REGULILE FINANCIARE ALE CAMPANIEI ELECTORALE!!!

REGULILE FINANCIARE ALE CAMPANIEI ELECTORALE!!!

Potrivit Legii 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, operaţiunile financiare dedicate campaniei electorale trebuie să treacă prin conturi bancare. Din acest motiv, fiecare partid, alianţă sau candidat independent va trebui să-şi numească un mandatar financiar. Apoi, partidele, alianţele şi candidaţii independenţi vor trebui să prezinte noi conturi bancare, deschise numai pentru campania electorală. Toate aceste conturi vor fi înregistrate, în paralel, şi de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), instituţia care va supraveghea şi va controla toate operaţiunile financiare.

Cristian Andrei, consultant politic: “Ideea este ca politicienii sa-si corecteze comportamentul si sa iasa mai mult in strada, sa renunte la brichete, pixuri si alte materiale si sa pluseze la capitolul contact direct sau prin facebook, mass media”

Promovarea electorala va fi posibila prin afise electorale de cel mult 30×50 cm, flyere, brosuri si publicitate online, in presa scrisa, sau la televiziuni. Cine foloseste alte mijloace, cum ar fi galeti, biciclete, pungi cu alimente sau chiar bani dati direct alegatorilor, risca inchisoarea pentru dare de mita. Toate aceste reglementari sunt doar pentru campania electorala, adica pentru cele 30 de zile de dinaintea alegerilor.

Cristian Andrei, consultant politic: “Probabil ca nu va reusi in totalitate acest proces, ba mai mult, va avea alt efect. O buna parte din campanie se va muta inainte de campanie, iar cheltuielile – si vedem asta in marile orase, deja – se vor face inainte de campanie”

Deja toate orasele sunt pline deja cu afise care promoveaza partide sau candidati. Dar pentru ca nu suntem inca oficial in campanie, acest lucru este permis. Cheltuielile cu aceste afise si banere nu se vor regasi in contabilitatea candidatilor. De-a lungul timpului, tocmai acest aspect la limita legii a alimentat ideea ca se folosesc si bani negri in campanie.

Prin noile reguli, ar trebui sa avem si in Romania campanii electorale mai curate. Depinde insa de autoritati sa aplice legea, de candidati sa o respecte, dar si de fiecare dintre noi. Nu ne costa nimic sa sesizam orice abatere a politicienilor.

Legea stabileşte o sumă maximă pe care un candidat o poate cheltui în campanie

Plafonul maxim al sumei pe care un candidat o poate cheltui în campanie se calculează în funcţie de salariul minim. Spre exemplu, plafonul maxim de cheltuieli pentru un candidat la Primăria Resedinta de judet înseamnă 50 de salarii de bază minime brute pe ţară. Mai exact, 52.500 de lei, aproximativ 12.000 de euro. Din această sumă se pot cheltui cel mult 40% pentru propagandă electorală la radio, la televiziune şi în presa scrisă – 4.800 de euro, 30% către propagandă electorală online – 3.600 de euro, 30% pentru cercetări sociologice – 3.600 de euro, 20% pentru afişe electorale – 2.400, 50% pentru broşuri, pliante şi alte materiale tipărite – 6.000 sau 30% pentru închirieri de spaţii şi transport – 3.600.

Pentru un candidat la funcţia de primar al unui municipiu, plafonul maxim de cheltuieli este de 10.500 de lei, respectiv 2.359 de euro, iar pentru un candidat la primăria unui oraş, contribuţia este 7.350 de lei, respectiv 1.650 de euro. Un candidat pentru primăria unei comune din judeţ nu-şi poate face campanie electorală în condiţiile legii decât în limita plafonului de cinci salarii de bază minime brute pe ţară, adică 5.250 de lei, respectiv 1.179 de euro.

Cât costă campania pentru Consiliul Judeţean

Partidele politice vor putea cheltui 100 de salarii de bază minime brute pe ţară, adică 105.000 de lei, respectiv 23.595 de euro pentru fiecare listă de candidaţi la Consiliul Judeţean pentru o listă completă de 45 de consilieri judeţeni. La un simplu calcul, pentru fiecare consilier se pot cheltui 524 de euro.

Cheltuieli de campanie pentru consiliile locale

Doar 30 de salarii de bază minime brute pe ţară, adică 31.500 de lei, respectiv 7.078 de euro pot cheltui partidele şi alianţele politice pentru fiecare listă de candidaţi la consiliul local al municipiului reşedinţă de judeţ. Pentru consiliile locale de municipii – 5.250 de lei, respectiv 1.179 de euro, pentru consiliile locale de oraşe – 3.150 de lei, respectiv 707 euro, iar pentru consiliile locale ale comunelor – 1.050 de lei, adică 235 de euro.

Candidaţii pot primi banii înapoi, în două situaţii

Pentru prima dată în istoria campaniilor electorale din România, cheltuielile de campanie vor fi rambursate de la bugetul de stat, prin Autoritatea Electorală Permanentă, cu două condiţii. Prima condiţie vizează faptul că partidele, alianţele politice şi candidaţii independenţi trebuie să obţină minimum 3% din totalul voturilor valabil exprimate. A doua condiţie este ca partidele, alianţele politice şi candidaţii independenţi să se încadreze în limitele de cheltuieli stabilite de lege.

Alte observaţii

Donaţiile prin SMS sunt interzise, iar donaţiile online sunt posibile, dar cu reguli extrem de stricte. Normele metodologice instituie o procedură foarte complexă pentru verificarea identităţii donatorului, indiferent de suma donată. Pentru a dona online, donatorul trebuie să completeze un formular şi o declaraţie pe propria răspundere şi să le scaneze împreună cu cartea de identitate.

Contribuţiile pentru campania electorală care pot fi depuse de către candidaţi sau mandatarul financiar pot proveni numai din donaţii primite de candidaţi de la persoane fizice, din venituri proprii sau din împrumuturi de la persoane fizice sau contractate cu instituţii de credit. În cel mult 48 de ore de la data depunerii unei sume într-unul dintre conturile prevăzute la alineatul 1, candidatul are obligaţia de a preda mandatarului financiar judeţean o declaraţie cu indicarea sursei contribuţiei.

Important:

Afisele electorale de marimea unui bloc cu 10 etaje, concertele de campanie sau pixurile si brichetele bine-cunoscute nu se vor mai regasi in arsenalul candidatilor la primarie de anul acesta.

 

Surse net; stiri PROTV.

Categoria: Politica Locala