Contre dure între PNL și PSD pe tema transportului public în comun bistrițean! Transmixt SA mai primește o prelungire a contractului pentru încă 6 luni. Află de ce nu este legal acest lucru?

Contre dure între PNL și PSD pe tema transportului public în comun bistrițean! Transmixt SA mai primește o prelungire a contractului pentru încă 6 luni. Află de ce nu este legal acest lucru?

Aleșii bistrițenilor au avizat joi după-amiază, prelungirea contractului de delegare a gestiunii cu 6 luni de zile, pentru a nu produce perturbări în asigurarea acestui serviciu public prin expirarea valabilității contractului, posibilitate care se regăsește și în prevederile Regulamentului (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007, privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi nr. 1107/70 ale Consiliului ( art. 5, alin 5).

Propunerea de prelungire cu șase luni a venit din partea șefului grupului PNL din consiliul municipal, Sorin Hangan, acesta dar și întreg grupul liberal au adus reproșuri serioase Executivului privind modul cum a fost manageriată relația cu Transmixt SA, firmă care a câștigat în 2009 gestiunea serviciului de transport public local în municipiul Bistrița pe perioada 29.05.2009-29.05.2018, în urma desfășurării licitației competitive de atribuire a gestiunii, în baza contractului de delegare nr. 3/D din 29.05.2009 și a actelor adiționale nr. 42214/25.05.2015 și nr. 48349/11.05.2016.

Liberali au precizat că primarul Crețu vine pe ultima sută de metri cu această prelungire, a treia, a constractului de gestiune a transportului în comun bistrițean, deși, obligația legală este să propună aceasta cu 60 de zile înainte, mai ales că este vorba de o a treia prelungire de contract din 2009 încoace. Situația este cu mult mai complicată cu cât, toate cele trei acte adiționale atașate contractului inițial cu Transmixt, nu au primit avizul de legalitate din partea juriștilor primăriei Bistrița: ”Contractul de delegare a gestiunii a fost încehiat pe o perioadă de 6 ani . deci, durata acestui a expira la 29.05.2015. Potrivit clauzei 2.3 La expirarea datei contractului de concesiune acesta poate fi prelungit pentru o perioadă egală cu cel mult jumătate din durata sa inițială , prin acordul de voință al părților care vor încheia un act adițional cu cel puțin 60 e zile înainte de încetarea lui, așadar actul adițional trebuia semnat înainte de adoptarea Hotărârii Consiliului Local al municipiului Bistrița nr 65/2015 , care de asemenea nu a fost avizată de legalitate. Neavizând de legalitate raportul de prelungire pentru primul act adițional și pentru cel de-al doilea NU putem aviza de legalitate prelungirea prin cel de-al treilea deși este real că poziția ANRSC s-a schimbat.” se arată în documentele oficiale.

Care sunt motivele pentru care se prelungește contractul?

Aflăm din alte documente ale ședinței de consiliu local. Practic, prima prelungire a fost determinată de necesitatea finalizării Planului de mobilitate urbană și a studiului privind Linia verde de transport Viişoara-Unirea, proiecte în curs de elaborare la acea data și care vizează structura rețelei de transport public în municipiul Bistrița. La data prelungirii contractului (mai 2015), era în curs de elaborare, la nivel naţional, sub egida Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, un model de contract de servicii publice, care să corespundă normelor UE, BERD, JASPERS, vizând strategia de finanţare a transporturilor publice din România, în perioada 2014-2020, model care a fost finalizat ulterior și publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Prelungirea din anul 2016 a fost determinată de multiplele modificări legislative apărute în domeniu, coroborate cu informațiile contradictorii comunicate de autoritățile de reglementare, la solicitările noastre de clarificare, după cum urmează: în anul 2016 – documentația de atribuire pregătită la acea dată, a fost elaborată în baza legislației naționale care reglementa atribuirea contractului de a gestiunii transportului public local, respectiv Ordinul președintelui Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități publice nr. 263/2007 privind aprobarea Normelor-cadru privind modalitatea de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local; în urma primirii răspunsului din data de 29.02.2016, am procedat la publicarea anunțului de intenție în Jurnalul Oficial al Comunității Europene conform ultimelor precizări ale ANRSC și în conformitate cu legislația europeană.

În anul 2017 , după trecerea perioadei de 1 an de la data publicării anunțului de intenție în Jurnalul Oficial al Comunității Europene, am solicitat din nou, instituțiilor de reglementare, respectiv, Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, Autorității Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) și Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), prin scrisoarea nr. 24803/24.03.2017, precizări cu privire la atribuirea contractului de servicii publice pentru transportul public de persoane; Solicitarea a fost determinată de apariția legilor achizițiilor publice nr. 98/2016, 99/2016 și 100/2016.

Care este valoarea contractului?

Conform legii, transportul public de persoane este subvenționat și astfel primăria Bistrița decontează facturile pentru toate liniile, inclusiv pentru liniile care nu sunt eficiente. De asemenea, biletele “gratuite” de pensionari, veterani de război, asistați sociali sunt plătite din bani publici. Concret, contravaloarea facilitătiilor de transport pentru pensionari, persoane cu handicap, veterani de razboi,abonamente pentru elevi si profesori din localitatile componente;transport elevi costă 3 milioane de lei/an! Aceste plăți se fac din bugetul public, pe baza unor facturi emise de Transmixt SA. Mai reamintim faptul că în 2015, un raport al Curții de Conturi arată faptul că înțelegerea contractuală dintre Transmixt și Primăria Bistrița a creat un prejudiciu de 1,7 milioane de lei. Se pare că a fost stabilită eronat majorarea cuantumului subvențiilor acordate pentru transportul de persoane prin acceptarea includerii în deconturile de subvenție a unor cheltuieli nejustificate și prin calcularea unei rate de profit de 8% la subvenții. S-a ajuns la procese, iar, dacă la Tribunalul Bistrița-Năsăud s-a dat dreptate Curții de Conturi, la Curtea de Apel Cluj, Transmixtul a avut câștig de cauză.

Categoria: Administratie