prezintă o șansă de 36% de a ceda.

Conform unui memoriu întocmit de compania EPMC Consulting, la cererea Apelor RomâneBarajul Colibița prezintă șanse de a ceda, deoarece nu îndeplinește condițiile de funcționare în siguranță. În momentul de față prezintă o șansă de 36% de a ceda. 

,,Din analiza datelor și a stării lucrărilor de la barajul Colibița rezultă că barajul nu îndeplinește condițiile de funcționare în siguranță. Pentru ca funcționarea acestuia să aibă loc în condiții de siguranță deplină sunt necesare reparații, reabilitări și înlocuiri. Risc cedare baraj (accident) – cca 36% din populația județului ar fi potențial afectată în scenariul de cedare a barajului (a se vedea Planul de acțiune în caz de accident la barajul Colibița 2016-2025 precum și Raportul de modelare).”, a fost sesizat în memoriu

Daunele provocate de un accident

Conform memoriului, dacă un accident ar apărea, ar afecta 128.503 locuitori și 16 localități.

Este vorba de 128.503 locuitori potențial afectati în scenariul de cedare a barajului, din care 1.439 în risc de pierdere a vieții. Conform<<Planului de acțiune în caz de accident la barajul Colibița 2016-2025>>, bazat pe simularea la ruperea barajului, rezultă că dezastrul hidrologic (cca 75 mil. mc) ar afecta 16 localități în aval, inclusiv municipiul Bistrița. Conform rezultatelor modelării scenariului de cedare al barajului, obiectivele identificate în risc direct de inundații includ 6.659 proprietăți, 156 obiective socio-economice și 17 obiective culturale, 990 ha teren agricol, alături de infrastructura aferentă (peste 100 km de drumuri, cca 19 km de cale ferată, stație de epurare, priza de apă, linii electrice etc.). În scenariul de cedare a barajului, ar fi afectați direct 19.439 locuitori din care 1.439 cu risc de pierdere a vieții omenești, și indirect până la 128.503 locuitori, populația totală a celor 16 localități.”, transmite memoriul realizat de EPMC Consulting.

Astfel, atât starea măştii barajului, cât şi starea echipamentelor hidromecanice impun realizarea unor astfel de lucrări importante de reabilitare, în timp ce continuarea exploatării în actualele condiţii (cu nefuncţionarea golirii de fund) implică riscuri foarte mari care nu pot fi acceptate: o eventuală rupere a barajului ar produce efecte devastatoare, inclusiv pierderi de vieţi omeneşti, pe întregul sector situat în aval de baraj, cca 36% din populația județului fiind potențial afectată. – mai arată studiul.

Share

Facebook
WhatsApp
Email
Print

LATEST POSTS

Advertisement
Colecteaza Selectiv
Editors Picks
Latest Posts