Programul Start –Up Nation România a fost modificat. Deputatul Ionuţ Simionca cere Guvernului alocarea unor credite de angajament

Programul Start –Up Nation România a fost modificat. Deputatul Ionuţ Simionca cere Guvernului alocarea unor credite de angajament

Fondurile europene nu vor putea suporta să finanţeze firmele din zona rurală a României, aşadar nici pe cele din judeţul Bistriţa-Năsăud, cu atât mai puţin cele din oraşe. O spune deputatul PMP de BN, Ionuţ Simionca, care, cere Guvernului Grindeanu să aloce credite de angajament în valoare de 1,2 miliarde de lei. Cu toate acestea, Simionca susţine că este îngrijorat de faptul că rectificarea riscă să fie negativă având în vedere că veniturile bugetare sunt în scădere, iar cheltuielile în creştere, ceea ce adânceşte deficitul şi majorează datoria publică.

Declaraţia a fost făcută în contextul în care la şedinţa de plen a Camerei Deputaţilor de marţi, 25 aprilie, deputații Partidului Mișcarea Populară au votat pentru aprobarea Ordonanței de Urgență nr. 10/2017, care prevede alocarea de fonduri de până la 40.000 de euro  pentru înfiinţarea de firme de antreprenori noi.

Ionuţ Simionca: „Ca tânăr antreprenor, consider cu tărie că acest gen de programe cu finanțare națională sau europeană sunt vitale pentru încurajarea antreprenorilor tineri din țara noastră. Nu pot însă să nu remarc modificările survenite la forma programului de la adoptarea ordonanței până la adoptarea proiectului de lege, timp în care posibilii beneficiari au fost entuziasmați datorită promisiunilor financiare făcute de reprezentanții Ministerului pentru Mediu de Afaceri.”, a declarat Ionuţ Simionca.

El a mai  adăugat însă că introducerea termenului de 30 ianuarie 2017 pentru firmele înființate care sunt eligibile conduce la o discriminare pentru posibilii beneficiari care și-au pregătit deja dosarele necesare accesării programului încă de la adoptarea ordonanței de urgență.

„Pentru acoperirea cheltuielilor eligibile, antreprenorii vor putea face cereri de rambursare și cereri de plată, ultimele fiind cele sugerate de secretarul de stat responsabil. Însă, din experiența altor programe, știm cu toții că termenul de 30 de zile pentru plată este adesea depășit, iar antreprenorii se regăsesc în situația în care trebuie să găsească furnizori dispuși să aștepte mai mult de 30 de zile sau să plătească din fonduri proprii cheltuielile la timp. Pentru tinerii cu idei inovative dar fără sprijin financiar aceasta va fi principala provocare de sustenabilitate a afacerii lor încă de la început. O altă modificare a intervenit și la nivelul salariaților și salariului, care vine să diminueze riscurile unei noi afaceri. Inițial, firmele trebuiau să țină 2 angajați pentru 3 ani la un salariu mediu pe economie, statul urmând să acopere toate cheltuielile pentru o perioadă de  1 an. După modificările din  comisia de industrii din Camera Deputaților, firmele finanțate prin Start-Up Nation trebuie să mențină cel puțin 1 salariat la același nivel pentru 2 ani, iar statul va acoperi cheltuielile pentru maxim 6 luni, deductibile în urma unei cereri de rambursare după termenul de eligibilitate al acestui tip de cheltuială” a arătat Ionuţ Simionca-

 

 

“Îmi doresc ca acest program să contribuie la atingerea unor obiective din Strategia Europa 2020, să răspundă nevoilor reale de finanțare în rândul antreprenorilor noi și tineri și să ducă la promovarea unor afaceri inovative de succes”, a conchis deputatul PMP.

 

Reamintim faptul că noi restricții și condiționări au fost introduse, prin amendamente depuse de parlamentari, în Programul Start-up Nation România, prin care statul va acorda fonduri nerambursabile de până la 200.000 de lei (circa 44.000 euro) antreprenorilor cu microîntreprinderi și firme mici și mijlocii (IMM), pentru investiții.

Comisia de industrii a Camerei Deputatilor a adoptat raportul favorabil pentru proiectul de lege de modificare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului 10/2017, privind instituirea programului Start-up Nation Romania. Raportul cuprinde o serie de amendamente depuse de parlamentari, unele la solicitarea reprezentantilor Ministerului pentru Mediul de Afaceri, prin care se modifica substantial programul de sprijin pentru IMM, asa cum era el prevazut in ordonanta emisa de Guvern in ianuarie 2017. Pentru a fi batute in cuie, aceste modificari mai au nevoie si de votul final al plenului Camerei Deputatilor, asteptat marti. Reamintim ca Guvernul ar vrea sa dea drumul aplicatiilor on-line in program in a doua jumatate a lunii mai 2017.

 

Principalele amendamente admise ar urma sa modifice astfel programul Start-up Nation:

In primul rand, ramane pe mai departe ca firmele admise in program sa fie cele care au fost infiinate dupa data de 30 ianuarie 2017, facandu-se acum aceasta precizare exacta a datei. Insa vor fi exclusi de la finanare antreprenorii care, in afara de firma cu care aplica in program, au mai avut sau au fost actionari intr-o firma in acelasi domeniu, in anul precedent sau in anul in care aplica, pana la deschiderea inscrierilor.

„Intreprinderile beneficiare sunt intreprinderile infiintate dupa data prevazuta la alin. (1)  de catre persoane fizice care nu au sau nu au avut calitatea de actionar sau asociat intr-o  alta  intreprindere mica  sau mijlocie care desfasoara  sau  a  desfasurat  aceeasi activitate autorizata pentru care aplica in cadrul   programului in anul anterior inscrierii  sau  in  anul  inscrierii  pana  la deschiderea sesiunii de inscriere” – se arata in amendamentul depus de 7 deputati si senatori de la Uniunea Salvati Romania (USR).

Ei motiveaza modificarea prin faptul ca programul trebuie sa stimuleze aparitia de noi oameni de afaceri. Parlamentarii mai atrag atentia ca in forma veche a programului un om de afaceri cu experienta si-ar fi putut muta 2 angajati de pe o firma mare, veche pe o mica firma creata special pentru a obtine banii de la stat, fara sa fie astfel create noi locuri de munca.

De remarcat ca in amendament se mentioneaza doar firmele mici si cele mijlocii, nu si microintreprinderile (care au pana in 9 salariati), ceea ce ar putea crea anumite interpretari si confuzii atat pentru antreprenori, cat si pentru functionarii care vor face evaluarile.

Se pastreaza si mecanismul rambursarii cheltuielilor – prin care antreprenorul face investitii cu banii sai si apoi statul i le deconteaza -, dar se introduce si decontarea cererii de plata, prin care antreprenorul ia echipamente, furnizorul ii emite o factura scadenta la 30 de zile, iar apoi statul plateste factura respectiva in contul antreprenorului.

Un alt amendament prevede conditia ca firma beneficiara sa angajeze minimum 1 salariat, timp de cel putin 2 ani dupa finalizarea implementarii planului de afaceri. Amendamentul reprezinta o inlesnire pentru antreprenori, comparativ cu ordonanta Guvernului, in care numarul minim de salariati era de 2, pe o perioada de cel putin 3 ani incepand cu anul urmator platii ajutorului de minimis.

Totusi, amendamentul introdus nu suna chiar atat de bine cum explica secretarul de stat Ilan Laufer, pentru StartupCafe, inainte de Pasti, cand arata ca perioada in care trebuia mentinut locul de munca ar fi urmat sa se stabileasca la 2 ani, dar de la plata ajutorului.

Planul de afaceri depus on-line se va evalua in urmatoarele etape:

  1. a) pe baza criteriilor prevazute in anexa (vezi la finalul articolului grila de punctaj – n.r.) care  face  parte  integranta  din  prezenta  ordonanta  de  urgenta aplicatia  on-line genereaza automat punctajul in urma transmiterii planului de afaceri;
  2. b) verificarea administrativa  si  de  eligibilitate,   precum   si   verificarea veridicitatii  si  coerentei  informatiilor  inscrise in planul de afaceri se efectueaza in ordinea punctajului     generat de aplicatia  on-line, in conformitate cu prevederile  schemei  de  ajutor de  minimis prevazuta la art 5.
  3. c) solicitantii pot beneficia de finantare nerambursabila obtinuta in cadrul Programului Start-up Nation Romania o singura data.

Plata se face anual in limita creditelor bugetare  evidentiate  in bugetul aprobat pentru anul   respectiv al Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat. Pentru contractele semnate intr-un  an  in  baza creditelor de angajament, plata se poate face in limita creditelor bugetare evidentiate in bugetul aprobat pentru anul respectiv si a creditelor bugetare  aprobate pentru anii urmatori pana la ultimul contract semnat.

In  cazul in care se constata ca beneficiarii nu au respectat obligatia pastrarii locurilor de munca  si  a investitiei  pe  perioada  prevazuta  in schema  de  ajutor  de  minimis, au  facut declaratii incomplete sau neconforme cu realitatea  pentru  a  obtine  ajutorul de minimis sau au schimbat  destinatia acestuia ori se constata ca nu au respectat obligatiile prevazute in contractul de finantare,  se  recupereaza  total  ajutorul de minimis acordat.

Cheltuielile si domeniile elgibile vor fi mentionate intr-un ordin al Ministrului pentru Mediul de Afaceri, prin care se va institui schema de ajutor de minimis. Salariile vor fi eligibile, insa numai pentru primele 6 luni, potrivit unui raspuns facut de ministerul de resort la o interpelare a deputatei Roxana Minzatu, in martie 2017 (Decarca de AICi documentul). Ea a mai explicat ca salariul va fi platit de stat sub forma de rambursare. Salarul va fi plafonat la salariul mediu pe economie (3.100 de lei net) si va acoperi toate contributiile si impozitul, asa cum a aratat la randul sau secretarul de stat Ilan Laufer, pentru StartupCafe.ro.

In fine, legea, in forma in care arata in raportul comisiei de specialitate din Camera Deputatilor, include si grila de punctaj, care va favoriza domeniile productiei generale si al programarii IT (cod CAEN 6201), dar si pe cele care angajeaza tineri absolventi sau someri, care fac inovatie sau care creeaza mai multe locuri de munca.

Sursa: startupcafe.ro

 

Categoria: Politica