Avocatul Diana Morar: În noua formă, abuzul în serviciu este extrem de greu de probat

Avocatul Diana Morar: În noua formă, abuzul în serviciu este extrem de greu de probat

Avocatul Diana Morar, postează astăzi un text prin intermediul căruia dorește să explice ce înseamnă, din punct de vedere legslativ, modificările aduse în codul penal asupra infracțiunii de abuz în serviciu. Ea susține că  în forma nouă, abuzul în serviciu este extrem de greu de probat, textul adoptat fiind foarte greu de crezut că va putea ocroti normele sociale care vizează buna funcționare a relațiilor de
serviciu de care sunt responsabili funcționarii.

Morar mai spune că ” Se pornește invers. Se ia o speța (întâmplator în acest caz a d-lui Dragnea), se disecă infracțiunea in părțile componente și se inițiază pentru fiecare element constitutiv al infracțiunii câte o propunere de modificare contradictorie care sa elimine orice urma de iz penal din întregul conținut, indiferent de cum e întors și privit”.

Potrivit Dianei Morar, noua formă a legii, pratic, nu mai pedepsește abuzurile în serviciu:

  • – abuzurile in serviciu de către funcționărași sau funcționari mai mari nu vor putea fi pedepsite dacă atribuția de serviciu încălcată nu e reglementată expres prin lege, OUG sau OG, ci e reglementată prin alte acte normative, or este cunoscut faptul ca mare parte din activitatea in instituții e reglementată prin norme metodologice, ordine, hotărâri și dispoziții, astfel ca nu mai rămâne mare lucru din atribuțiile de serviciu care încălcate pot face obiectul infracțiunii in cauza.
  • – Mai mult, pe lângă prima condiție vizând atribuția de serviciu încălcată, cumulativ aceasta (in)acțiune a funcționarului trebuie sa încalce in mod expres o prevedere a unei legi, OUG sau OG pentru a fi infracțiune, întrucât dacă încalcă un text al unei norme, ordin, hotărâri sau dispoziții, nu mai e infracțiune, adică aproape imposibil de a fi probat.
  • – Dacă totuși printr o minune cele doua condiții converg, va fi infracțiune doar dacă funcționarul a comis fapta pentru a crea un folos material patrimonial, adică bani sau bunuri. Prejudiciul trebuie sa fie cert, dacă nu nu e infracțiune.
  • – Limitarea continua cu eliminarea terților din categoria celor in favoarea cărora se Creează avantajul patrimonial; este infracțiune doar dacă funcționarul comite fapta pentru a avantaja material rudele sale pana in gradul doi. De la verișori, nepoți, unchi încolo, colegi de partid nu mai e abuz in serviciu, e legal, infracțiune e doar in cadrul familiei.
  • – Găinăriile trec pe lângă infracțiune căci paguba produsă trebuie sa depășească un salariu minim brut pe economie, umilirea beneficiarului serviciului concomitent cu incompetenta funcționarului urmând sa devină o normalitate statuata.
  • – Pedeapsa și ea se scurtează de la 2 la 5 ani sau amenda, iar DNA rămâne fără clientela specifica prin dezincriminarea abuzului in serviciu in legislația specială.
  • Concluziile le tragem cu toții, in special când vom suporta consecințele hoției, incompetentei, nepăsării și prostiei unor personaje hrănite din banul public.

Reamintim că:

Comisia special pentru legile justiţiei a dat, luni, raport de admitere proiectului de lege care aduce modificări Codului penal. Raportul a fost adoptat, marţi de plenul Senatului, în calitate de prim for sesizat.

Forul de specialitate a aprobat mai multe modificări la Codul penal, printre care redefinirea grupului infracţional organizat. Comisia a eliminat complet articolul referitor la neglijenţa în serviciu comisă de funcţionarul public şi a adoptat propunerea PSD prin care se introduce un prag pentru abuzul în serviciu echivalent cu un salariu minim brut pe economie, însemnând 1.900 de lei.

Categoria: Politica