PĂREREA LUI MIHAI: USR, a treia forță politică a României, în pragul unor decizii importante pentru viitorul partidului

PĂREREA LUI MIHAI: USR, a treia forță politică a României, în pragul unor decizii importante pentru viitorul partidului

Vă  scriu astăzi despre viziunea reformistă a majorității membrilor USR, înainte de Congresul din Mai, de la Cluj, eveniment care va legitima noul statut și noua conducere a acestui partid. Un partid nou, care a reușit performanta unică, chiar nesperată, de a intra, pe cont propriu, în Parlamentul României.

La început a fost USB, o mână de oameni inimoși din București, care au reușit sa obțină un rezultat excelent la alegerile locale din capitală. Apoi, din numărul mare de voluntari înscriși în acest fenomen extins la nivel național, s-a născut Uniunea Salvați România. Evident, procesul de selecție și recrutare a resurselor umane a fost realizat “pe repede înainte”, timpul nu a fost foarte generos în a cerne valorile, iar, în esență, rolul de conducere și strategie a rămas antamat echipei de la București, formată din foștii USB-iști, plus o parte din grupul parlamentar nou format. Teoretic, nimic rău în asta, dar…

USR trebuie să evite traiectoriile și metehnele vechilor partide, care și-au pierdut credibilitatea în ochii electoratului, definitorie fiind prezența la vot, dar și problemele partidelor nou-înființate, care au sucombat în cercuri tot mai mici, strânse în jurul fondatorului. Adică nu s-au deschis la vârf, pe principiul meritocrației.

Acest partid-fenomen are o singură șansă: o platforma deschisă, transparentă, competitivă care să promoveze pe cei mai buni dintre acționari. Spun acționari, pentru că majoritatea celor care s-au înscris sau se vor înscrie în USR sunt oameni care contribuie material, profesional și percep acest proiect ca pe un act de voluntariat civic. Acești oameni nu sunt șantajabili politic. Plătesc cotizații semnificative și nu sunt chiriași la partid.

Referendumul intern, bazat pe vot electronic unic al tuturor membrilor, poate fi soluția de adoptare a unor decizii majore. Libertatea de opinie trebuie sa fie deplină, să respecte normele bunului-simt, dar, în același timp, sa arunce în derizoriu stilul de conducere “noi aviația, voi infanteria”. Reformiștii așteaptă o dezbatere internă reală, nu decizii luate în cercuri restrânse.

Structura administrativă (secretariatul general național sau județean) trebuie separată de conducerea politică. Există mulți oameni care nu își doresc o cariera politică, dar sunt buni tehnicieni sau organizatori. Si vor sa se implice din umbră. In același timp, este foarte important ca puterea politică să nu aibă posibilitatea de a controla sau distribui resursele materiale sau patrimoniale ale partidului, în special cele obținute din cotizații sau fund-raising.

Conducerea politică, biroul național și vicepreședinții trebuie să aibă un rol bine definit, interdependent, controlabil pentru a evita “legea de fier a oligarhiei”. Structurile de la vârf, lărgite din punct de vedere numeric și geografic, ar asigura o dezvoltare organică echilibrată a partidului, bazată pe evidențierea valorilor. Conducerea colectivă, un organism aflat între biroul național și referendumul pe baza de vot electronic, constituit din președinții de filiale județene și parlamentari, ar reprezenta un instrument de control al eventualelor derapaje ale micilor grupuri de interese, celebrele “bisericuțe” românești.

Comisia de etică trebuie să devină filtrul real de acceptare a noilor membri si de soluționare a conflictelor, fără ca biroul național sau județean sa aibă posibilitatea să interfereze, indiferent de opțiunile liderilor politici marcanți. Componența și regulamentul de funcționare nu trebuie să fie impuse de politicienii-șefi, ci dezbătute și adoptate de către delegații la congres.

Descentralizare totală. Autonomia filialelor. Transparența, proporția și principiul distribuirii resurselor partidului. Lucrul în filiale locale pe baza de proiecte. Liste de candidați votate local, pe baza valorii resurselor umane.

Si, nu în ultimul rând, concurența reală pe fiecare post ierarhic vacant la Congres. Începând cu cel de președinte și finalizând cu deschiderea totală a partidului pentru primirea valorilor reformatoare din România.

Pentru că doar acesta poate fi viitorul acestui proiect. Uniunea forțelor reformatoare. Un USR deschis și optimist!

Altfel, acționarii proiectului se vor retrage, iar viitorii șefi vor gestiona doar o mână de soldați disciplinați, aflați în căutarea oportunităților politice mioritice. Povestea veche de 27 de ani…

MIHAI BĂLAN

Categoria: ANALIZE-COMENTARII