De ce nu vin turiștii în județul Bistrița-Năsăud?

De ce nu vin turiștii în județul Bistrița-Năsăud?

Doris Moldovan, consilier județean, a depus în 24 octombrie proiectul „Harta online a obiectivelor turistice din județul Bistrița-Năsăud”, acesta a fost respins de către comisiile de specialitate din cadrul Consiliului Județean Bistrița-Năsăud.

 

Consilierul județean Doris Moldovan susține că CJ a respins proiectul „Harta online a obiectivelor turistice din județul Bistrița-Năsăud” în favoarea unui site învechit pe care niciun turist nu l-a vizitat vreodată visitbn.ro .

 

Primul argument al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud este:

„Judeţul Bistriţa-Năsăud deţine domeniul online visitbn.ro, care este folosit pentru promovarea obiectivelor turistice și a patrimoniului judeţului. În cursul anului 2016, pagina existentă a fost actualizată pentru a permite adăugarea de noi informaţii într-o manieră interactivă, urmând ca informaţiile să fie încărcate la momentul finalizării acesteia, prin urmare nu mai este necesară achiziţionarea unui alt domeniu.”

 

Răspuns Doris Gabriela Moldovan, inițiator proiect „Harta online a obiectivelor turistice din județul BN”:

„Doresc un raport al vizitelor pe site-ul visitbn.ro, pe ultimul an de zile. Câți unici/turiști au intrat pe site, cât au stat pe platformă și care a fost ce mai vizitată categorie.

Site-ul visitbn.ro este un site static, fără niciun canal de interactivitate.

O platformă online interactivă înseamnă: o pagină/un site care le permite utilizatorilor să adauge, să  modifice, să interacționeze, să comenteze în timp real. Acest site NU este construit pentru a susține o hartă dinamică/ interactivă.

Ea se poate adăuga doar ca o extensie, respectiv o pagină distinctă,  în același site, cu o hartă.

Mai mult, site-ul are o structură învechită, fără nicio conectare la rețelele de socializare (Facebook, Twitter, Instagram), deci fără interactivitatea pomenită în argument.

Proiectul inițiat de mine propunea realizarea hărții online, care să poziționeze obiectivele turistice și locurile de cazare din județul Bistrița-Năsăud, fiecare obiectiv să dispună de o scurtă descriere (+locație exactă, posibilitatea de a fi direcționat înspre obiectiv, scurt istoric, poză, orar de funcționare – dacă este cazul – evaluare și secțiunea de comentarii).

De asemenea și posibilitatea de a adăuga, prin trimiterea unei cereri, serviciile de cazare din apropierea obiectivelor turistice. Astfel, promovăm și locurile de cazare.

Dacă vă uitați pe site-ul de acum, sunt doar 13 unități de cazare menționate: http://www.visitbn.ro/cazare.html

Un exemplu de site interactiv este PlatFerma: http://platferma.ro/harta-fermelor-romania/ , iar un exemplu de hartă a obiectivelor turistice, aici: http://turism-fagaras.ro/circuit-turistic-in-fagaras/”.

 

Argument al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud:

„În ceea ce privește realizarea poziţionării obiectivelor turistice, Arhitectul Şef prin Compartimentul de urbanism și Amenajarea Teritoriului GIS, lucrează în prezent la o bază de date care urmează să conţină informaţii detaliate asupra situaţiei existente pe întregul judeţ. Această bază de date este într-o fază incipientă, dar va conţine informaţii despre totalitatea reţelelor din judeţ (apă, canal, electricitate, gaz, telefonie etc.), zone de risc la inundaţii, alunecări de teren și hazard, arii protejate și situri naturale, reglementări urbanistice, precum și informaţii despre siturile arheologice și monumente istorice din judeţul Bistriţa-Năsăud”.

 

Răspuns Doris Gabriela Moldovan, inițiator proiect „Harta online a obiectivelor turistice din județul Bistrița-Năsăud”:

„Proiectul propus de mine, respectiv platforma www.descoperabn.ro dorește promovarea obiectivelor turistice și a unităților de cazare, informații utile pentru turiști. Cei care ne vizitează sunt interesați de ceea ce pot să facă, să vadă, să viziteze la noi în județ. Rețelele de apă, canal, electricitate și gaz le sunt de prisos și ele sunt elemente importante, însă interne, într-o strategie de branding. Acestea pot să facă parte dintr-un raport al proiectelor CJ, însă aici este vorba despre branding, turism, promovarea obiectivelor care pot să facă oamenii interesați de acest județ.

Elementele prezentate în argumentul CJ, fac obiectul unui alt tip de hartă, în niciun caz hartă turistică”.

 

Argument al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud:

„De asemenea, pe parcursul anului 2015 Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud a întreprins un proiect de cartare a monumentelor patrimoniului imobil de pe teritoriul judeţului Bistriţa-Năsăud, care s-a finalizat cu o primă cercetare și cartare a monumentelor situate pe zona Limesului roman de pe raza județului, acest proiect are termen de finalizare anul 2025.

Este demarat și un proiect de inventariere a siturilor arheologice și monumentelor istorice de către Direcţia pentru Cultură și Patrimoniu Naţional a județului Bistrița-Năsăud”.

 

Răspuns Doris Gabriela Moldovan, inițiator proiect „Harta online a obiectivelor turistice din județul Bistrița-Năsăud”:

„Se pierd 8 ani, dacă așteptam 2025 să se finalizeze acest proiect. Dacă am realiza acum „Harta online a obiectivelor turistice din județ”,  un proiect destinat  exclusiv turiștilor, un demers de promovare sustenabil, am câștiga 8 ani de poziționare ca destinație turistică, am lua exemplul altor județe ale țării: Maramureș,Cluj, Hunedoara, etc.”.

 

Argument al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud:

„În vederea promovării unitare a imaginii judeţului Bistriţa-Năsăud, în vederea dezvoltării socio-economice globale a acestuia, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a lansat în cursul lunii octombrie 2016 procedura de achiziţii pentru „Servicii de creație și producție în vederea realizării Constructului de brand al județului Bistrița-Năsăud”. Obiectivele specifice avute în vedere erau: 1. Realizarea manualului de identitate vizuală a judeţului Bistriţa-Năsăud și pregătirea tuturor documentelor vizuale în vederea înregistrării acestuia la OSIM;  2. Realizarea unui film general de prezentare al judeţului Bistriţa-Năsăud, din care să fie extrase clipuri specifice (ex. turism, potenţial economic, infrastructură, cultura, etc.); 3. Realizarea unui site nou al Consiliului Judeţean Bistriţa-Năsăud și generarea de conţinut pe acest site”.

 

Răspuns Doris Gabriela Moldovan, inițiator proiect „Harta online a obiectivelor turistice din județul Bistrița-Năsăud”:

„Avem nevoie de branding de județ, când el înseamnă strategie amplă derulată la nivel economic, social, cultural, presupune obiective pe termen mediu și lung, dezvoltă și promovează identitatea locului și se bazează pe valorile locale”.

 

 

Dacă reducem promovarea județului doar la logo, slogan, campanie de publicitate, un filmuleț și refacerea site-ului Consiliului Județean din nou vom pierde bani, timp și oameni care poate că ar fi interesați să ne viziteze județul.

Mai mult, de ce intră în brandingul de județ, site-ul Consiliului și o hartă cu investiții publice și private?

În concluzie, consider că felul în care face Consiliul Județean strategia de promovare a acestui județ este o bătaie de joc, specialiștii de acolo nu știu ce înseamnă promovare și se folosesc banii publici pentru a face proiecte care vor aduce 0 turiști în județ.

Proiectul „Harta online a obiectivelor turistice” ar fi fost un instrument de promovare a județului, cu următoarele beneficii:

-promovarea obiectivelor turistice în rândul cetățenilor din județ și al turiștilor;

-încurajarea dezvoltării serviciilor de cazare și a serviciilor complementare turismului (produse locale, meșteșuguri etc);

-instrument de promovare pentru unitățile de cazare;

-conștientizarea necesităților, pentru fiecare obiectiv turistic în parte;

-un pas esențial, premergător realizării unei strategii de branding de județ.

 

Însă, având în vedere decizia Consiliului Județean, Bistrița-Năsăud merge înapoi!