Ioan Peteleu: Traseele variantelor ocolitoare pentru Bistrița sunt doar două. Restul sunt aberații.

Ioan Peteleu: Traseele variantelor ocolitoare pentru Bistrița sunt doar două. Restul sunt aberații.

Se apropie o serie de campanii electorale iar problemele arzătoare ale Bistriței, nesoluționate și rămase doar la nivel de promisiuni neonorate, revin în actualitate. Una dintre aceste mari probleme este varianta ocolitoare a municipiului, trasată de Crețu cu pixul lui verde, exact prin dealul Codrișor, peste casele oamenilor de pe strada Mihai Viteazul, Viorelelor, Ghinzii și pe lângă ștrandul Codrișor și spitalul TBC. Măreț edil, super traseu! O fi având vreun interes personal sau de grup să țină cu dinții de acest traseu?

Promisiunile fantasmagorice sunt relansateîn forță și aflăm că anul acesta vor începe zeci de lucrări și sute de studii pentru variante ocolitoare, drumuri expres și autostrăzi. Cică ar fi și Bistrița pe lista infinită a promisiunilor, pentrua nu știu câta oară din 2008 încoace. Varianta de ocolire Bistrița apare într-o listă de “proiectecare vor fi bugetate pe parcursul anului 2019, după obținerea aprobărilor legale necesare, aflate în prezent în etapa de pregătire și/sau execuție”.

Am vrut să verific informațiile apărute în mediul online și am găsit pe site-ul Companiei Naționalede Administrare a Infrastructurii Rutiere următoarele: “Bistrita;  Etapa de pregatire; Fisa Tehnica; Valoarea Contractului: 20 Mil Euro; Lungime: 12.20 km; Data de Incepere a Lucrarilor: 2010; Data de Finalizare: 2012; Finantare FEDR – proiectare; FEDR – execuţie; Stadiul actual: licitaţia pentru proiectare este estimată pentru noiembrie 2008”. Deci, cum? Noi avem variantă ocolitoare din 2012 și nu o vedem?

În realitate, CNAIR nu ne-a spus că, de fapt din 2008 până în 2012, derulează la Bistrița, pe traseul “verde” stabilit de Crețu, un experiment în fizica cuantică pentru a demonstra că realitatea nu există dacă nu poate fi măsurată. Teoria a fost validată pentru că la Bistrița, varianta ocolitoare nu poate fi măsurată! Chiar dacă te uiți la ea, aceasta nu există!

Lăsând gluma la o parte, constatăm cu tristețe că nu evoluăm iar cauza este una singură: conducători fără viziune, plini de orgolii și însetați de putere absolută. Primarul Crețu (2008-2019) este măsura acestui absolutism primitiv. Personajul nu este în stare să treacă peste propriile orgolii în interesul binelui comun. Mai bine nu face nimic sau se judecă ani de zile, atunci când voința lui nu devine lege pentru toți.

Recent, în februarie 2019, Crețu declara că varianta ocolitoare Bistrița Sud “nu este abandonată sau eliminată” și că “este în continuare pe Master Planul de Transport al Ministerului”. Așa o fi, dar asta nu înseamnă că traseul propus de el este cel mai bun. Chiar dacă se laudă (deși nu văd motivul) că a câștigat un proces cu cetățeni ai orașului pe această temă, instanța nu s-a pronunțat vis-a-vis de oportunitatea traseului, ci pe chestiuni de contencios administrativ (suspendarea sau anularea parțială a Planului Urbanistic General în care este inclus traseul respectiv).

Personal, nu văd ce să caute varianta ocolitoare a Bistriței prin Viișoara sau prin pădurea Codrișor, pe lângă ștrandul municipal sau spitalul TBC, pe Mihai Viteazul sau pe Viorelelor. Poziționarea orașului cu localitățile componente și conformația terenului nu dau prea multe variante de traseu care să conducă cu adevărat la fluidizarea traficului. În opinia mea acestea ar fi în număr de două: varianta sud(Crainimăt-Budacu de Jos-Jelna-Livezile) și varianta nord(Livezile-Dumitra-Tărpiu-Șintereag).

Ideal ar fi să se realizeze ambele: una dintre acestea să fie o porțiune din Autostrada Nordului (Petea – Satu Mare – Baia Mare – Mireșu Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava) și cealaltă să fie varianta ocolitoare a Municipiului Bistrița (cu două benzi pe sens). În acest mod, Bistrița ar avea rezolvată problema traficului de tranzit pentru următoarea sută de ani. Aceasta este adevărata miză!

Bistrița, ca oraș al viitorului, ar putea fi înconjurat de drumuri rapide (viitoarea autostradă, varianta ocolitoare) interconectate cu drumurile naționale și drumurile județene care fac legătura cu teritoriul administrativ al municipiului și alte eventuale bretele de legătură. Aceasta este soluția! Restul sunt aberații debitate de oameni mărunți, fără viziune, care din nefericire conduc orașul. Culmea este că și urmașii lor care aspiră la tronul orașului, se înscriu în același registru.

Speranțele ne-au fost năruite ani la rând. Nu ne rămâne decât votul la următoarele alegeri. Să nu uităm repede promisiunile deșarte făcute de cei care vremelnic ne conduc!

Categoria: Politica