Poezia nu mai e la Bistrița! Gavril Țărmure știe oare de ce? Citește ce reacții au apărut și cine critică decizia de anulare a festivalului

Unul din cele mai titrate festivaluri de poezie adevărată care se organiza la Bistrița, ” Poezia e la Bistrița” și-a dat obștescul sfârșit, temporar, cel puțin asta știm la această oră . Oricum, povestea a devenit publică în aceste zile, asta după ce, un al festival de tradiție a dat colțul: Bistrița Medievală, sigur, aici fiind vorba de un eveniment finanțat de la bugetul municipiului Bistrița.

Festivalul care trebuia să ”aniverseze” ediția a X-a a fost anulat din motive financiare, deși, era trecut și finanțat pe programul de activități al Centrului Județean pentru Cultură. Faptul a fost confirmat de unul dintre inițiatorii acestui proiect, poetul Dan Coman. Acesta  a făcut publică această informație pe facebook, printr-o postare seacă, fără alte explicații: „Din motive obiective (financiare), Festivalul internațional de poezie și muzică de cameră Poezia e la Bistrița se suspendă”.

Suspendarea festivalului de poezie vine după ce, același Centru Județean pentru Cultură, a anunțat un concert extraordinar Angela Gheorghiu, a primit banii de la Consiliul Județean, 550 de mii de lei, după care a fost descoperit faptul că nimeni nu vorbise cu impresarul sopranei, concertul fiind ”anulat”.

Reacțiile în mediul virtual au fost dintre cele mai variate. Un exemplu este poeta și jurnalista Ana Dragu care a scris următoarele pe pagina ei de socializare:

”Meandrele concretului. Festivalul de Poezie și Muzică de Cameră ”Poezia e la Bistrița”, aflat la a X-a ediție, s-a anulat din motive financiare. Unul din cele mai importante și mai relevante evenimente culturale din România, coordonat de scriitorii Dan Coman și Marin Mălaicu Hondrari, care au adus la Bistrița scriitori și muzicieni străini și români de top și care au crescut un public literar tânăr extraordinar nu merită susținut. În ultimii 10 ani la ”Poezia e la Bistrița” s-au lansat cărți și scriitori multipremiați, s-a creat un public literar extraordinar, dar ce contează?! Brandul Bistriței e struțul și nimic nu ne împiedică să o mărităm anual pe Zamfira, pe o căruță de bani. Mi se pare firesc. Ca oraș, e ca și cum ai fi umblat în zdrențe poetice și muzicale cincizeci de ani și în ultimii zece ai fi fost obligat să ieși în lume în frac. În fond, frumusețea e insuportabilă, ca orice alt corp străin. Mai mare rușinea!”

O altă reacție vine din partea consilierului județean PNL, Florin Moldovan:

” Am încercat să aflu cum de este posibil aşa ceva, mai ales că se anunța un eveniment de o încărcătură culturală enormă. Variantele vehiculate au fost cum că partea financiară este ‘cea vinovată’, asta deşi în luna martie am prins în bugetul Centrului Cultural Județean suma de 70.000 lei dintr-un total necesar de 145.000, restul de 75.000, fiind prinşi în finanțarea de la AFCN. De aici începe partea intresantă şi anume faptul că marile probleme ale acestui festival au început din momentul în care a fost prezentat desfăşurătorul festivalului, mai precis invitații cu rezonanță în suflul civic: MIHAI ŞORA şi MIRCEA CĂRTĂRESCU, ambii fiind cunoscuți ca oponenți vocali ai acestui regim politic. Aşadar, în speranța în care în România anului 2018, an de o mare însemnătate pentru întreaga țară, nu cenzurăm un eveniment de o asemenea amploare doar pentru că sunt anumiți oameni care ne critică şi de asemenea în cazul în care partea financiară încă reprezintă o problemă, fac un apel către conducerea Consiliului Județean să convoce o şedință extraordinară pentru a suplimenta diferența de bani necesară desfăşurării acestui important festival”.

Categoria: EVENIMENT