Ioan Turc acuză PSD de piraterie economică

Ioan Turc acuză PSD de piraterie economică

La  data de 10.08.2018 a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul presedintelui ANAF nr. 1960/06.08.2018 privind modificarea Ordinului președintelui Agentiei Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.849/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a operatorilor economici care comercializeaza in sistem angro sau en detail produse energetice-benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat și biocombustibili.

Conform art.1 pct.6 lit. d) – g) din Ordinul nr. 1960/2018, este obligatorie pentru agentii economici care comercializează carburanți en gros, deținerea unor spații de depozitare dotate cu sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu rezervoarele de carburanti, care să permită monitorizarea mișcării produselor energetice și determinarea în orice moment a cantităților intrate, ieșite, precum și a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic și furnizor;

Termenul până la care operatorii economici aveau obligația să-și construiască depozite a fost 31.12.2018.

Îndeplinirea cerințelor suplimentare într-un termen de 5 luni este vădit nerealist și stabilit tocmai pentru ca operatorii  economici să nu-l poată respecta. Doar pentru eliberarea autorizațiilor și avizelor prealabile edificării unor astfel de instalații este necesar un termen de  minim 6 luni de zile, fără a mai avea în vedere timpul necesar pentru construcția propriu-zisă. Dacă adăugăm și prețul investiției, adică 500000 euro, putem înțelege ce vrea de fapt ANAF.

Cu ocazia emiterii Ordinului 1960/2018, nu s-a respectat procedura prevăzută de art.7 alin.2 din Legea 52/2003 în sensul publicării proiectului pe site-ul ANAF în vederea consultării publice, cu cel puțin 30 de zile înaintea emiterii.

Practic, noile reglementări în materia autorizării en gros creează, într-un mod brutal, premisele instituirii unui monopol pe piața de carburanți cu consecințe greu de prevăzut în materia prețului la pompă, prin înlăturarea micilor operatori economici.

Rafinăriile nu dețin rețea de distribuție a carburanților. Lanțul distribuirii este continuat de societăți care dețin cisterne pentru transport combustibil, numărul societăților ridicându-se la aproximativ 900.

Prin  instituirea noilor reglementări, doar 52 de societăți vor îndeplini condițiile prevăzute de lege. Astfel vom asista la instituirea unui monopol pe piață inclusiv prin dictarea prețului la pompă. Este discutabil dacă și cele 52 de societăți vor putea aproviziona la nivel național benzinăriile și consumatorii finali gen ferme mari, societăți de transport, societăți de construcții.

Au fost obținute în instanțele judecătorești hotărâri privind suspendarea Ordinului 1960/2018 în baza art. 14 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ.

Instanțele au apreciat fără a analiza în profunzime legalitatea ordinului, că se impune suspendarea acestuia până când se vor soluționa acțiunile privind anularea acestuia.

Surpiza a venit la data de 28.12.2018 când ANAF a emis Ordinul 3236/2018 prin care se stabilește un nou termen pentru autorizare, respectiv 31.01.2019, în aceleași condiții cu Ordinul 1960/2018.

Cu alte cuvinte, după ce instanțele au dispus suspendarea ordinului, organul fiscal, printr-un abuz ce ne amintește de primii ani de după 1990, atunci când se dădeau scutiri de taxe vamale pentru o zi, șterge pe jos cu 170 hotărâri judecătorești.

Este un exemplu clar de piraterie economică săvârșită de însăși instituții importante ale statului.

Așa susține PSD capitalul și antreprenorii români.

Categoria: Politica