Dezastru pe căile ferate administrate de CFR. Situația de la Coșbuc nu e singulară în județul Bistrița-Năsăud. Nici podul dintre Beclean și Coldău nu se simte deloc bine

Dezastru pe căile ferate administrate de CFR. Situația de la Coșbuc nu e singulară în județul Bistrița-Năsăud. Nici podul dintre Beclean și Coldău nu se simte deloc bine


Deraierea de vineri seara de pe raza comunei Coșbuc, eveniment fără consecințe grave, asta din fericire pentru călători dar și pentru administratorul căilor ferate, CFR Călători, scoate la iveală dezastrul infrastructurii care deservește transportul feroviar. Din păcate, ceea ce se întâmplă pe relația Salva-Vișeu, tronson de cale ferată care a fost construit în 1949 pentru a uni Maramureșul istoric cu restul țării, nu este o problemă singulară. Concret, un alt pod de cale ferată peste care trece acceleratul Timișoara-Iași, cel dintre Coldău și Beclean, este și el pericol public.

Deraierea de la Coșbuc

Așadar, vineri seara, în jurul orei 21.00, ultimele două vagoane ale acceleratului Sighet – București au deraiat la trecerea peste cale ferată a DN 17 C din comuna Coșbuc. Din fericire, nimeni din cei aproximativ 60 de călători nu fost rănit, doar o singură persoană, un bărbat de 56 de ani, având nevoie de asistență medicală după ce a suferit un atac de panică. Blocată total, circulația rutieră a fost reluată după aproximativ o oră. Pasagerii au fost preluați cu un microbuz până în stațiile Beclean pe Someș și Dej Călători, de unde își vor continua călătoria cu alte trenuri care circulă pe traseu comun.


Așa sună știrea, însă, la lumina zilei, șinele și podul de cale ferată peste care trec aceste trenuri arată înspăimântător: traverse putrede, altele pline de mucegai dar și cu structura de fier ruginită, podul de cale ferată ar avea nevoie de reparații urgente. Dar, nu e nimic nou sub soare.

De ce spunem acest lucru? Pentru că în 13 iulie 2018, un alt pod de cale ferată, cel peste Someșul Mare și, care face legătura feroviară între Coldău și Beclean, pod peste care trece zilnic acceleratul Iași-Timișoara, toate trenurile aveau restricții mari de viteză. Motivul?

 

Podul de cale de la Coldău, Beclean, județul Bistrița-Năsăud se confruntă de mai mulți ani cu probleme serioase de infrastructură, fiind un pericol real pentru cele câteva zeci de garnituri de tren care îl traversează zilnic. De altfel, pe acest pod trece zilnic ”faimosul” accelerat Timișoara-Iași dar și alte numeroase garnituri cu marfă.

Cu traverse putrede, altele pline de mucegai dar și cu structura de fier ruginită, podul de cale ferată ar avea nevoie de reparații urgente, doar că acestea sunt blocate de contestațiile depuse la procedura de achiziții.

Potrivit șefului Regionalei de Căi Ferate Cluj, Petru Ceșa, procedura de licitație începută în 2017 este blocată de contestații. El susține că nu se pot produce catastrofe, podul fiind controlat zilnic de anagajații Căilor Ferate Române.

În acest caz, trebuie precizat faptul că lucrări capitale pentru infrastructura de fier a podului nu s-au mai făcut din 1954, în pericol, fiind, de asemenea, și persoanele care traversează pe jos acest pod, pietonii putând în orice moment să se prăbușească în gol de la 30 de metri în apele mari ale Someșului rece.

Mai mult, în 2015, consecință a unei expertize tehnice, CFR a stabilit restricții de viteză pe această porțiune de cale ferată de 10 km/oră, atât pentru trenurile de persoane cât și pentru marfare.

Precizăm faptul că, valoarea totală calculată pentru reabilitarea podului feroviar de la Coldău este de 16 milioane de lei, lucrările fiind estimate a se încheia în 18 luni de zile.

Revenind la relația Salva-Vișeu, calea ferată care face legătura dintre Maramureșul istoric și restul țării, a fost construită între 1948-1949 și are o lungime de 63 de km.

Șantierul „Vasile Luca” a fost deschis la 1 aprilie 1948, între localitățile Salva, județul Bistrița-Năsăud, și Vișeul de Jos, județul Maramures. S-au construit 63 de kilometri de cale ferată, cu nouă stații de tren. Au existat de-a lungul traseului 16 sectoare de muncă. Pe lângă numeroase viaducte care au fost construite cu o tehnică rudimentară, au fost săpate și cinci tunele, dintre care cel mai lung are 2.400 de metri lungime. La 7 noiembrie 1949, traseul a fost inaugurat oficial- foto: Nicoleta Cherecheșiu

Categoria: EVENIMENT