Liberalii revin cu proiectul reducerii cheltuielilor şi numărului de angajaţi din primăria Bistriţa

Liberalii revin cu proiectul reducerii cheltuielilor şi numărului de angajaţi din primăria Bistriţa

Preşedintele PNL Bistriţa-Năsăud, Ioan Turc a vorbit într-o conferinţă de presă de faptul că este nevoie de o regândire a organigramei primăriei municipiului Bistriţa. De fapt, e vorba de un mai vechi proiect al organizaţiei municipale a PNL, proiect care îşi propunea în urmă cu 10 ani, reducerea cheltuielilor printr-o comasare a direcţiilor din primărie dar şi o reducere a numărului de angajaţi.

În acest context, Ioan Turc susţine că dacă bugetul de peste 20 de milioane de lei al Bistriţei ar fi folosit mai judicios, nu ar mai fi nevoie de împrumutul de peste 7 milioane de lei dorit de primarul Creţu pentru cofinanţarea unor proiecte prin POR 2014-2020.

Soluţia dată de Ioan Turc, arată în felul următor:  „ Primăria şi indirect cetăţenii vor avea mai mulţi bani pentru cofinanţări dacă am reduce plafonul de salarizare în primărie. E foarte simplu. În momentul de faţă, plafonul cu salariile este undeva de 34%. Am putea ajunge undeva la 25-26%, nu mi se pare deloc mult, prin câteva măsuri: comasarea direcţiilor şi serviciilor. Au fost înfiinţate o mulţime de direcţii şi servicii, cu nemiluita pentru a-i mulţumi pe apropiaţii din PSD. Sunt prea mulţi şefi, e prea multă şefime pentru un oraş atât de mic şi atât de prost administrat”.

Liderul liberal bistriţean a venit şi cu un exemplu în ceea ce priveşte comasarea unor direcţii din primăria Bistriţa:  „Dacă ne uităm pe situaţia actuală vom constata că există o suprapunere flagrantă de atribuţii, de direcţii şi servicii. Ar trebui să fie mult mai puţini şefi. În schimb, în ceea ce-i priveşte pe muncitori, mulţi dintre ei cu salariul minim şi alţi oameni care lucrează pe execuţie, salariile ar trebui să crească. Uitaţi-vă câţi şefi sunt şi uitaţi-vă ce salarii au. Primăria trebuie dimensionată astfel încât să-şi îndeplinească scopul pentru care există, Primăria nu trebuie să fie nici paradis pentru unii, puţini câţi sunt, dar nici azil pentru săraci, pentru alţii. Muncitorii şi personalul de execuţie trebuie să aibă venituri mai bune decât are”, a conchis Ioan Turc.

Reamintim că

În urmă cu aproape 10 ani, fostul viceprimar şi consilier local PNL, Andrei Rusu, a făcut o analiză a cheltuielilor de personal la nivelul tuturor entităţilor subordonate legislativului local: aparat propriu al primarului, unităţi finanţate integral, parţial sau cu autofinanţare, dar care sunt subordonate şi se cuprind în bugetul consolidat al Bistriţei. Potrivit acestuia, analiza a plecat de la nivelul total al cheltuielilor realizate de fiecare entitate pe primele şase luni din acest an, la evaluarea foarte riguroasă a cheltuielilor de personal şi a reevaluării proporţiei acestora din totalul de cheltuieli, a identificării şi punerii în lumină a retribuţiilor medii brute şi nete ale personalului din primărie. Astfel, pe primele şase luni ale acestui an, cheltuielile cu personalul din totalul de cheltuieli, au reprezentat nu mai puţin de 72,12%. Această pondere foarte mare este determinată de cheltuielile pentru plata salariilor din învăţământ, care trec prin bugetul local şi nu sunt sub controlul Consiliului Local, ci vin direcţionate de la nivel central. Fără aceste cheltuieli însă, cu salariile personalului din învăţământ, cheltuielile pentru unităţile care sunt direct subordonate Consiliului Local sunt de 53,4%, o pondere foarte mare. „Din total cheltuieli pe şase luni din bugetul local consolidat al Bistriţei, peste 53% au reprezentat cheltuieli cu salariile şi contribuţiile aferente acestora. Înainte de ‘90 era o lozincă „70% dezvoltare, 30% cheltuieli”. Desigur că proporţia aceasta nu cred că poate fi de actualitate astăzi, sunt alte condiţii. Dar limitarea cheltuielilor salariale de personal din bugetul total al Primăriei la maxim 40% mi se pare un obiectiv realist şi obligatoriu de atins într-o administraţie eficientă. Fiindcă, recursul este faptul că pentru dezvoltarea urbană a oraşului rămâne un volum de bani foarte redus. Administraţia nu este nici unitate de servicii sociale, nici unitate prestatoare de servicii. Ea este o unitate care trebuie să administreze oraşul, iar administrarea oraşului nu te poate costa din total buget mai mult de 40%, nu este voie, deşi, chiar şi acest cuantum este mult”, a declarat consilierul local Andrei Rusu.

Conform analizei din 2009, cheltuielile de personal din totalul de cheltuieli de 71. 687.000 de lei, au fost de 51.701.000 de lei. În învăţământ au fost cheltuiţi, în primele şase luni ale anului, 34. 660.000 de lei. În evidenţele de salariat la 1 august, personalul din învăţământ care este retribuit prin Consiliul Local a fost de 1.782 persoane, respectiv profesori, învăţători, şi 119 de persoane, existente la 1 august în aparatul propriu: Direcţia de Patrimoniu, Direcţia de Muncă şi Sănătate, Ocolul Silvic, Direcţia Servicii Publice, Direcţia Târguri şi Oboare, Direcţia Municipală de Servicii Sociale, Centrul Cultural Municipal „George Coşbuc”, Evidenţa Populaţiei şi Poliţia Comunitară.

Ce spunea atunci Andrei Rusu:  „Păi dacă te duci şi accepţi un post, de exemplu la ghişeul de Relaţii cu Publicul, nu pui pe lângă salariul de bază şi spor de lucru cu publicul de 10% fiindcă este anacronic şi aiurea pus. Dacă acela este post de relaţii cu publicul şi este retribuit cu zece milioane de lei vechi, păi atât trebuie să rămână salariul de bază pentru postul respectiv, fiindcă acela este postul şi astfel este încadrat în grilă ca salarizare. Dar sigur că, am ajuns într-un punct la jumătatea acestui an în care criza economică ce se manifestă cu atâta evidenţă şi în România, va impune şi va obliga administraţia locală să adopte măsuri”.

Categoria: Administratie

Scrie un comentariu

Email-ul nu va fi publicat, dar este obligatoriu pentru comentarii.
Campurile oblicatorii sunt marcate cu *